به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۳
 
۱۴۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۰۶ ساعت ۲۳:۵۴
کد مطلب : ۹۱۷۲۵
باراك اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل:

مرگ بر آمریکا برای ایران اشتغال ایجاد نمی‌کند

گروه بين‌الملل: رئیس‌جمهوری آمریکا در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره مسائل کشورهای مختلف، اعم از ایران، سوریه، روسیه و اوکراین اظهارنظر کرد.
مرگ بر آمریکا برای ایران اشتغال ایجاد نمی‌کند
اوباما نطق خود را با برشمردن آنچه به گفته وی دستاوردهای سازمان ملل طی هفتاد سال گذشته بوده، آغاز کرد. اوباما، تلاش برای بنا گذاردن نظامی متشکل از «هنجارها و قواعد بین‌المللی» را یکی از همین دستاوردها خواند که به زعم وی به ایجاد سطح بی‌سابقه‌ای از رفاه و پیشرفت منجر شده است. رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه این پیشرفت‌ها «واقعی» است اضافه کرد می‌توان آن را بر اساس «جان‌های نجات‌داده شده، بیماری‌های درمان‌شده و گرسنگی‌های برطرف‌شده» سنجید و اندازه گرفت.

رئیس‌جمهور آمریکا سپس به بیان خطراتی ادعایی پرداخت که به گفته وی ذهنش را مشغول کرده، اما اضافه کرد که انها را نمی‌توان با «روش‌های قدیمی جنگ و زور» حل و فصل کرد. او گفت: «در مقام رئیس‌جمهور آمریکا، نگران خطراتی هستم که پیش روی ما است، اما معتقدم نمی‌توانیم به روش‌های قدیمی جنگ و زور بازگردیم.» رئیس‌جمهور آمریکا سپس تأکید کرد: «هیچ ملتی نمی‌تواند خودش را از خطر تروریسم، سیل مهاجران یا خطر گرم شدن هوا جدا کند.»

اوباما در ادامه تصریح کرد کشورش صرفنظر از قوت اقتصاد یا ارتش نمی‌تواند به تنهایی مشکلات را حل کند. او گفت: «فرقی نمی‌کند ارتش یا اقتصاد ما چقدر نیرومند باشد، نمی‌توانیم مشکلات را به تنهایی حل کنیم. باید با ملل دیگر همکاری کنیم.» اوباما سپس درباره مسائل داخلی کشورها و نحوه‌های حکومت‌داری به اظهارنظر پرداخت و گفت: «سرکوبگری نمی‌تواند پایه‌گذار انسجام اجتماعی مورد نیاز برای موفقیت کشورها باشد. شما می‌توانید مخالفانتان را زندان کنید، اما ایده‌ها را نمی‌توانید زندانی کنید.»

وی همچنین تأکید کرد: «در جهان امروز، معیار قدرت، نه کنترل اراضی یا منابع، بلکه موفقیت مردم آنها است.» رئیس‌جمهوری آمریکا در بخشی از اظهاراتش درباره ایران ادعا کرد هدف تحریم‌ها تنبیه ایران نبوده و اضافه کرد هدف از این اقدامات، آزمودن اراده ایران برای تغییر دادن رویه‌ها و خط‌مشی‌ها خود در پرونده برنامه هسته‌ای این کشور بوده است. اوباما همچنین در ادامه تاریخ مردم ایران را «غرورآفرین» خواند اما از شعارهای مردم علیه کشورش نیز انتقاد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «مرگ بر آمریکا (برای آنها) اشتغال ایجاد نمی‌کند و امنیت را هم ارتقاء نمی‌دهد.» او همچنین از برخی سیاست‌های منطقه ای ایران انتقاد کرد و آن را "فرقه گرایی" خواند. رئیس‌جمهور آمریکا درباره مبارزه بر داعش، بر ضرورت همکاری‌ کشورها تأکید کرد اما گفت که این فرایند زمان‌بر خواهد بود. اوباما با بیان اینکه مسلمان‌ها باید با کسانی که اسلام را تحریف می‌کنند مقابله کنند خاطرنشان کرد «داعش برای بقاء به جنگ نیاز دارد.»

رئیس‌جمهوری آمریکا، هنگام اظهارنظر دربار نقش دموکراسی در تقویت بنیان حکومت‌ها دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را به قتل‌عام متهم کرد و در اظهاراتی ادعامحور، افزود فجایع سوریه در کشورهایی که دموکراسی در آنها حاکم است رخ نمی‌دهند. باراک اوباما گفت که آمریکا حاضر است با هر کشوری، از جمله ایران و روسیه همکاری کند تا بحران سوریه را حل کند، اما وضعیت نمی تواند به پیش از جنگ باز گردد. او گفت که اسد نمی تواند انتظار داشته باشد که اوضاع به قبل باز گردد. "گذار مدیریت شده از اسد به حکومتی دیگر باید انجام شود".

اوباما به موضوع کریمه و اقدامات روسیه هم اشاره کرد و گفت که آمریکا در اوکراین منافع مهم و فراوانی ندارد،‌ اما «نمی‌تواند دست روی دست بگذارد» و ببیند که تمامیت ارضی یک کشور در خطر است. او اضافه کرد: اگر روسیه با جامعه بین‌الملل به گفت‌وگو نشسته بود و به پای میز مذاکره رفته بود، «هم منافع اوکراین تأمین شده بود و هم منافع روسیه». وی در عین حال تأکید کرد که کشورش قصد منزوی کردن روسیه را ندارد.