کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در پی درخواست رسمی اسد از پوتین

آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه

ایسنا , 8 مهر 1394 ساعت 18:28

گروه بین الملل: مخالفان سوری از آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه خبر دادند.


به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، مخالفان سوری می‌گویند، جنگنده‌های روسیه امروز رسما عملیات رزمی خود در آسمان سوریه را آغاز کردند و مواضع مخالفان در حومه استان‌های حمص و حماة را بمباران کردند. این خبر به طور رسمی از جانب روسیه یا مسئولان سوری تایید نشده اما مخالفان برصحت ادعای خود تاکید دارند و می‌گویند این حملات در مناطقی انجام شده که تحت کنترل آنهاست. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مسئول آمریکایی اعلام کرد که مسکو پیش از آغاز حملات خود در سوریه واشنگتن را از نیت خود مطلع کرده است. روسیه بیش از یک هفته‌ است که پرواز‌های شناسایی خود را بر فراز خاک سوریه آغاز کرده که مقدمه انجام حملات هوایی محسوب می‌شود. مجلس علیای پارلمان روسیه امروز (چهارشنبه) در نشستی غیر علنی موضوع استفاده از ارتش این کشور در خارج از مرزهای روسیه را بررسی و به اتفاق آراء با آن موافقت کرد. در همین حال رئیس‌جمهوری سوریه از مسکو رسما درخواست کمک نظامی کرده است. کاخ کرملین گفته است که این جلسه به درخواست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تشکیل شد.

سرگئی ایوانف، رئیس دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز از درخواست رسمی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای دریافت کمک نظامی از مسکو خبر داد. این درخواست اسد در واقع به مسکو مجوز رسمی انجام عملیات نظامی براساس قوانین بین‌المللی در سوریه را می‌دهد. در همین حال، ریاست جمهوری سوریه در خبری اعلام کرد که اعزام نیروهای هوایی روسیه به سوریه بنا به درخواست دولت سوریه صورت گرفته است و بشار اسد در این خصوص نامه‌ای را به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه فرستاده بود. ریاست جمهوری سوریه تاکید کرد که این درخواست شامل اعزام نیروهای هوایی روسیه در چارچوب طرح پوتین برای مبارزه با تروریسم صورت می‌گیرد.
در مصوبه پارلمان روسیه بر محورهای زیر تاکید شده‌است: عملیات منحصر به نیروی هوایی این کشور خواهد بود و به صورت موقت انجام می‌شود اما نمی‌توان درباره جزئیات آن از جمله سلاح‌ها و نوع عملیات‌ها سخن گفت.

ارسال نیروی زمینی به خارج از روسیه فعلا مورد بحث نیست.
رئیس‌جمهوری سوریه رسما از مسکو درخواست کمک نظامی کرده است.
تعداد شهروندان روس و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع که به داعش پیوسته‌اند به شدت در حال افزایش است و باید مسکو در قبال آن وارد عمل شود.
سخن از به کارگیری نیروی هوایی روسیه در خارج از مرزها بدون چشم‌داشت است و پای منافع ملی روسیه در میان است.
استفاده از نیروی هوایی روسیه در خارج از مرزهای این کشور سوریه را نیز شامل می‌شود.
بررسی درخواست پوتین در حالی در دستورکار قرار گرفت که اخیرا نیروها و هواپیماهای جنگی روسیه در پایگاه هوایی لاذقیه مستقر شده‌اند و بنا بر اعلام مقام‌های آمریکایی، روسیه در حال ساخت و توسعه پایگاه هوایی در آنجاست. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که نیروهایش "دلیرانه" با داعش می‌جنگند. روسیه استقرار نیرو و تجهیزاتش را در غرب سوریه نشانگر تعهد خود به مبارزه با داعش می‌داند.

با موافقت نمایندگان، پوتین می‌تواند به درخواست دولت سوریه از ارتش کشورش برای مبارزه با تروریسم استفاده کند. پیش از این مسکو تسلیحات پیشرفته و مربیان نظامی در اختیار سوری‌ها قرار داده بود تا نحوه استفاده از این تسلیحات را آموزش دهند. اقدام پارلمان روسیه همچنین در شرایطی مطرح می‌شود که اخیرا مسکو با ایجاد مرکز ارتباطی نظامی در عراق با همکاری دمشق‌، بغداد و تهران موافقت کرده است.


کد مطلب: 91867

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/91867/آغاز-حملات-هوایی-روسیه-سوریه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir