به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۷۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۲۷ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۹۰۹۹۸

مردم به دنبال انصراف از ثبت نام خودرو

گروه اقتصادي: در شرایطی که خودروسازان هنوز درگیر کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» هستند و نتوانسته اند با این موضوع به طور کامل کنار بیایند، به نظر می رسد که خریداران خودروهای داخلی اقدام جدیدی مبنی بر «انصراف از خودروهای ثبت نامی» را آغاز کرده اند.
مردم به دنبال انصراف از ثبت نام خودرو
گزارش های میدانی حاکی از این است که مردم به هر طریق می خواهند به کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» بپوندند و حتی بخش اعظمی از کسانی که طی ماه های گذشته اقدام به پیش خرید خودروهای داخلی کرده بودند، در حال بازپس گیری پول های خود هستند. طی روزهای گذشته اقدامی از سوی مردم آغاز شده و در حال فراگیر شدن است، مبنی بر اینکه کسانی که خودروی صفر پیش خرید کرده بودند در حال انصراف از خرید خود هستند. آمارهای غیر رسمی حاکی از این است که روز به روز به میزان قابل توجهی بر تعداد این انصراف ها افزوده می شود و تا جایی پیش رفته که واکنش برخی افراد نزدیک خودروسازان را به همراه داشته است. البته واکنش این افراد به خواسته های مردم آنقدر ناشیانه و از روی تکبر بوده که مردم با عزم جدی تری برای پاسخگویی به این گونه اظهارنظرهای از سر طلبکاری وارد میدان شده و به هر شکلی تلاش می کنند تا خودروسازان را وادار به افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو کنند.

با شکل گیری کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» مدیران ایران خودرو و سایپا ابتدا سعی داشتند که این اقدام مردم را نادیده گرفته و کمرنگ جلوه دهند. حتی دیده شد که یکی از اعضای هیأت دولت به جای اینکه حرف مردم را بشنود، طبق روال اظهار نظرهای قبلی خود، حرف خودروسازان را شنید و به افرادی که به این کمپین می پیوندند توهین کرده و آنها را خائن نامید. (البته این توهین ها در نهایت منتهی به این شد که توهین کننده وقتی که واکنش تند مردم را دید به نوعی مجبور به عذرخواهی شد.)

به نظر می رسد خودروسازان و مسئولان در این مورد نیز سیاست قبلی را در پیش گرفته اند. حجت این ادعا این است که آنها ابتدا سعی می کردند که این حرکت را نادیده گرفته و هیچ صحبتی در مورد آن نکنند. وقتی کار به جایی رسید که دیدند مردم اصرار به اقدام خود دارند و روز به روز بر تعداد کسانی که از تحویل گرفتن خودروهای پیش خرید شده انصراف می دهند، افزوده شد، آنها مجبور به اظهار نظر شدند. البته این بار واکنش متفاوتی داشتند که شاید در راستای همان نادیده گرفتن حرکت های مردمی بود.  علی رغم همه آمارهایی که رکود بسیار شدید در بازار خودرو را نشان می دهند و آمارهای مشابهی وجود دارد که نشان از انصراف های گسترده مردم از پیش ثبت نام خودرو دارد، البته خودروسازان در راستای سیاست های نادرست گذشته خود سعی کرده اند که انصراف های شکل گرفته را عادی نشان دهند و در اظهار نظرهایی که می کنند همه چیز از جمله اینکه این انصراف ها به کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» مربوط باشد را تکذیب کرده و همواره بر این امر تأکید کنند که انصراف از خرید همیشه در پیش فروش ها امری طبیعی است و کسانی که کالایی را پیش خرید می کنند این حق را دارند که پیش از تحویل کالا از خرید آن انصراف دهند.

البته مردم کشور ما چند سالی است که به برخی آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان بی اعتماد شده اند و باور عمومی بر این اصل استوار شده که همواره عده ای از مسئولان سعی دارند که برای توجیه کارهای خودشان آمارهای غیر واقعی ارائه دهند و با اظهار نظرهایی که می کنند به خیال خودشان افکار عمومی را مدیریت کنند. یک نمونه از این اظهار نظرها را احمد نعمت بخش که از طرف خودروسازان به رسانه هایی که مورد حمایت آنها هستند به عنوان کارشناس معرفی شده، انجام داده و در اظهار نظری عجیب حتی کسانی که سعی کردند به نوعی مردم را آرام کنند مورد انتقاد شدید قرار داده است. هر چند مردم دیگر به چنین اظهارنظرهایی اعتنا نمی کنند و بیشتر بر اساس یافته های خود اقدام به انجام کارهای خود در خرید و یا انصراف از خرید می کنند.

اولین مورد این انتقادها به مدیر عامل سایپا بوده که چند روز پیش به دلیل کیفیت پایین محصولات تولیدی از مردم عذرخواهی کرده بود. نعمت بخش این عذرخواهی را نتیجه جوانی و بی تجربگی مدیر عامل سایپا دانسته و تأکید کرده است که نباید این عذرخواهی صورت می گرفت! همان طور که اشاره شد، اظهار نظرهای عجیب دبیر انجمن خودروسازان به اینجا ختم نشده و حتی در این مصاحبه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی که معتقد بودند قیمت خودرو باید ۴۰ درصد ارزان شود را متهم به طراحی توطئه علیه خودروسازان کرده و در سخنی بالاتر از جایگاه خود گفته است که نمایندگان مجلس پایشان را بیشتر از گلیمشان بلند کرده اند!

او نه تنها تأکید می کند که خودروهای ساخت داخل ارزان نخواهد شد، بلکه بدون ارائه آمار و ارقام و تنها بر اساس استدلالاتی که برای هیچ کس قابل اتکا و اعتنا نیست سعی دارد که بگوید "کمپین نخریدن خودروی صفر" شکست خورده و در روزهای آینده قیمت خودرو حتی با افزایش رو به رو می شود! بر کسی پوشیده نیست که این سخنان به دلیل عصبانیت از حرکت مردم برای مجبور کردن خودروسازان به افزایش کیفیت و کاهش قیمت بیان می شود و نشان می دهد که راه مردم برای رسیدن به خواسته به حق خود درست بوده و موجبات عصبانیت افرادی را که سوار شدن پراید را حق مردم عادی و سوار شدن مگان را کمترین حق خود می دانند! فراهم آورده است.

بر هیچ کس پوشیده نیست که اقدام مردم برای نخریدن خودرو صفر چه فشاری بر خودروسازان وارد کرده است. برای اثبات فشاری که این اقدام مردم بر خودروسازان وارد کرده همین بس که آنها مجبور می شوند با رسانه هایی که مورد حمایشان هستند صحبت کرده و چنین اظهار نظرهای خام و خلاف واقعی را انجام دهند و این به واکنش واداشتن خودروسازان خود دلیلی بر موفق بودن اقدام مردم است. بدون شک بهترین راه برای تامین نظر مردم که آنها نیز چیزی جز افزایش کیفیت خودروی ساخت داخل که در نهایت منجر به فراهم آوردن شرایط رقابتی برای خودروسازان ما در سطح منطقه و جهان خواهد شد، نمی خواهند؛ پاسخگویی مستدل و مستند به درخواست های آنها درباره افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو است نه اینکه افرادی مامور ترساندن مردم از افزایش قیمت خودرو و طرح ادعاهایی نظیر توطئه شوند.
مرجع : جماران