به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۵۹
 
۷۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۰۱ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۹۱۳۸۳

مرگ یک دختربچه حین جراحی دندان/عکس

گروه حوادث: زن و شوهر جوان که دختر چهارساله‌شان برای جراحی دندان بیهوش و به اتاق عمل منتقل شده بود، فکر نمی‌کردند این جراحی ساده به قیمت جان دختر‌شان تمام شود.
اوایل شهریور‌ماه پدر و مادر دختری چهار ساله به نام فاطمه‌زهرا که اهل شهرستان آران بودند، دخترشان را به بیمارستانی در قم بردند. دختربچه مدتی بود دندان‌هایش دچار ریزش شده بود و پزشکان بعد از معاینه اولیه اعلام کردند او باید جراحی شود. با اینکه بیهوشی دختر چهار ساله آن هم برای جراحی دندان کمی عجیب به‌نظر می‌رسید، پزشکان بیمارستان اعلام کردند این جراحی را بارها روی کودکان زیادی انجام داده و نتیجه دلخواه را هم به‌دست آورده‌اند. در چنین شرایطی مقدمات جراحی انجام شد. آن روز فاطمه‌زهرا توسط متخصص بیهوشی و پزشک معتمد معاینه شد و آنها نیز اعلام کردند برای بیهوشی دختربچه منعی وجود ندارد. به این ترتیب روز 25 شهریور‌ماه برای جراحی تعیین شد.



پزشکان توصیه کرده بودند دختربچه 12ساعت پیش از جراحی نباید چیزی بخورد. به همین دلیل او صبح روز جراحی در حالی‌که گرسنه و تشنه بود به بیمارستان منتقل شد. برخلاف روز اول که فاطمه‌زهرا آرام بود، این بار به محض ورود به بیمارستان بی‌قراری می‌کرد و اضطراب عجیبی داشت. پدرش برای آنکه او را آرام کند، برایش عروسک خرید ولی این کار فایده‌ای نداشت. بالاخره پدر و مادر، دختر دلبندشان را در آغوش کشیدند و او به اتاق عمل منتقل شد.

دو ساعت از شروع جراحی گذشته بود اما هیچ خبری از اتاق عمل بیرون نیامده بود. قرار بود دندان‌های دختربچه جراحی شود و پزشکان اعلام کرده بودند جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد اما طولانی‌شدن جراحی کم‌کم دلشوره را به جان پدر و مادر فاطمه‌زهرا انداخت. بالاخره یکی از پزشکان سراسیمه از اتاق عمل بیرون آمد. لحظاتی بعد چند دکتر با‌تجربه‌تر وارد اتاق عمل شدند و بعد از نیم‌ساعت تلاش اعلام کردند دختربچه به کما رفته بود ولی احیا شده و جای نگرانی نیست. با این حال باز هم خبری از دختربچه نشد و بار دیگر پزشکان به تکاپو افتادند. این ماجرا تا ساعت 6 بعد از ظهر ادامه داشت تا اینکه یکی از پزشکان بالاخره از اتاق عمل بیرون آمد و گفت که دختر بچه به‌دلیل آمبولی جانش را از دست داده است.

به یک‌باره دنیا روی سر پدر و مادر فاطمه‌زهرا خراب شد. آنها برای به دنیا آمدن او 18 سال صبر کرده بودند و حالا باورشان نمی‌شد دختر‌شان به‌دلیل جراحی دندان جانش را از دست داده است. در حالی‌که دیگر اعضای خانواده هم خود را از آران و بیدگل به قم رسانده بودند پدر و مادر داغدار خواستار تحقیق درباره علت مرگ دخترشان شدند.

منتظر نتیجه کالبدشکافی هستیم

رضا بقال آرانی، پدر فاطمه‌زهرا درباره حادثه تلخی که برای دخترش اتفاق افتاده می‌گوید: هنوز شوکه هستم و نمی‌دانم چطور شد که جگرگوشه‌ام را از دست دادم. من و همسرم از روز چهارشنبه که این اتفاق افتاد، شوکه هستیم و هنوز باورمان نمی‌شود که فاطمه‌زهرا که برای به دنیا آمدنش کلی نذر و نیاز کرده و 18 سال صبر کرده بودیم، رفته است. وی ادامه می‌دهد: صبح روز عمل جراحی وقتی در راه بودیم می‌خواستیم صبحانه بخوریم. دخترم گرسنه بود اما دکترها گفته بودند باید ناشتا باشد. آن موقع مادرش گفت، دخترم فکر کن روزه هستی و تا ظهر چیزی نخور. ما نمی‌دانستیم دخترمان وقتی به اتاق عمل برود دیگر برنمی‌گردد. او گرسنه و تشنه از پیش ما رفت.

پدر داغدار درباره پیگیری علت مرگ دخترش می‌گوید: ما می‌خواستیم اگر امکان دارد اعضای بدن دخترمان را به بیماران نیازمند اهدا کنیم اما دیگر دیر شده بود. با این حال درخواست دادیم تا جسد کالبدشکافی و علت مرگ دخترم معلوم شود چرا‌که هنوز هم به‌طور دقیق مشخص نیست که او چرا جانش را از دست داده است. ما پرونده‌ای در دادسرای قم تشکیل داده‌ایم و آنطور که به ما گفته‌اند نتیجه کالبدشکافی دست‌کم 3‌ ماه طول می‌کشد. با وجود این ما راضی به رضای خدا هستیم. خدا خودش فاطمه‌زهرا را به ما داده بود و خودش هم گرفت. باز هم خدا را شاکریم. او همچنین از همه افرادی که طی روزهای گذشته با شنیدن این خبر با وی و خانواده‌اش ابراز همدردی کرده‌اند، تشکر کرد.
مرجع : همشهري