به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۲۱ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۹۰۴۹۷
از عمارتی خاموش تا درد و دل‌ سینماگران؛

حاشیه هفدهمین جشن سینمای ایران

گروه فرهنگي: مراسم هفدهمین خانه سینما شامگاه جمعه 20 شهریور با اجرای احسان کرمی و با حضور وزیر ارشاد، معاون سینمایی، خانواده محترم شهدا، سینماگران و جمع کثیری از مردم در عمارت مسعودیه تهران به کار خود پایان داد.
حاشیه  هفدهمین جشن سینمای ایران
در ابتدای مراسم همایون اسعدیان دبیر جشنواره گفت: از خانواده شهدا جانبازان و سینماگرانی که در این مراسم حضور دارند خیر مقدم می‌گویم و یاد می‌کنم از ایرج کریمی که مدتی است که ما را تنها گذاشته و امیدوارم روحش شاد و یادش گرامی باشد. وی افزود: قبل از صحبت‌های اصلی باید به یک نکته مهم اشاره کنم و آن این است که از دو سه ساعت پیش یک رسانه که ما با شیطنت‌های همیشگی او آشنا هستیم جوسازی مبنی بر اینکه خانه سینما در انتخاب برنده‌ها و اعلام آرا تقلب کرده، به راه انداخته که در اصل به ما و مسئولان فرهنگی توهین کرده است.

وی ادامه داد: من به عنوان یک فیلمساز و نه یک سیاستمدار به دوستانی که تندیس خانه سینما را گرفتند و یا نگرفتند می گویم و اطمینان می‌دهم که انتخاب برگزیده‌ها و رای‌های صادر شده به بهترین و سالم‌ترین شکل صورت گرفته است و هر کسی که در خصوص تقلب ادعایی دارد ما پاسخ‌گو خواهیم بود و اعاده حیثیت خواهیم کرد.

همایون اسعدیان صحبت های خود را با قرائت متنی ادامه داد و گفت: امروزه سینما یک ضرورت اجتناب ناپذیر در جهان امروز است. وی در ادامه با اشاره به تعطیلی خانه سینما و همچنین خروج عنوان روز ملی سیما از تقویم رسمی کشور اشاره کرد و گفت: سینمای ایران در سال‌های نه چندان دور با مشکلات بسیاری که منجر به تعطیلی خانه سینما شد و همچنین خروج عنوان روز ملی سیما از تقویم رسمی کشور مواجه بود، اما خوشبختانه سال‌های تلخ سینمای ایران گذشته است و به شکرانه استقامت سینماگران ایرانی هم در خانه سینما باز شد و هم نام روز ملی سینما به تقویم بازگشت.

اسعدیان در ادامه صحبت های خود تاکید کرد: سینما ابزاری برای بیان دیدگاه، تمجید و یا لاپوشانی ناکارآمدی حکومت‌ها نیست. سینما ابزاری برای بیان مشکلات مردم و خواست آنها هم نیست بلکه سینما توصیف هنرمندانه از جهان هستی است که در این راستا حفظ شان مسئولان و مردم نیز مهم است.

دبیر جشن سینمای ایران تصریح کرد: امروزه هر ایرانی به شکل بالقوه یک فیلمساز است و می تواند تنها با یک تلفن همراه برداشت خود از جهان اطراف را به نقاط مختلف دنیا مخابره کند. در واقع امروزه با مخاطب هایی مواجه هستیم که ارتباط تنگاتنگ با دنیا دارند. حال اینکه ما جا مانده ایم و دیگران پیشی گرفتند و افسوس که بسیاری از سینماگران این مهم را درک نکردند.

اسعدیان با اشاره به ضعف در سینمای اجتماعی گفت: طرح مسائل مختلف در سینمای اجتماعی به نگاه سطحی و شعارگونه که در اندازه صفحه حوادث روزنامه ها است تنزل پیدا کرده است. کپی برداری و تقلید کورکورانه از شوخی های نخ نما شده دهه ۴۰ سینمای ایران سینمای مفرح ما را به موجودی معلول تبدیل کرده است و متاسفانه محافظه کار شده ایم و این محافظه کاری یعنی پیری و کهنگی.

