به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۶:۴۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۲۴ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۹۰۷۹۵
استقبال از انرژی تجدید پذیر و پنل خورشیدی

ساخت سلول‌ خورشیدی نیمه شفاف و ارزان

گروه فناوری: سلول‌های خورشیدی نیمه شفافی تولید شده اند که دارای مزیت هایی بیشتری نسبت به مدل های قبلی بوده و از قابلیت های آنها می توان به قیمت کمتر و همینطور بازده و عملکرد بیشتر اشاره کرد.
ساخت سلول‌ خورشیدی نیمه شفاف و ارزان
در سال های اخیر، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و همینطور پنل های خورشیدی با استقبال چشمگیری مواجه شده است. با گسترش روز افزون استفاده از فناوری های خورشیدی، مخترعان به دنبال افزودن امکانات جدیدی به این فناوری هستند تا بتوانند استقبال از چنین تکنولوژی را بیش از پیش رواج دهند.
برای مثال، سلول های خورشیدی شفاف یا نیمه شفافی که علاوه بر داشتن قابلیت انعطاف پذیری و زیبایی بتوانند کارایی دو چندانی را نیز برای کاربرانشان به دنبال داشته باشند. قیمت گزاف پنل های خورشیدی، یکی دیگر از مواردی است که باعث می شود از تعداد کاربران این فناوری و تکنولوژی جدید کاسته شود.

اکنون محققان دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ (PolyU) موفق به ساخت پنل های خورشیدی نیمه شفافی با عملکردی دو برابر نسبت به پنل های فعلی شده اند که با داشتن قیمت مناسب می تواند تحولی در فناوری سلول های خورشیدی به دنبال داشته باشد. پنل های خورشیدی ساخت محققان چینی از الکترودهای گرافنی بهره می برند. نسل اول پنل های خورشیدی بر مبنای تبدیل انرژی فتوولتاییک سیلیکونی PV بودند، این پنل ها با وجود اینکه از عمر و بازده طولانی برخوردار بودند اما فاقد شفافیت و همینطور قیمت مناسب بودند که در نتیجه برای استفاده در ساختمان های مدرن یا وسایل نقلیه نامناسب بودند.



نسل دوم پنل های خورشیدی PVs سلول هایی بودند که اگرچه از ویژگی هایی مانند وزن پایین و انعطاف پذیری برخوردار بودند اما قیمت گزافی داشتند زیرا از مواد اولیه کمیاب و گران قیمتی در ساخت آنها استفاده شده بود تا بتوان فرآیند تبدیل انرژی را بهبود بخشید. اما در ساخت پنل های جدید از فیلم های نازک perovskite استفاده شده که علاوه بر کارایی بیشتر از قیمت کمتری برخوردار بوده و می توانند به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرند. نسل سوم سلول های خورشیدی بسیار باریک و با رسانش بالا بوده که نسبت به نسل های قبلی ارزان تر هستند. محققان چینی برای افزایش بازدهی سلول ها از چندین لایه گرافن استفاده کرده اند تا بتوانند مقاومت الکتریکی را کاهش و در عین حال بر شفافیت صفحات بیافزایند. از نسل جدید پنل های خورشیدی می توان در پنجره ها، نماها یا سقف ساختمان ها استفاده کرد.

مرجع : مهر