به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب : ۹۲۲۳۴
روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی پیش‌بینی کرد:

۵ کشور عربی، ۱۴ کشور می‌شوند!

گروه بين‌الملل: روزنامه آمريكايي نیویورک‌تایمز در تحلیلی پیش‌بینی کرد ۵ کشور عربی به دلیل درگیری‌ها و خشونت‌های داخلی كنوني خود سرانجام به ۱۴ کشور جدید تبدیل شوند.
۵ کشور عربی، ۱۴ کشور می‌شوند!
نیویورک تایمز همچنین نقشه‌ای از این ۱۴ کشور جدید منتشر کرده است که نشان می‌دهد ۵ کشور عربی خاورمیانه و شمال آفریقا به دلیل درگیری های سیاسی و مذهبی – نژادی به ۱۴ کشور جدید تبدیل خواهند شد. به عقیده رابرت رایت نویسنده تحلیل، در اثر درگیری های داخلی، سوریه و عراق به ۴ کشور جدید شامل کشور علوی، کردستان و کشور عرب سنی و کشور شیعی تجزیه خواهد شد.

تحلیلگر نیویورک تایمز همچنین تنش‌های داخلی در عربستان‌سعودی را عاملی برای تقسیم آن به ۵ کشور جدید شامل عربستان شمالی، عربستان شرقی، عربستان غربی، عربستان جنوبی و دولت وهابی دانست. کشور جدید عربستان شرقی در ساحل جنوبی خلیج‌فارس شکل خواهد گرفت و شامل عرب‌های شیعه کشور فعلی عربستان سعودی خواهد بود. طبق نقشه های منتشر شده، کشورهای یمن و لیبی نیز به دلیل اختلافات و درگیری‌های قبیله ای – مذهبی هر یک به ترتیب به ۲ و ۳ کشور جدید تقسیم خواهند شد.

۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۰۹:۰۴
لابد نقشه خود امریکاست. (324270)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۰۹:۵۸
مگه دست امریکاست؟!!! (324283)
متاسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۳:۲۳
اگه هنوز متوجه نشدید که همچین کارهایی شدنیه .... (324347)
على
Romania
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۵:۲۲
پس دسته كيه😏 (324377)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۰:۲۱
کوچک شدن کشور های منطقه هم خوب هم بد برای ایران است! دشمنان کشور مان کمتر و دوستانمان بیشتر می شوند اما مشروط به جذب حداکثری مردم کشور در امورات کشور داری و مردمداری و عدالت محوری! و گرنه تجزیه این کشورها و عدم رعایت عدالت در کشور !باعث توهم بعضی ها در جنوب شرق شمال غرب و جنوب غرب خواهد شد که ان توهم هم برای ایران بسیار گران خواهد بود (324287)
فرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۰:۵۴
زمانی که کاندی رایس از شکل گیری خاورمیانه بزرگ مایوس شد و از وزارت خارجه رفت در مصاحبه ای گفت تنها راه برخورد سیستمیک با خاورمیانه است. امروز این نوید محصول عملیاتی نطریه اش است. بله بهار عربی، حضور در عراق و افغانستان و سوریه و یمن همه در جهت برخورد سیستمیک با خاورمیانه است.
ما چه کردیم؟ و حالا چه باید بکنیم! (324297)
حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۰:۵۸
همون بهتر كه عربستان تقسيم بشه. (324299)
شاهین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۱:۳۲
شتر در خواب بیند پنبه دانه
گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه (324306)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۱:۳۵
سلام ،
حالا این که این توطئه امریکاست یا سرمایه داری و یا هر چیز دیگری ،اساسا چه ایرادی دارد که مردمی که دارای یک زبان،یکفرهنگ،دین،مذهب،و رسم و رسومات هستند،با هم در یک منطقه جغرافیایی زندگی کنند ؟ اشکال این در کجاست ؟ (324307)
پردیس
United Kingdom
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۲:۳۴
اشکالش اینه که خودشون با تشکیل اتحادیه اروپا و یا. ..... خود را تقویت می کنند ولی این کشورهای نفتخیز را با توسل به تعصبات نژادی و یا مذهبی تجزیه و تبدیل به کشورهایی می کنند که همیشه مقابل آنها ضعیف و ضربه پذیر شوند (324327)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۳:۰۶
خب چرا ما نتوانیم برای خودمان اتحادیه آسیایی،منطقه ای،و از این قبیل درست کنیم ؟ حق داری اگر بگویی نمیشود ! چون اروپا اول به دمکراسی دست پیدا کرد و بعد از آن بقیه کارهایش را انجام داد ! و ما قدم اول را کم داریم ! (324337)
پردیس
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۲۲:۳۶
یعنی اگر آزادی نباشد باید کشورهای خود را متلاشی و تجزیه کرد ؟ وخود زنی کنیم و یا از راههای مدنی برای افزایش آزادی تلاش کرد ؟ اگر مشکلی داشته باشیم باید از برادرمان جدا و دشمن شویم و یا مشکل را حل کنیم (324429)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۲:۲۰
از کجا معلوم فرادا سروقت ایران نیان که میان نباید از این اتفاق خوشحال بشین (324322)
ماکان
United States
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۳:۰۹
سیاست ما مرتب وارد کردن عناصر جدید به مسایل خاورمیانه است ما هیچ فکر بیرون کردن این عناصر را کرده ایم؟ (324339)
محسن
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۳:۲۷
بی تعصب میگم
امان از تجربه سد سال پیش هدفشون تجزیه خاورمیانه بود که موفق شدن
حالا هم هدفشون همونه دویست سال دیگه هم هدف همینه چرا بعضی ها نمیخان متوجه بشن .... بابا این که معلوم هدف از تجزیه چیزی نیست جز تضعیف دولت های منطقه و سلطه ی راحت و بی دردسر به اونها حالا هی بشینیم صغری کبری بچینیم (324349)
مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۴:۴۵
اين همه تفرقه اي كه توسط آمريكا و انگليس بين مسلمان بوجود آورده اند از ترس آن است كه روزي نرسد كه كل مسلمان منظقه با هم متحد شود و اسرائيل را از بين ببرند و ما مسلمان كه پيامبرمان يكي است با اين باورهاي غلطي كه در ذهنمان كرده اند باعث جدايي و حتي كشتن همديگر برآمده ايم .مسلمان بهترين كار آشتي و اتحاد است .يا حق (324369)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۶:۴۰
باید مراقب باشیم... از این نقشه ها برای ایران ما هم می کشند.
باید از افراط گرایی بپرهیزیم و قدرت تحمل همدیگر را بالا ببریم. (324390)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۸:۵۹
سلام
همین الان از یک منبع موثق بهم خبر رسید که آمریکا به خاطر خشنونت های اخیر پلیس نسبت به سیاه پوستان قراره به 2 بخش شهرک سیاه پوستان و شهرک سفید پوستان تبدیل بشه (324405)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۸:۵۹
بیاید کمی منطقی فکر کنیم اگر دولت سعود سقوط کند چه کسی جای انها را بگیرد خوب است؟ مسلما اکثرا جوابی جز جمهوری شدن نداریم بعدش چی جمهوری هم شد و کشور از صندوق رای افتاد دست تندروهای مذهبی با یک فتوا تمام عالم رو به اتش خواهند کشید به نظر من ال سعود و کشور عربستان با این همه ثروت و اسلاح های بیشماری که چن سالی هس خریداری کردن و همونطور جمعیت مناسب و از همه مهمتر وجود کعبه بهتر هس که باهاش همکاری بشه و مشکلات حل بشه چون تجزیه عربستان به نفع اسرایل و انگلیس و ... هس نه ایران (324406)
محمد
Germany
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۲۰:۵۹
نامردهه دارن زمینه چینی میکنند برای عراق سوریه یمن ، اسم عربستان را برای رد گم کردن آورده اند (324417)