به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۳۶
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۳۱ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب : ۹۱۲۷۴
افراطی‌گری در هیچ صورتی قابل قبول نیست

برای کنترل افراطی‌گری راهی جز اعتدال وجود ندارد

گروه سياسي: یک نماینده پیشین مجلس گفت: برای کنترل افراطی‌گری همیشه به افرادی نیازمندیم که با اعتدال و میانه‌روی در برابر تندروی‌ها ایستادگی کنند و در جهت آگاه کردن آن‌ها کوشش کنند.
برای کنترل افراطی‌گری راهی جز اعتدال وجود ندارد
حجت‌الاسلام سید رضا اکرمی، با بیان اینکه افراطی‌گری، حرکت‌هایی است که برخلاف ضوابط زندگی اجتماعی انجام می‌شود، اظهار کرد: برای هر موضوعی در زندگی اجتماعی انسان، ضوابط و آیین‌نامه‌هایی وجود داردکه بر اساس عقل، دین، اخلاق و تجربه به دست می‌آید و مورد قبول اعضای یک جامعه قرار می‌گیرد و بایستی از آنها اطاعت کرد. اکرمی ادامه داد: وجود ضوابط و قواعد، لازمه زندگی اجتماعی است و هرکس پا را از این قواعد فراتر بگذارد و یا حرکتی برخلاف این قوانین را مرتکب شود، به افراطی‌گری روی آورده است.

او با اشاره به اینکه افراطی‌گری در هیچ صورتی و با هیچ توجیهی قابل قبول نیست، گفت: تجربه نشان داده است کسانی که تندروی می‌کنند، هم برای خودشان و هم برای جامعه هزینه‌سازی می‌کنند و در نهایت جز ضرر زدن به خود و دیگران کاری از دستشان ساخته نیست. وی با بیان اینکه نمی‌توان برخوردهای توام با افراط را مختص یک جناح و یا گروه خاص دانست، افزود: تا زمانی که در کشورمان صاحب تشکلهای سیاسی و احزاب استاندارد نشویم و گروه‌های سیاسی مرامنامه و اساسنامه مشخصی نداشته باشند، نمی‌توانیم هیچ عملی را به یک جریان و یا جناح سیاسی خاصی منتسب کنیم.

اکرمی ادامه داد: ما در کشورمان تنها افراد را داریم و گفته‌هایشان را نیز به خود آنها منتسب می‌کنیم، نه به گروه و جریانی که به آن تعلق دارند چراکه در فضای سیاسی موجود، افراد مهمتر از احزاب هستند. او در توضیح مرز میان منتقدین و افراطیون گفت: زمانی می‌توان یک گفته را نقد و صاحبش را منتقد دانست که کسی که آن را بیان می‌کند نسبت به موضوع مورد انتقاد آگاهی داشته باشد؛ به دنبال خیرخواهی و اصلاح‌گری باشد؛ پیشنهاد جایگزینی در نقد خود داشته باشد و در بیان انتقاداتش جانب انصاف را رعایت کند.

وی تصریح کرد: افراطیون در گفتارهایشان نه به دنبال اصلاح، بلکه به دنبال تخریب و منکوب کردن طرف مقابل هستند و به جای دستگیری از مخاطب خود، در پی مچ‌گیری از او هستند و به همین دلیل است که نمی‌توان آنها را منتقد دانست. عضو جامعه روحانیت مبارز همچنین با اشاره توافق هسته‌ای اظهار کرد: برای دور شدن از تندروی و افراط باید قانون و سخنان رهبری را مدنظر قرار دهیم و در مورد موضوعی مثل توافق هسته‌ای نیز با کنار هم قرار دادن سخنان رهبری از ابتدای مذاکرات تا امروز می‌توانیم به سادگی متوجه شویم که آیا در مذاکرات خود با کشورهای غربی شکست خورده‌ایم یا اینکه به قول رییس‌جمهور امتیازاتی داده‌ایم و امتیازات بیشتری دریافت کرده‌ایم.

اکرمی ادامه داد: در آیین مملکت‌داری لازم است گاهی تن به ناملایماتی داد تا در کنارش ناملایمات بزرگتری را رفع کرد و باید گاهی بین بد و بدتر، بد را برگزید و این شیوه‌ای است که در سیره زندگانی ائمه اطهار نیز وجود داشته است.

او همچنین در پایان افزود: برای کنترل افراطی‌گری همیشه به افرادی نیازمندیم که با اعتدال و میانه‌روی در برابر تندروی‌ها ایستادگی کنند و در جهت آگاه کردن آن‌ها کوشش کنند.
مرجع : ايسنا