به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۱۱ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۹۲۰۱۳

وزیر بهداشت: انتقال اجساد تمامی جانباختگان منا تا پایان هفته به کشور

گروه حوادث: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بدو ورود به کشور و در جمع خبرنگاران ضمن تشریح اقدامات انجام شده جهت پیگیری وضعیت مصدومان و انتقال پیکر جانباختگان فاجعه مناتاکید کرد: اجساد تمامی جان باختگان ایرانی این فاجعه تا پایان هفته به کشور منتقل خواهد شد.
وزیر بهداشت: انتقال اجساد تمامی جانباختگان منا تا پایان هفته به کشور
دکتر سید حسن هاشمی در جمع خبرنگاران در فرودگاه امام خمینی (ره) ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان فاجعه منا ، ملت ایران، مقام معظم رهبری و مسئولان کشور درباره آخرین خبرها از وضعیت شناسایی مفقودان و جانباختگان فاجعه منا گفت: تا پایان هفته جاری تمام اجساد جانباختگان این فاجعه به کشور منتقل خواهد شد. وی افزود: برخی اجساد هویت شخصی‌شان دقیقا مشخص نیست که باید آزمایشات تشخیص هویت برای آنها در داخل کشور انجام شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امشب نیز ابدان مطهر بیش از 150 جانباخته دیگر فاجعه منا به کشور منتقل خواهد شد، افزود: تا پایان هفته جاری تمام اجساد به کشور منتقل خواهد شد. در این زمینه نیز به دنبال مذاکراتی که در عربستان داشته‌ایم توافق شد که تسریع در امور صورت گیرد و همچنین بخشی از کار و از جمله تشخیص هویت جان باختگانی که هویت شخصی‌شان مشخص نیست، به خود ایران محول شود. همچنین بر پرهیز دفن اجساد حجاج ایرانی در عربستان تاکید شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در عین حال باید منتظر ماند تا مشخص شود تا از مجموعه مفقودین چه تعدادی از اجساد مطهر به کشور تحویل داده می‌شود. بر این اساس بخش سخت کار هنوز وجود دارد. تیم‌های ایران در عربستان مستقرند و موضوع را پیگیرند. بنده نیز در تماس مستقیم با وزیر بهداشت عربستان هستم. سفیر، کاردار و اعضای سفارت ایران و همچنین بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت نیز مباحث مربوطه را پیگیرند تا به این ترتیب تا آخرین نفری که از ایران به سمت عربستان حرکت کرده وضعیتش برای کشور مشخص شود.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تغییر رفتار سعودی‌ها با ایران گفت: تفاوت زیادی بود از لحظه اول سفرمان و بروز این فاجعه تا امروز که از عربستان خارج شدیم. البته سعودی‌ها نیز آمادگی چنین فاجعه‌ای را نداشتند و این فاجعه را پیش بینی نکرده بودند و به یکباره با فاجعه بزرگی روبرو شدند که باعث بی آبرویی دولت عربستان شد. مقداری زمان کشید تا خود را پیدا کنند و با کشورها همراهی داشته باشند.

وی در این باره افزود: در مجموع تغییر رفتار سعودی‌ها در پیگیری مباحث مربوط به زائران ایرانی کاملا مشهود بود و بسیاری از پزشکانشان در این مسیر ایران را همراهی می‌کردند. اگر تسریع در امور طی دو سه روز گذشته تغییر کرد، به دلیل تغییر نگاه سعودی‌ها بود. وزیر بهداشت مجددا تاکید کرد: آن دسته از اجسادی که هویتشان تشخیص داده نشده نیازمند تست DNA و آزمایشات پیچیده در ایران هستند. البته کشور عربستان نیز برای تمام جانباختگان نمونه برداری می‌کند تا اگر کسی از کشورهای دیگر دفن شد و بعدا لازم بود هویتش مشخص شود، مستندات لازم را داشته باشد و بتواند پاسخگو باشد.

وی در این باره ادامه داد:‌ اما در مورد ایران مستثنی شدند و قرار شد تمام کار مربوط به تشخیص هویت اجساد جانباختگان در داخل خود ایران صورت گیرد. ما نیز پیشنهاد کردیم که اگر تردیدی در این زمینه دارند خودشان بیایند و نظارت کنند. در مجموع کار در همین مسیر دنبال می‌شود. وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره علت بروز فاجعه منا به دنبال بررسی‌هایی که در عربستان انجام داده گفت: لازم است بگذاریم اول سعودی‌ها در این زمینه اظهار نظر کنند البته گمانه زنی اشکال ندارد طبیعی است که در ایران نیز دولت، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت نیز قطعا اظهار نظر خواهند کرد. مسلم آن است که درس‌های زیادی از این حادثه باید آموخت؛ درس‌هایی که قطعا به درد ما خواهد خورد.
مرجع : ایسنا