به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۰۳ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۹۱۴۵۰

استاد ایرانی برنده عالی ترین جایزه اپتیک

گروه علمي: مدال طلای انجمن بین‌المللی اپتیک و فوتونیک (SPIE) به استاد نادر انقطاع، دانشمند برجسته ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا اهدا شد.
استاد ایرانی  برنده عالی ترین جایزه اپتیک
دکتر انقطاع به پاس مشارکت‌های پیشگامانه و قابل‌ تقدیرش در حوزه مهندسی اپتیکِ فرامواد، پلاسمونیک‌های نانومقیاس، فرامواد بر پایه مدارهای نانواپتیکی، و تصویربرداری اپتیکی در زمینه‌های پزشکی برنده مدال طلای «اسپای» (SPIE) شده که بالاترین جایزه اهدایی از سوی این انجمن است. در فهرست برندگان این مدال نام برجسته ترین دانشمندان اپتیک و فتونیک جهان دیده می شود از جمله چارلز هارد تاونز (پدر لیزر) که در سال ۱۹۶۴ و چارلز کائو (پدر «ارتباطات با فیبر نوری») که در سال ۲۰۰۹ موفق به دریافت این مدال شدند.

انجمن بین‌المللی اپتیک و فوتونیک در سال 1955 به عنوان سازمانی غیرانتفاعی برای پیشرفت فن‌آوری‌های نوری به ثبت رسید. قریب به 256 هزار نفر از 155 کشور جهان در این انجمن عضویت دارند که در فراهم آوردن امکاناتی نظیر کتاب‌ها و مجلات، برگزاری کنفرانس‌ها، کمک به ادامه تحصیل و ثبت اختراع از اعضای خود حمایت می‌کند. دکتر نادر انقطاع که 60 سال پیش یعنی در همان سالی که انجمن بین‌المللی اپتیک تاسیس شد در تهران متولد شد. او در 23 سالگی پس از پایان دوره لیسانس در دانشگاه تهران راهی آمریکا شد و تحصیلات فوق لیسانس و دکتری خود را در مؤسسه فناوری کالیفرنیا به پایان برد.

وی از دانشمندان پیشرو جهان در زمینه الکترومغناطیس و نانوفناوری به شمار می رود که تحقیقاتش در زمینه متامواد و نقش نور در نانوفناوری بر رشته‌های متعددی از نجوم و علوم کامپیوتر گرفته تا پزشکی و فنون ارتباطات تأثیر گذاشته است. او مشارکت‌های مهمی در زمینه‌های متامواد، اپتیک تبدیل، اپتیک پلاسما، نانوفوتونیک، فوتونیک گرافین، نانومواد، اپتیک نانوسکیل، نانو آنتن‌ها و آنتن‌های مینیاتوری انجام داده است. وی همچنین در سال ۲۰۱۲ موفق به دریافت جایزه الکترومغناطیسIEEE شد. از دیگر افتخارات دکتر انقطاع، کسب جایزه جرج هیلمیر برای تحقیق برتر در سال ۲۰۰۸ و جایزه محقق جوان بنیاد ملی علوم ایالات متحده در سال ۱۹۸۹ می‌باشد.
مرجع : ايسنا