کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آب‌لیمو‌ها فرآوردهای شیمیایی هستند!

فارس , 6 مهر 1394 ساعت 10:08

گروه سلامت: رئیس شعبه رسیدگی به تخلفات پزشکی تعزیرات استان تهران گفت: در فرآورده‌هایی که اغلب شرکت‌های معروف به عنوان آب لیموی طبیعی در بازار عرضه می‌شود لیمو استفاده نشده بلکه فرآوردهای شیمیایی هستند.


خدایی رئیس شعبه رسیدگی به تخلفات پزشکی تعزیرات استان تهران در نشست خبری در خصوص آب‌ لیمو و آب‌میوه‌های تقلبی گفت: براساس آمارهای دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان استاندارد قریب به اتفاق شرکت‌های معروف بدون استفاده از لیمو، آب لیمو تولید می‌کنند و عناوینی مانند کنسانتره به عنوان مواد اولیه مطرح می‌کنند در حالی که صرفاً‌ از فرآوردهای شیمیایی استفاده می‌شود. وی ادامه داد: در بازدیدها و گزارش‌ها برای این شرکت‌ها که اکثراً شرکت‌های معروف بودند آرای صادر شده است و در صورت تأیید حکم در دادگاه تجدیدنظر اسامی اعلام می‌شود ضمن اینکه برای برخی شرکت‌های تولیدی نیز پرونده‌هایی در جریان است و در حال استعلام در این خصوص هستیم.

خدایی افزود: در هنگام خرید مشتری باید دقت کند که چگونه با قیمت فعلی لیمو در بازار آب لیمو با این قیمت ناچیز ارائه می‌‌‌شود. رئیس شعبه رسیدگی به تخلفات پزشکی تعزیرات استان تهران گفت: براساس اعلام کارشناسان از یک کیلو لیمو 50 درصد آب لیمو استحصال می‌شود بنابراین قیمت یک لیتر آب لیمو باید بیش از 15 هزار تومان باشد در حالی که قیمت‌ها بسیار پایین‌تر از این رقم است که این موضوع نشان می‌دهد آب لیموی مذکور از لیمو تهیه نشده است.

وی در خصوص آب میوه نیز گفت: آب میوه‌ها نیز به همین شکل هستند یعنی میوه که قیمت آن در بازار در هر کیلو 6 هزار تومان است چگونه است که آب آن به میزان یک یا 2 لیتر 4 هزار تومان عرضه می‌‌شود. خدایی تصریح کرد: امروز جلسه‌ای با حضور نمایندگان سازمان استاندارد، دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت به میزبانی تعزیرات تشکیل شد که هدف آن رفع ناهماهنگی‌ها برای نظارت بر تولید آب میوه و آب لیمو در سطح توزیع است.

رئیس شعبه رسیدگی به تخلفات پزشکی تعزیرات استان تهران تأکید کرد: در سطح عرضه عمومی کالاهایی تحت عنوان مواد طبیعی فروخته می‌شود که در آنها از مواد شیمیایی استفاده می‌شود که این موضوع به خصوص در رابطه با آب میوه و آب لیمو مصداق دارد. بر این اساس رسیدگی به این تخلفات در اولویت سازمان تعزیرات قرار گرفت. وی ادامه داد: در این جلسه هماهنگی‌های لازم برای انجام گشت‌های مشترک از شرکت‌هایی که به هر عنوان در تبلیغات از عنوان آب میوه یا آب لیموی طبیعی استفاده می‌کنند و فرآورده شیمیایی عرضه می‌کنند برخورد شود.

خدایی گفت: در این راستا برخی موارد آب میوه‌ آرم و مجوز وزارت بهداشت و سازمان استاندارد را دارند ولی برخلاف مجوز از اقلامی استفاده کرده‌اند که طبیعی نیست. رئیس شعبه رسیدگی به تخلفات پزشکی تعزیرات استان تهران تصریح کرد: بخشی از این تولیدات در حال جمع‌آوری است و به زودی پس از تکمیل روند غذایی عناوین رسانه‌ایی شده تا دیگر اجازه عرضه نداشته باشند.

وی در رابطه با بازدارندگی آرای سازمان تعزیرات گفت: آرای تعزیرات براساس قانون صادر می‌شود و مجازات‌های بازدارنده انجام می‌شود چرا که در اینجا تخلف مطرح است نه جرم و براساس قانون در هنگام بروز تخلف در اولین مرحله مرکز تولید پلمب و کالاهای تولید شده ضبط می‌شود مانند اقدامی که در رابطه با آب لیموی دست‌چین روی داد.

خدایی افزود: در برخی موارد پرونده‌هایی در رابطه با آب میوه شکل گرفته است که مربوط به برندهای معروف است و ممکن است برخی با تقلب و سواستفاده از این برندها اجناس تقلبی وارد بازار کرده باشند و ارتباطی به خود این شرکت‌ها نداشته باشد. رئیس شعبه رسیدگی به تخلفات پزشکی تعزیرات استان تهران افزود: ما با تولید این محصولات با فرآوردهای شیمیایی مشکلی نداریم و آنها می‌توانند با اخذ مجوزهای لازم از ارگان‌های مسئول این فرآوردهای شیمیایی را تولید کنند ولی به هیچ‌وجه حق ندارند آن را با عنوان فرآورده طبیعی در جامعه عرضه کنند چرا که تخلف است.


کد مطلب: 91695

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/91695/آب-لیمو-ها-فرآوردهای-شیمیایی-هستند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir