به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۲۲ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۹۰۶۲۳

دریاچه ارومیه تا سال 1402 احیا می شود

گروه جامعه: نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی و مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان از احیای دریاچه ارومیه تا سال 1402 خبر داد.
دریاچه ارومیه تا سال 1402 احیا می شود
خلیل ساعی  اظهار کرد: در بررسی که توسط شرکت های خارجی در زمینه احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته، سال 1402 را برای احیا پیش بینی کرده اند که تراز اکولوژیک حاصل شده و آرتمیا می تواند به حیات خود ادامه دهد. آرتمیا یکی از انواع مهم و نسبتاً گسترده سخت پوستان است که از آبهای لب شور تا آبهای شور که میزان املاح آنها ممکن است تا چند برابر آب دریا باشد زندگی می کند. اسم علمی این سخت پوستان به زبان لاتین با توجه به شکل ظاهری آن آرتمیا (به معنی گوشواره آبی) می باشد. ساعی اضافه کرد: در این سال 14.5 میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه وجود خواهد داشت.نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی گفت: امسال کاهش سطح آب در این دریاچه حدود هفت سانتی متر همراه با افزایش دما بود و این در حالی است که در سال های گذشته کاهش تراز آب در حدود 40 سانتی متر بود.

ساعی با اشاره به لایروبی های انجام شده در کانال های منتهی به دریاچه ارومیه نیز اظهار کرد: حدود 65 کیلومتر از 80 کیلومتر لایروبی تعیین شده انجام گرفته است. وی به عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: این ستاد از سال 93 با اعتبار 880 میلیارد ریال آغاز به کار کرد که 420 میلیارد ریال آن تخصیص یافته و در اختیار دستگاههای اجرایی قرار گرفت. وی افزود: امسال نیز 19 هزار و 270 میلیارد ریال اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه برای سه استان آذربایجان شرقی، غربی و کردستان در نظر گرفته شده که سهم آذربایجان شرقی چهار هزار و 160 میلیارد ریال هست و در قالب 26 پروژه انجام می شود. ساعی خاطرنشان کرد: در ابلاغیه اخیر نیز یکهزار و 650 میلیارد ریال اعتبار در قالب پنج پروژه تخصیص داده شده که سهم شرکت آب و فاضلاب یکهزار و 350 میلیارد ریال برای ایجاد تاسیسات فاضلاب و انتقال پساب ها می باشد.

وی با بیان اینکه پساب های تصفیه نقش مهمی در احیای دریاچه ارومیه دارند، گفت: از سه استان آذربایجان شرقی، غربی و کردستان 250 میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده برای تزریق به دریاچه در نظر گرفته شده است. نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان با بیان اینکه پیش بینی شده سالانه هشت میلیون متر مکعب آب در حوزه کشاورزی آذربایجان شرقی صرفه جویی شود که در بازه زمانی پنج ساله این صرفه جویی به 40 درصد می رسد، افزود: دولت برای کشاورزانی که اقدام به ایجاد آبیاری های نوین در سطح بالای یک هکتار کنند، 80 درصد تسهیلات بلاعوض پرداخت می کند.

ساعی در زمینه انتقال آب به دریاچه ارومیه نیز گفت: حفاری 35 کیلومتر برای لوله گذاری انتقال آب رود زاب کردستان انجام گرفته که تا پایان سال 97 حدود 600 میلیون مترمکعب آب نیز از این محل به دریاچه تزریق می شود. وی سهم حقآبه تعهد شده سالانه استانها برای تزریق به دریاچه ارومیه را 270 میلیون متر مکعب برای آذربایجان شرقی، 970 میلیون متر مکعب برای کردستان و یک میلیارد و 850 میلیون متر مکعب برای آذربایجان غربی ذکر کرد و افزود: بدلیل قرار گرفتن دریاچه در آذربایجان غربی بیشترین پروژه ها در آنجاست که هفت هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار برای این استان و یکهزار و 800 میلیارد ریال برای استان کردستان در سالجاری در نظر گرفته شده است.

ساعی نقش آموزش کشاورزان و افراد روستایی در صرفه جویی آب را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: در امر آگاهی و اطلاع رسانی، رسانه ها نقش مهمی دارند و بدون اطلاع رسانی نمی توانیم به اهداف تعیین شده دست یابیم. وی همچنین درباره شایعه وقوع زلزله شدید بین 10 تا 50 روز آینده در تبریز گفت: چنین پیش بینی نه در ایران و نه در کشورهای پیشرفته ممکن نیست ولی هر لحظه باید آماده مقابله با زلزله باشیم و در همین راستا تمام کارگروههای ستاد بحران در استان آماده هستند.

ساعی افزود: برای افزایش آمادگی در نیروها و دستگاهها قرار است مانوری بدون اطلاع قبلی با دستور استاندار آذربایجان شرقی انجام گیرد. دریاچه ارومیه با حدود 52 هزار کیلومتر مربع بزرگ ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان است که به دلیل ویژگی زیست بومی منحصربفرد خود در یونسکو ثبت شده است. دریاچه ارومیه به دنبال خشکسالی های دو دهه اخیر در کشور با مشکل خشک شدن تدریجی مواجه است و دولت یازدهم در راستای سیاست های زیست محیطی با محور توسعه پایدار، طرح های متعددی را با اعتبار یک هزار و 500 میلیارد تومانی برای سال جاری به منظور حفظ و احیای این پهنه آبی در دست اجرا دارد.
مرجع : ایرنا