وی در پایان صحبت های خود متذکر شد: سینما جسارت می خواهد و ما نیاز به بازپروری داریم. مشکل سینمای ایران نه پول است و نه نقدینگی بلکه مشکل درک نکردن مسائل اجتماعی است که حاصل آن بی اعتمادی است. بنابراین همه اهالی سینما نیاز به بازسازی خود داریم و برای این بازسازی نیاز به آرامش داریم. از همین رو درخواست می کنم که دعواها را به جای دیگر ببرید چراکه اینجا محله فرهنگ است و روز ملی سینما بر شما مبارک.

در این بخش مراسم از پرویز شاهین خو بازیگر سینما به پاس سال ها فعالیت در سینما تجلیل به عمل آمد. وی که به شدت تحت تاثیر قرار گرفته بود روی سن حاضر شد. در حالی که به مناسبت ۱۰۰ سالگی وی از این بازیگر تجلیل به عمل آمد وی در سخنانی اشاره کرد که «من ۱۰۶ سال دارم و در این صد و پنج سال سختی‌ها و پستی‌ و بلندی‌های زیادی در تئاتر تجربه و استقامت کردم که شاید نتیجه‌اش ببینم که خدا را شاکرم امشب نتیجه مثبت کارم را دیدم».

برگزیدگان بعد از دریافت جوایز چه گفتند؟

بخش دیگر مراسم به اعلام برگزیدگان اختصاص یافت که فیلم «چند متر مکعب عشق» با کسب 8 جایزه بیشترین جوایز را از آن خود کرد. جمشید محمودی کارگردان «چند متر مکعب عشق» که در این جوایز امسال خانه سینما از آن خود کرد گفت: جایزه گرفتن در این جشن افتخار بیشتری دارد چون جو موجود کاملا سینمایی و اشخاص متخصص این حرفه جایزه را مشخص می‌کنند.

پانته‌آ پناهی‌ها بازیگر تئاتر و سینما با بغضی که گلوی او را می‌فشرد، گفت: از عوامل پشت صحنه که همیشه سختی‌های بسیاری را متحمل می‌شوند، قدردانی می‌کنم و از مسئولان و کسانی که می‌توانند به آنها یاری برسانند تقاضا دارم در خصوص آنها دریغ نکنند و خود من نیز تمام قد پشت آنها هستم. مریلا زارعی که جایزه نقش اول زن خانه سینما را برای بازی در فیلم «شیار 143» دریافت کرد گفت: خوشحالم جایزه‌ام را از دست هنرمندان دوست‌داشتنی دریافت می‌کنم این جایزه سرشار از مهر و عشقی است که از مادران این سرزمینم گرفتم و اگر امشب مریلا زارعی جایزه می‌گیرد به نمایندگی همه آنها و سینماگرانی است در این عرصه می‌درخشند.

وی افزود: از شما حضار محترم می‌خواهم که به احترام مادران و خواهرانی که ایثار می‌کنند بایستید و من نیز جایزه‌ام را به پدر و مادرم تقدیم می‌کنم چراکه همیشه و در همه وقت به خاطر زحمات آنها مدیون‌شان هستم. ساعد سهیلی برگزیده نقش اول مرد اظهار داشت: خوشحالم این جایزه را از میان کاندیدای بزرگان سینما دریافت کرده ام. این دومین بار است به جشن خانه سینما می‌آیم بار اول با دوستم در نوجوانی و قبل از بازیگری در برج میلاد به تماشای این جشن نشستیم و اکنون هم برای بار دوم. جایزه‌ای که الان در دستان من است را آن زمان شهاب حسینی گرفت در آن لحظه پیش خودم فکر کردم آیا زمانی می‌رسد که این جایزه را من بگیرم؟ زمانی که شهاب حسینی روی صحنه آمد کاری کرد که الان من دوست دارم انجام دهم تا ببینم حال و هوایش چگونه است؟ (همچون شهاب حسینی تندیس را بوسید).

نوید محمودی تهیه کننده فیلم «چند متر مکعب عشق» بیان کرد: خانم بنی‌اعتماد این جا و در این مجلس حضور ندارد چون می‌خواهم خاطره‌ای تعریف کنم که مربوط به وی است، سال 1375 من به خانم بنی‌اعتماد تلفن کردم و گفتم که به عنوان دستیار و کارگردان در تلویزیون فعالیت می‌کنم اما دلم می‌خواهد در سینما فعالیت داشته باشم آیا می‌توانم به این بهانه شما را ببینم؟ که در جواب خانم بنی‌اعتماد محبت کردند نشانی منزل خود را به من دادند و من خدمت وی رسیدم در آن لحظه سلام کردم و گفتم خانم بنی‌اعتماد من نوید محمودی هستم یک مهاجر افغان مقیم ایران عاشق سینما و دوست دارم در خانواده سینمای ایران باشم، امروز ایستادم می‌گویم که افتخار می‌کنم کنار شما‌ هستم و زمین برای من مرز ندارد چون شما هستید.

