به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۱۳ ساعت ۰۸:۰۱
کد مطلب : ۹۲۱۲۵
اسد: بر «تروریسم» غلبه خواهيم کرد

کامرون: روسیه درک کند که اسد رفتني‌ست

گروه بين‌الملل: نخست وزیر بریتانیا، با «قصاب» توصیف کردن بشار اسد، از روسیه خواست تا دست از حمایت از او بردارد.
کامرون: روسیه درک کند که اسد رفتني‌ست
دیوید کامرون، تاکید کرد: مسکو باید این موضوع را درک کند که تداوم حکومت بشار اسد در سوریه ممکن نیست. ولادیمیر پوتین، با اعلام حمایت از اسد گفته است که او باید در روند مذاکرات برای گذار سیاسی در این کشور مشارکت داشته باشد و ارتش روسیه از هفته گذشته دست به حملاتی هوایی در سوریه زده که می‌گوید هدف از آن نابودی گروه موسوم به «دوله‌الاسلامی»، جبهه‌النصره و «تروریست‌های» دیگر است اما غرب در مورد انجام حملات به گروه‌های دیگر مخالف اسد، که از حمایت آن برخوردار هستند، ابراز نگرانی کرده است.

در تازه‌ترین آنها، به گفته وزارت دفاع روسیه در روز یک‌شنبه، جنگنده‌های این کشور به ۲۰ هدف در داخل خاک سوریه حمله کرده‌اند که از میان آنها ۱۰ حمله به پایگاه‌های گروه حکومت اسلامی بوده است. از سوی دیگر مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا، گفته است از هر ۲۰ حمله هوایی روسیه در سوریه، تنها یکی علیه گروه «داعش» است.  دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، روز یکشنبه با اشاره به یافته‌های سازمان‌های اطلاعاتی آن کشور، به شبکه تلویویزن بی‌بی‌سی گفت: «تا اینجا آنچه که در واقع رخ داده، این است که حملات هوایی روسیه به مناطقی از سوریه بوده که در کنترل داعش نیست، بلکه در دست سایر گروه‌های مخالف حکومت اسد است.»

کامرون افزود: «روسیه دارد از اسد قصاب حمایت می‌کند، که اشتباهی بزرگ برای خودش و جهان است، چون منطقه را بی‌ثبات‌تر می‌کند و به تشدید تروریسم و افراطی‌تر شدن گروه‌ها می‌انجامد.»
نخست وزیر بریتانیا تاکید کرد که به همین دلیل از روسیه می‌خواهد سیاست خود را تغییر دهد، به ائتلاف علیه «داعش» به رهبری آمریکا بپیوندند و «درک کند که اسد باید برود، چرا که او نمی‌تواند با خشونتی که تاکنون به‌خرج داده، مردم سوریه را متحد کند.»

دیوید کامرون در عین حال گفت که بریتانیا بدون موافقت پارلمان آن کشور در حملات هوایی ائتلاف در سوریه مشارکت نخواهد کرد. بریتانیا در حملات هوایی ائتلاف در عراق شرکت دارد، اما پارلمان این کشور سال گذشته با پیوستن به حملات در سوریه مخالفت کرد. انتقاد کامرون از حمایت مسکو از بشار اسد و حملات هوایی روسیه، مشابه سخنان روز جمعه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکاست که با اشاره به این حملات گفته بود «ایران و روسیه آینده خطرناکی در سوریه خواهند داشت و روسیه در باتلاق سوریه گرفتار خواهد شد».

باراک اوباما تاکید کرده بود که بشار اسد «پس از آن همه خونریزی در این کشور نمی‌تواند بر مسند قدرت باقی بماند.» بشار اسد، در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران با قدردانی از «ابتکار عمل» ولادیمیر پوتین برای تشکیل ائتلافی متشکل از ایران، روسیه، سوریه و عراق، ابراز اطمینان کرد که این ائتلاف بر «تروریسم» غلبه خواهد کرد و افزود که قصد کناره‌گیری ندارد.