به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۱۲ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : ۹۲۱۰۷
آیت الله سجادی:

ظریف آداب دیپلماسی را رعایت کرده است

گروه سیاسی: رییس موسسه تحقیقاتی سید مصطفی خمینی (ره) گفت: اقدام دکتر ظریف در دست دادن به رییس جمهوری آمریکا نه تنها اشکال ندارد بلکه وی آداب دیپلماسی را رعایت و مطابق آیات قرآن کریم و سیره پیامبر اسلام ' قول لین' را رعایت کرده و اقدام وی قابل دفاع است.
ظریف آداب دیپلماسی را رعایت کرده است
آیت الله سید محمد سجادی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: در قرآن کریم، سیره انبیاء و اولیای الهی، اخلاق از ارکان مهم ادیان است، یعنی همیشه به بهترین شیوه ممکن جذب و دفع کنید گاهی با یک برخورد، دشمن را به رفیق و دوست خود تبدیل می کنیم. وی با اشاره به آیات قرآن خطاب به موسی و هارون برای چگونگی برخورد با فرعون گفت: قرآن می فرمایند 'فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَیِّنًا لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشی؛ با او به نرمی سخن گویید، شاید پند گیرد و بترسد، قطعا با خشونت و جسارت کار پیش نمی رود و سیره انبیا، اولیاء و علمای ربانی این نبود به عقیده همه آنها، آنچه اسلام را پیش برده، خلق و خوی نبوی حتی با مشرکین بوده است.
آیت الله سجادی با اشاره به بیتی از مولوی نیز گفت: مولوی نیز به خوبی سروده که 'موسیا در پیش فرعون زمن. نرم باید گفت قولا لینا. آب اگر در روغن جوشان کنی. دیگدان و دیگ را ویران کنی'.
وی گفت: سخن نرم و ملایم، برای هدایت و ارشاد تأثیر بیشتری دارد، در عالم دیپلماسی منافع و مصلحت یک کشور بالاتر از مصلحت های شخصی است و ظاهر کار را باید حفظ کنند.

وی ادامه داد: ایران و کشورهای 1+5 با هم دو سال مذاکره کردند و عده ای ایراد می گیرند که چرا دکتر ظریف و جان کری با هم قدم زدند و یا چرا با هم می نشینند، این چه بهانه ای است.؟ آیت الله سجادی خطاب به منتقدان گفت: به نظر شما چگونه باید مذاکره شود؟ آیا باید بین ظریف و جان کری باید یک پرده بکشند؟ این حرف ها درست نیست، وقتی مذاکره شروع شده برای منافع ملی کشور، یکی دست می دهد و دیگری تعارف می کند، با هم عکس می گیرند و این عرف است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: پوتین و اوباما با هم مخالف هستند و تعارض سیاسی و منافع دارند ولی با هم مذاکره و حرف می زنند، اگر دیپلماسی این کارها را نکند خود آن کشور انزوای دیپلماسی پیدا می کند. آیت الله سجادی اظهار داشت: اگرکسی از طرف ایران به جایی مانند سازمان ملل می رود باید الگوی اخلاق و ادب در او ظهور و بروز داشته باشد، برخورد های قهرآمیز و خشن در عرف دیپلماسی دنیا، کار زشتی برای کشورهاست و در تصمیماتی که می گیرند نتایج بدی هم به همراه دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآورشد: دکتر ظریف آبروی کشور ما در سیاست خارجی است بویژه با تبسمی که بر لب دارند در بسیاری از موارد کارگشاست و قدرت بالایی در دیپلماسی دارد و دست دادن وی با رییس جمهوری آمریکا نه اشکال ندارد بلکه گاهی هم لازم است، یا برای جذب و حتی جهت دفع شر.

آیت الله سجادی با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام (ص) گفت: طبق روایت، شخصی پیش پیامبر اسلام (ص) آمد و ایشان او را تحویل گرفتند، اطرافیان خطاب به پیامبر(ص) گفتند این آدم شری بود و چرا او را تحویل گرفتی؟ پیامبر اسلام(ص) فرمودند گاهی برای دفع شر، هم این برخوردها لازم است. استاد حوزه علمیه قم گفت: آنهایی که بخواهند ایراد بنی اسرائیلی بگیرند، ایراد می گیرند، ولی باید از کنار اینها گذشت.

آیت الله سجادی اظهار داشت: آیا خداوند خطاب به موسی و هارون فرمود بروید و با عصا به سر فرعون بزنید؟ قرآن به خطاب به موسی فرمود، برو مذاکره کن و با قول لین حرف بزنید، آیا باید با یک فرعونی طوری حرف زد که تصمیمات خطرناک تر بگیرد؟ گاهی برای جلب منفعت، دفع شر مهم است و گاهی هم باید جذب کنیم.
مرجع : ایرنا