به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۵:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۲۰ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۹۰۴۰۲
افزایش 3 برابری حجم تجارت هدف‌گذاری شد

مبادلات تجاری ایران و اتریش در سراشیبی کاهش

گروه اقتصادی: بررسی حجم مبادلات صورت گرفته بین ایران و اتریش طی چهار سال گذشته و همچنین پنج ماهه نخست امسال، حاکی از نصف شدن مبادلات بین دو کشور است که در آخرین نشست دو کشور، افزایش حجم مبادلات تجاری به یک میلیارد دلار، یعنی سه برابر میزان فعلی هدف‌گذاری شد.
مبادلات تجاری ایران و اتریش در سراشیبی کاهش
ایران از شیرخشک و آب‌میوه گرفته تا کفش، لباس و عینک از اتریش وارد می‌کند. همچنین مواد صنعتی و ماشین‌آلات و مواد دارویی نیز جای مهمی در فهرست واردات ایران از این کشور دارد. البته آمارها افت شدیدی در مبادلات بین این دو کشور از چهار سال گذشته نشان می‌دهد که به گفته طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران می‌تواند حجم مبادلات اقتصادی ایران و اتریش با افزایش سه برابری، به یک میلیارد دلار برسد. در تمام سال‌های مورد بررسی مشابهتی وجود دارد؛ در واقع طی تمام این چهار سال هر سال شرایط تحریم مانند سال پیش و بعد از آن ادامه داشته است اما مبادلات ایران و اتریش از بیش از 817 میلیون دلار در سال 1390 رفته رفته به حدود 317 میلیون دلار در سال گذشته کاهش یافته است.

اگرچه تراز تجاری ایران و اتریش همیشه به شدت منفی بوده است اما حتی در مورد صادرات ایران به اتریش نیز حجم صادرات در سال 1390 تقریبا دو برابر حجم صادرات به این کشور در سال گذشته بوده است. ارقام مبادلات تجاری بین این دو کشور نشان می‌دهد که در سال 1390، بیش از 15 میلیون دلار بوده است که این میزان در سال‌ 1391 به کمتر از 14 میلیون دلار، در سال 1392 به حدود 10 میلیون دلار و نهایتا در سال گذشته به هفت میلیون و 700 هزار دلار کاهش یافته است.

البته واردات از اتریش نیز همپای صادرات ایران به این کشور طی سال‌های مورد بررسی کم شده است؛ به این ترتیب که میزان واردات ایران از اتریش در سال 1390 بیش از 800 میلیون دلار بوده و سپس در سال‌های بعد از آن به ترتیب در سال 1391 به 690 میلیون دلار، در سال 1392 به 323 میلیون دلار و در سال گذشته به 310 میلیون دلار کاهش یافت. همچنین در پنج‌ ماهه نخست امسال نیز میزان واردات از اتریش بیش از 72 میلیون دلار و حجم صادرات به این کشور کمتر از چهار میلیون دلار بوده است که مجموعا حجم مبادلات اقتصادی با این کشور را به 76 میلیون دلار می‌رساند.

صادرات ایران به اکثر کشورها به خصوص کشورهای اروپایی بیشتر در محصولات کشاورزی و دامی خلاصه می‌شود و اتریش نیز از این قاعده مستثنی نیست. به این ترتیب اتریش بیشتر مشتری هندوانه، انگور،‌ روغن و گلاب از ایران است، البته آمارها نشان می‌دهد که ایران فرش و گبه و حتی مبل نیز به اتریش صادر می‌کند. اما در فهرست کالاهایی وارداتی ایران از اتریش در کنار کالاهای اساسی مانند دارو موداد اولیه برای تولید، اسانس و آب‌میوه و حتی کالاهای لوکسی مانند کفش و چوب اسکی و راکت تنیس نیز در حجم قابل توجهی دیده می‌شود.

آنچه بیش از همه هر کشوری در افزایش مبادلات تجاری خود با دیگر کشورها در نظر می‌گیرد منافع داخلی است؛ حال باید دید افزایش مبادلات ایران با اتریش که در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است در نهایت به واردات بیشتر مواد اولیه و کالاهای اساسی منجر خواهد شد یا واردات کالاهای لوکس و مصرفی.
مرجع : ایسنا