به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : ۹۰۳۶۳
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

وصول تنها 60 درصد از درآمدهای کشور

گروه اقتصادی: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از وصول بسیار کم درآمدهای کشور خبر داد و عنوان کرد: طی پنج ماهه امسال فقط 60 درصد درآمدهای کشور وصول شده است و از نظر منابع و مصارف طی پنج ماه گذشته، بدترین شرایط اقتصادی را در سه دهه اخیر داشته‌ایم.
در کرمانشاه، علی یزدانی در نشست با فعالان و نخبگان اقتصادی استان کرمانشاه که امروز (پنجشنبه) برگزار شد، با اشاره به مشکلات اقتصادی دولت، اظهار کرد: اگرچه چشم‌انداز خوبی از نظر توسعه سرمایه‌گذاری خصوصا سرمایه‌گذاری خارجی و رونق اقتصادی در کشور داریم، اما آثار پساتحریم هنوز خود را نشان نداده‌ است. به گفته این مسئول شروع آثار پساتحریم از سال آینده خواهد بود و باید سال 1394 را با تعامل با هم پیش ببریم.

یزدانی خاطرنشان کرد: ما قیمت فروش نفت را در بودجه 60 دلار برای هر بشکه در نظر گرفتیم که اکنون رقم فروش پایین‌تر است و همین میزان هم که فروش می‌رود پولش باز نمی‌گردد. وی معتقد است: تنها درآمد دولت که در این مدت وصول 100 درصدی داشته، ابتدا مالیات کارکنان دولت و بعد بخش خصوصی بوده‌ است. یزدانی گفت: همه این شرایط نشان می‌دهد باید با همکاری هم آستین‌ها را بالا بزنیم و برای تولید بیشتر و خروج از رکود کار کنیم. به گفته این مقام مسئول بهترین راه خروج از رکود که بدون تورم هم باشد سرمایه‌گذاری خصوصا از طریق فاینانس است. وی در ادامه با اشاره به رتبه‌بندی سهولت انجام کسب و کار در منطقه، عنوان کرد: از این نظر بین 23 کشور منطقه جایگاه هفدهم را داریم.

یزدانی معتقد است: اکنون سهولت فضای کسب و کار در ایران از گرجستان، امارات، عربستان، ارمنستان، کویت، قطر، بحرین، آذربایجان، لبنان، مصر، اردن و حتی پاکستان بدتر است. وی با بیان اینکه فعالان بخش خصوصی باید هرآنچه که برای بهبود فضای کسب و کار به نظرشان می‌رسد اعلام کنند، تاکید کرد: راه‌کارها را بگویید و حتی آنها را مکتوب کنید و از گفتن خسته نشوید. یزدانی افزود: دولت مشکلات همه بخش‌ها از جمله مالیات، صادرات، تجارت، اصناف، حوزه فرش و ... را می‌داند و برای آنها برنامه‌ریزی دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت صنعت، معدن تجارت از تدوین یک سند 10 ساله خبر داد که اهداف وزارت از نظر کمی و کیفی برای همه بخش‌ها طی 10 سال آینده در آن مشخص است. وی ادامه داد: در گذشته به دلیل برخی سیاست‌های غلط، برخی از واحدهای ما با اجرای نادرست خصوصی‌سازی دچار مشکل شدند که دولت در تلاش برای احیا آنها است که زمان و هزینه زیادی نیاز دارد. به گفته یزدانی، دولت برای حمایت از حوزه فرش و بخش صادرات نیز برنامه‌های خوبی دارد و برای مثال برای بخش صادرات قرار شده بانک توسعه صادرات 80 درصد منابع خود را به حمایت از صادرات اختصاص دهد. این مسئول درادامه اشاره‌ای هم به حمایت از تولیدات داخل داشت و تاکید کرد: دولت فقط می‎تواند دستگاه‌های دولتی را مکلف به خرید تولیدات داخل کند که این کار را هم انجام داد و ایجاد رغبت در مردم بر عهده NGOها با همکاری رسانه‌ها است. معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به تحقیقاتی که برای تعیین اسلامی‌ترین اقتصادهای دنیا انجام شده است، تاکید کرد: ایران در این بین جایگاه 139 را دارد و ایرلند در رتبه اول قرار دارد.
مرجع : ایسنا