به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۲۵ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب : ۹۰۸۵۷
نتیجه‌ی یک پژوهش تازه نشان می‌دهد:

کامپیوتر، درس دانش‌آموزان را بهتر نکرده است

گروه علمي: نتیجه‌ی یک پژوهش تازه نشان می‌دهد که تجهیز کلاس‌های درس به کامپیوتر و انواع ابزارهای فن‌‌آوری، اثری در عملکرد دانش‌آموزان و تقویت انگیزه‌های درس خواندن آنان ندارد.
کامپیوتر، درس دانش‌آموزان را بهتر نکرده است
این پژوهش که زیرنظر سازمان جهانی "همکاری‌های اقتصادی و توسعه" انجام شده، کلاس‌های درسی متعددی در بیش از ۷۰ کشور مختلف جهان را بررسی کرده است. تحقیق مزبور می‌گوید که کامپیوتر نه تنها عملکرد و نتیجه‌ی درسی دانش‌آموزان را بهتر نکرده، بلکه در موارد متعددی تاثیر منفی هم داشته و وضعیت درسی دانش‌آموزان را ضعیف کرده است.

آندرئا اشلایشر، مدیر آموزشی در سازمان "همکاری‌های اقتصادی و توسعه"، در مراسم اعلام نتایج این تحقیق مفصل گفت: «میزان یادگیری دانش‌آموزانی که در مدرسه دقایق طولانی از کامپیوتر یا دیگر ابزار فن‌آوری مثل تبلت استفاده می‌کنند، پایین‌تر از سایر دانش‌آموزان است، حتی با احتساب پیشینه‌ی اجتماعی و جمعیتی دانش‌آموزان، باز هم کامپیوتر میزان یادگیری شاگردان را کاهش داده است، نه برعکس.»

اشلایشر تاکید کرد که برخلاف آن‌چه پیش‌بینی می‌شد، تجهیز کلاس‌های درس به تکنولوژی "امیدهای واهی بسیار" به همراه داشته و نتیجه اصلا رضایت‌بخش نیست. او همچنین گفت که نتایج تحقیق نشان داده، کشورهایی بهترین و کارآمدترین نظام آموزشی را دارند که با "احتیاط و دوراندیشی" از امکانات و تجهیزات فن‌آوری استفاده می‌کنند. بر اساس نتایج پژوهش یاد شده، وضعیت یادگیری و عملکرد درسی دانش‌آموزان در برخی کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی از جمله کره‌جنوبی و ژاپن بهتر از سایر کشورها است.

نظام آموزشی این کشورها با احتیاط با ابزار تازه مواجه می‌شود و هنوز بسیاری از شیوه‌های سنتی آموزش در این مدارس در کنار امکانات مدرن استفاده می‌شود. در کره‌ جنوبی دانش‌آموزان روزانه تنها ۱۰ دقیقه از اینترنت و کامپیوتر در مدرسه استفاده می‌کنند. این رقم در کشوری مثل استرالیا به ۶۰ دقیقه در روز می‌رسد و گزارش تحقیقی نشان می‌دهد که وضعیت درسی دانش‌آموزان استرالیا یکی از بدترین‌ها است.

این گزارش مفصل همچنین نتیجه گرفته که یکی از نتایج "ناامیدکننده" در این تحقیق این است که استفاده از فن‌آوری و ابزارهای دیجیتال، شکاف‌های اقتصادی و اجتماعی میان دانش‌آموزان را نه تنها کاهش نبخشیده، که این شکاف‌ها را عمیق‌تر نیز کرده است. توصیه‌ی سازمان جهانی همکاری‌های اقتصادی و توسعه به نظام‌های آموزشی در سراسر جهان این است که از کامپیوتر و اینترنت و ابزار دیجیتال "فکرشده‌تر" استفاده کنند و مدیران و معلمان با هم‌فکری یکدیگر و دانش‌آموزان به دنبال استفاده‌ بهتر از تکنولوژی در امر آموزش باشند.
مرجع : دويچه وله