درد و دل دیگر سینمایی‌ها...
این مراسم بهانه‌ای شد که دیگر اهالی سینما نیز از وضعیت سینما و اتفاقات پیرامون خود حرف بزنند. علیرضا خمسه بازیگر سینما و تلویزیون که برای اهدای جایزه بخش جلوه‌های بصری به روی سن آمده بود با بیان گله‌ای از وزیر ارشاد اظهار داشت: دو سال پیش از وزارت ارشاد نامه‌ای به دست من رسید و در نامه آمده بود آقای خمسه پرونده جنابعالی در رشته بازیگری بررسی گردید و اعضای شورا تصمیم گرفتند دکترای درجه یک هنری را به شما اهدا کنند اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد این نشان به هدیه تهرانی واگذار شد.

مهناز افشار بازیگر سینما عنوان کرد: در دوران هنری‌ام خود را مدیون دست هنرمندانه استادان گریم می‌دانم و امیدوارم که در کنار اهالی خوب سینمای ایران تا مدت‌های زیاد فعالیت کنم. رامبد جوان با اشاره کنایه‌آمیزی به نحوه‌ی بد برگزاری مراسم بیان کرد: آرزو می‌کنم یک روزی برسد که به سن صد سالگی شاهین‌پور برسیم و یک بار بتوانیم به طرز صحیح این مراسم را برگزار کنیم و آرزو به دل زیرخاک نرویم. فاطمه معتمدآریا عنوان کرد: جای شعف و خوشحالی دارد دوباره توانستیم در این عمارت که جزو تاریخ استثناهای ایران است جشن را برگزار کنیم.

فرهاد توحیدی نویسنده سینما گفت: در تقویم کنار تاریخ امروز فقط نوشته روز سینما اما آقای جنتی و ایوبی باید همت کنند تا برای سال آینده این روز به نام روز ملی سینما ثبت شود. فرشته طائرپور تهیه کننده و کارگردان سینما عنوان کرد: در ابتدا از کسانی که این جشن را برگزار کردند تشکر می‌کنم و می‌گویم که اگر مشکل و کم و کاستی در برگزاری ان به وجود می‌آید امری عادی است و در همه جای دنیا و در مراسم‌های مختلف رخ می‌دهد. امیدوارم خسته نباشید و خدا سایه شما را از سر سینما کم نکند.

وی افزود: نکته بعد در خصوص آقای جنتی است، جناب جنتی سینمای ایران در هر دولتی چه سازگار و یا ناسازگار سرش به سوی آسمان‌ها بوده و هرگز کسی نتوانسته این شان را از او بگیرد. خوشحالیم که شما این جا هستید و دعوت می‌کنیم از شما به خاطر این نهاد صنفی که در هیچ تشکل و وزارت‌خانه دیگری از کشورمان مشاهده آن را نمی‌توان پیدا کرد و بهترین مثال برای یک جامعه و تشکل مدنی است که به سینما تکیه کنید. وی ادامه داد: ما به یک مفهوم کلی در سینما نیاز داریم و هر وزیری که می‌آید اگر به این جامعه تکیه نکند یقینا به طور دلی نمی‌تواند کار و عملکرد رضایت‌بخش خودش را بر تاریخ ایران ثبت کند، خوشبختانه با حضور دکتر روحانی، ایوبی و دیگر دوستان زمینه‌های این همدلی وجود دارد و ما به طور مداوم به خودمان می‌گوییم که باش تا صبح دولتت بدمد... .

مسعود کیمیایی کارگردان سینما عنوان کرد: به نظرم بوی ناصر تقوایی می‌آید ناصر؟! من ترجیح می‌دهم صحبت نکنم چون پر از گلگی است و این گلگی را برای نسل خودم در آینده‌ای نزدیک می‌گذارم. ناصر تقوایی کارگردان سینما گفت: بسیار خوب است که بعد از یک سال دور هم جمع می‌شویم و شادی‌هایمان را قسمت می‌کنیم، پیشنهاد دیگری ندارم جز اینکه شاید بشود از چنین شبی استفاده بهتری در خصوص پیشبرد اهداف سینما انجام داد.

