به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۰۵ ساعت ۱۹:۱۳
کد مطلب : ۹۱۶۵۷
معاونت برنامه‌ریزی امور زنان تشریح کرد

موارد مصرف بودجه معاونت‌ امور خانواده و زنان

گروه جامعه: معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده با بیان اینکه تاکنون ۴۰ درصد از بودجه تعیین شده در لایحه سال ۹۴ برای این معاونت، تحقق پیدا کرده است، به تشریح برنامه‌های تدوین شده در جهت صرف این بودجه پرداخت.
موارد مصرف بودجه معاونت‌ امور خانواده و زنان
اطهره نژادی درباره برنامه‌ریزی معاونت امور زنان و خانواده برای بودجه تعیین شده این معاونت در لایحه سال ۹۴، گفت: فعالیت‌های ما در دو فصل بودجه تعریف می‌شود، یک فصل مربوط به همکاری ما با دستگاه‌های اجرایی‌ست که در قالب تفاهم‌نامه تنظیم می‌شود و فصل دیگر بودجه‌های حمایتی است. وی ادامه داد: در بخش همکاری ما با دستگاه‌ها، طی تفاهم‌نامه‌های مشترک، بخشی از بودجه دستگاه‌ها و بخشی از بودجه معاونت برای تحقق اهدافی که در حوزه زنان و خانواده پیش بینی شده است، به اشتراک گذاشته می‌شود؛ برای مثال در مورد همکاری با آموزش و پرورش، سال گذشته در حوزه‌های مختلف مانند تحت پوشش قرار دادن تحصیل درصدی از دختران بازمانده از تحصیل، بررسی مسائل دختران در مناطق محروم و مدارس شبانه‌روزی مناطق محروم و برنامه‌های مرتبط با مهارت‌آموزی رفتارهای دوران بلوغ همکاری‌های مشترکی داشته‌ایم. نژادی با اشاره به اینکه طرح تهیه اطلس آسیب‌شناسی روانی-اجتماعی دختران مقطع متوسطه کشور را داریم که در ۶ استان به صورت پایلوت انجام شده است، افزود: اکنون منتظرارائه گزارش جامع و مکتوب از سوی آموزش و پرورش در مورد نتیجه اجرای این طرح هستیم که اگر با روند مناسبی پیش رفته باشد، این طرح را به صورت طرحی ملی در سال جاری به اجرا در آوریم.

وی با بیان اینکه همکاری شبکه‌ای بین دستگاه‌ها در این بخش بسیار کمک کننده است، افزود: این همکاری‌های شبکه‌ای از سال گذشته در بین بخش‌های مختلف، آغاز شده است، برای نمونه در برخی استان‌ها به ویژه استان‌های مرزی شرق کشور، ما مسائل زنان روستایی را مطرح کردیم، وزارت جهاد کشاورزی بحث اعتبارات خرد و صندوق‌های خرد را در این روستا‌ها پیاده کرد و سازمان استاندارد نیز بحث آموزش تجاری‌سازی و استانداردسازی محصولات بر مبنای نیاز بازار را انجام داد. اینکه هر دستگاهی بر روی بخشی از فرایند یک موضوع متمرکز شود به ما کمک می‌کند که هم افزایی سازمانی خوب و استفاده بهتری از منابع وامکانات داشته باشیم. معاونت برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده در رابطه با بخش حمایتی بودجه، تصریح کرد: بخشی دیگری از برنامه ما، توان‌افزایی سازمان‌های غیردولتی است. علاوه بر آموزش‌های تخصصی که برای توان‌افزایی اینگونه سازمان‌ها داریم، این سازمان‌ها بر اساس طرح‌هایی که در حوزه زنان و خانواده ارائه می‌دهند؛ می‌توانند از حمایت ما استفاده کنند که البته طرح‌هایشان باید در راستای استراتژی‌های معاونت امور زنان و حل مسائل زنان و خانواده استان خودشان، بر اساس اطلس وضعیت زنان و خانواده تهیه شده توسط معاونت باشد، زیرا بر اساس آن اطلس، مشخص شده‌است که به طور مشخص، زنان در هرکدام از استان‌ها با کدام مساله روبرو هستند و قطعا تشکل‌های مردم نهاد هر استان با شناخت خوبی که از فرهنگ و آداب و رسوم و شرایط استان دارند، می‌توانند به برنامه‌ریزی بهتر و اجرای موثر‌تر برنامه‌ها کمک کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۰ درصد از بودجه ۱۵ میلیارد تومانی این معاونت در نیمه ابتدایی سال محقق شده‌است، افزود: با این فرض که اگر صد در صد بودجه مشخص شده در لایحه بودجه، تا پایان سال تحقق پیدا کند، که بسیار بعید است، این برنامه را داریم که ۱۰ میلیارد تومان را به حقوق، مزایا، قرارداد‌ها و همکاری‌های بین دستگاهی اختصاص داده و حدود ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان را نیز در بخش حمایتی صرف کنیم؛ علاوه بر آن ۴۰۰ میلیارد تومان را نیز به فناوری‌ها و استفاده از تکنولوژی‌های نوین در حوزه زنان و خانواده، اختصاص خواهیم داد. امیدواریم با برنامه‌های قوی و تخصیص بودجه‌های به موقع بتوانیم؛ این برنامه ریزی را پیش ببریم.
مرجع : ایلنا