به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۲۱ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۹۰۵۰۸
صالحی: نشست ها ی برجام موجب شفاف سازی می شود

برجام صنعت هسته‌ای کشور را کند نمی‌کند

گروه سیاسی: رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه از لحاظ فنی، صنعت هسته‌ای کشور با هیچ کندی و توقفی بعد از اجرای برجام روبه‌رو نخواهد شد، گفت: محدودیت‌های مربوط به برجام، مسائلی نیست که جمهوری اسلامی را در حوزه هسته‌ای با کندی روبه‌رو کند.
برجام صنعت هسته‌ای کشور را کند نمی‌کند
علی‌اکبر صالحی با بیان اینکه برگزاری نشست‌های کمیسیون ویژه بررسی برجام با حضور مسئولان مربوطه مثبت است، گفت: قطعا برگزاری این نشست موجب می شود که برخی مسائل بررسی و شفاف‌سازی شده و دغدغه‌های مطروحه و تشویش‌ها برطرف شود. وی با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره آثار برجام، ادامه داد: تمام ملت ایران اطمینان خاطر داشته باشند که از لحاظ فنی، صنعت هسته‌ای کشور با هیچ کندی و توقفی روبه‌رو نخواهد شد، البته یکسری محدودیت‌ها در مذاکرات پذیرفته شده و این موضوع قطعی است، اما این محدودیت‌ها، مسائلی نیست که جمهوری اسلامی را در حوزه هسته‌ای با کندی روبه‌رو کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی، تصریح کرد: محدودیت‌های پذیرفته شده از سوی ایران در حوزه‌هایی است که ما اصلا طی بازه زمانی وارد فعالیت در آن حوزه نمی‌شدیم، به طور مثال در بحث ساخت فلز پلوتونیوم، ما از گذشته برای ورود به این حیطه طی 10 تا 15 سال آینده برنامه‌ای نداشتیم، از طرف دیگر اصلا ما پلوتونیومی نداریم که بخواهیم فلز آن را بسازیم. صالحی ادامه داد: یکی از دستاوردهای تیم مذاکره‌کننده در بحث برجام، پذیرش حق غنی‌سازی ایران است، که این موضوع با مقاومت و تلاش و رویکرد منطقی جمهوری اسلامی بعد از 12 سال صورت گرفت، این در حالی است در شرایط کنونی کمتر کشور در حال توسعه‌ای بوده که به این حقوق دست یافته است.

وی با اشاره به دستاوردهای بزرگ کشور در حوزه اکتشاف معادن اورانیوم طبیعی، تصریح کرد: در شرایط کنونی با تلاش‌های صورت گرفته بیش از 63 درصد کشور مورد شناسایی قرار گرفته و امیدواریم در 4 سال آینده نقاط باقی مانده را نیز شناسایی و بررسی کنیم. صالحی در گفت‌وگو با خانه ملت ادامه داد: من نمی‌توانم درباره میزان ذخایر معادن اورانیوم کشور صحبت کنم، اما این موضوع قابل توجه است که قبل از شناسایی هوایی به میزان ذخایر معدنی امید چندانی نداشتیم، اما خوشبختانه بعد از اکتشافات، میزان ذخایر امیدبخش شده است. رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان گفت که در شرایط کنونی روند استخراج از معادن اورانیوم ساغند یزد آغاز شده، همچنین معدن اردکان نیز در آینده‌ای نزدیک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
مرجع : ایسنا