وی افزود: خوشحالم که بچه‌های جوان‌تر وارد سینما شدند و جایزه می‌گیرند این مساله برای سینمای ما مبارک است. وی ادامه داد: به هر حال سابقه و نوع فیلم‌سازی که در کشور ما وجود دارد استثنایی است به نحوی که سینما جای شعر را گرفته شعری که هویت تاریخی ما است. امیدوارم تولیدات سینما بالاتر رود و فیلم‌های مرغوب‌تری تولید شود تا شاید ما سرمان را راحت‌تر زمین بگذاریم.

تقوایی اظهار داشت: بر خلاف برخی شایعات مشکلی برای فیلم‌سازی ندارم حتی بچه‌های ارشاد و ایوبی چندین بار در این زمینه با من صحبت‌ها و رابطه خوبی داشتند اما وقتی برای تهیه کننده فیلم می‌سازیم این فیلم آن چیزی نیست که دلخواه شما باشد شاید این مسئله مهمترین علت دوری من از فیلم‌سازی شده اما جدا از این مبحث باید توجه داشت که سرمایه‌گذار نیز باید برگشت سرمایه داشته باشد در این زمینه به او حق داد. تقوایی عنوان کرد: امیدوارم فیلم‌سازان ما از سال جاری سراغ موضوعات تازه تری بروند چون سینمای ما با وجود استعدادهای فراوان مدتی است درجا می‌زند.

وی افزود: در طول تاریخ معتبرترین هنر ما شعر بوده اما سال‌ها است که سینما جای شعر را گرفته پس باید به این مقوله مهم توجه بیشتری شود. رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما عنوان کرد: کار صنفی دستمزد ندارد اما به خاطر زحمات چند ماهه و سخت همایون اسعدیان، مازیار میری و دیگر دوستانی که در این مدت با ما در برگزاری این جشن همکاری کردند، نهایت تشکر و قدردانی دارم.

اما حاشیه‌ها...
*سفر 24 میلیون تومان به آفریقای جنوبی و توقف یک شبه در هتل پنج ستاره فرودگاه امام (ره) برای برگزیدگان
*درخواست احسان کرمی مجری برنامه از حاضران مراسم برا گرفتن عکس سلفی تا در صفحه اینستاگرام خود بگذارند که رضا ناجی در واکنش به این صحبت گفت گوشی همراه ندارم.
*علیرضا داودنژاد با گوشی شخصی خود زمانی که برای دادن جایزه به جمشید محمودی برای فیلم «چند متر مکعب عشق» روی صحنه آمده بود، فیلمبرداری می‌کرد.
*در این میان از شوخی‌های رامبد جوان، علیرضا خمسه و احسان کرمی که به شاد شدن جو جشن کمک می‌کرد، نباید گذشت.
*آهنگی به نام «شهرزاد قصه‌ها» با تک خوانی احسان کرمی و همسرایی حاضرین بنا به درخواست وی برگزار شد.
*در ادامه شیرین‌کاری‌های رامبد جوان و فاطمه معتمدآریا که به قول خود رامبد بازی در سکوت است محفل را پر از زرق و برق کرد.
*طعنه معتمدآریا نسبت به جایزه امسال جشن خانه سینما که همان سفر به آفریقای جنوبی به همراه یک همراه شنیدنی بود که وی گفت مدت زمان 5 روزی که برای سفر آفریقا در نظر گرفتند کم است یا افزایش دهند یا مسافرت را به همین اطراف و نزدیکی‌ها یا فرودگاه امام انتقال دهند.
*جدا از هر بحث و حاشیه‌ای کلیپی از درگذشتگان سینمایی پخش شد و از شهیدان سپهبد شهید صیاد شیرازی، اندرزگو، تهرانی مقدم، شیرودی، موسی نامجو، حسن تهرانی‌مقدم، یزدانی، سرلشگر شهید غلامرضا یزدانی و امیر حیدری جانشین نیروی زمینی ارتش و پیر هادی عضو شورای شهر تهرانیاد شد.*کنایه زدن احسان کرمی به جشنواره فجر در خصوص با ارزش‌تر بودن جایزه جشن خانه سینما نسبت به جشنواره فجر شنیدنی بود.
*بی‌برنامگی، قطع شدن پخش کلیپ کاندیداهای جشن و خاموش بودن فضای عمارت مسعودیه از دیگر حواشی این مراسم بود که با کنایه و طعنه‌های بازیگران همراه بود.
مرجع : باشگاه خبرنگاران