به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۹۲۲۵۳

دعوت از دادستان به رینگ کویرخواری

گروه اقتصادی: نماینده وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی از دادستان کل کشور درخواست کرد، هرچه سریع‌تر با ورود به پرونده «کویرخواری»، از گسترش تصرفات و تملک‌های غیرقانونی در اراضی ملی و دولتی جلوگیری کند.
دعوت از دادستان به رینگ کویرخواری
پس از آن‌که ایسنا از ماجرای کویرخواری در کویر مرکزی ایران و اقدام اداره ثبت شهرستان خور و بیابانک برای صدور سند برای این زمین تصرف شده به بهانه نبود شاکی از کویرخوار پرده برداشت، حسین معصوم، مشاور وزیر راه و شهرسازی و نماینده تام‌الاختیار او در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی نامه‌ای به حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور نوشت و با استناد به گزارش ایسنااز او که دبیر شواری عالی حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی است، درخواست کرد، وارد عمل شود و از این واقعه جدا جلوگیری کند تا در آینده بتوان با مطالعه طرح‌ها و پروژه‌های خاص کویر و به ویژه شهرهای حاشیه کویری، بستر مناسب توسعه برای استفاده عموم فراهم شود. اوایل اسفندماه سال گذشته یکی از اهالی بومی آبادیِ گردشگری فرحزاد نسبت به سد معبر و کشیدن دیواری در محوطه این آبادی اقدام کرد و مدعی چند صد متر زمین شد. دادستان، فرماندار و مسئولان شهرستان خور و بیابانک بعد از پیگیری‌های زیادِ معدود ساکنان بومی، به این آبادی کوچک آمدند و به این فرد که از ساکنان فرحزاد است، تذکر شفاهی دادند و محوطه‌ی بلوک‌بندی شده را نیز پلمب کردند، اما مدعی بدون توجه به این اخطارهای شفاهی به کویرخواری خود ادامه داد و دیوار را طویل‌تر کرد. فرحزاد حدود سه کیلومتریِ روستای «مصر» در کویر مرکزی است که آخرین محل مسکونی کویر در بخش خور و بیابانک اصفهان به شمار می‌آید و زمانی تنها دو خانوار در آن ساکن بودند و بعد یک هتل به آن اضافه شد و حالا هم بخشی از زمین‌های آن، مدعی جدید پیدا کرده است.

دادستان خور و بیابانک پس از شکایت بسیار اهالیِ هرچند اندک فرحزاد از آن کویرخوار، گفته بود این پرونده شاکی خصوصی ندارد و تنها شاکیِ آن، اداره برق بوده که ظاهرا آن هم رضایت داده است و اگر شخصی شکایت دارد باید مدرکی در اثبات مالکیت این اراضی بدهد؛ در غیر این‌صورت شورای بخش مرکزی شهرستان باید پیگیر حقوق عمومی روستا باشد. پس از آن مجادله‌ی‌ بی‌صدا، اداره ثبت اسناد خور و بیابانک به ناگاه درخواست سند زمین عمومی را به نفع مدعی، روزنامه و اعلام کرد که اگر شکایتی وجود نداشته باشد، سند زمین به نام این شخص صادر می‌شود! حال نماینده تام‌الاختیار وزیر راه در شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی از دادستان کل کشور خواسته خیلی جدی وارد این پرونده شود، چرا که در صورت توسعه این روند جلوگیری از رمین‌خواری (کویرخواری) در آن منطقه بسیار مشکل و چالش‌زا خواهد شد.

در نامه‌ی معصوم خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، دادستان کل کشور و دبیر شورای‌ عالی حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی که در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران قرار داده شده، آمده است: «همانگونه که استحضار دارید‌، مقوله زمین‌خواری از حرایم و محدوده شهرها گرفته تا ارتفاعات و پستی و بلندی‌ها‌، از حرایم رودخانه‌ها و حوزه‌های آبریز سدها تا سواحل دریا ودریاچه‌ها همگی حکایت از جاذبیت تصرف و تملک غیرقانونی اراضی ملی و دولتی داشته تا به امروز که از زمین‌خواری در کویر مرکزی ایران خبر می‌رسد که به دلیل گردشگری در کویر که امر تازه‌ای نیست و کویرگردان بی‌شماری در سطح کشور و دنیا وجود دارند و عموما مطالعه در ابعاد مختلف طبییعت کویر از و حوش گرفته تا بوته‌ها و گیاهان دارویی‌، از دانه‌بندی بستر کویر گرفته تا باتلاق‌های رملی همگی، گردشگرانِ پژوهشگر‌ و مراکز آکادمیک در ابعاد مختلف را به خود جلب می‌کند تا نقاط زیستی این مناطق در کشور و جهان برای خدمات‌رسانی معروف شوند.

روستای فرحزاد در کویر مرکزی ایران واقع در بخش خور و بیابانک اصفهان از آن جمله مناطقی است که بنا به گزارش ایسنا، جمعیت دو خانواری این روستا به دلیل فراهم آوردن و ارائه تسهیلات اولیه گردشگری و گذران اوقات مطالعاتی در کویر‌، مهاجرت معکوس در آن اتفاق افتاده و حتی هتل و مهمانخانه برای اوقات گردشگران داخلی و خارجی در آن ایجاد شده است. اما توسعه نامعقول و خارج از ضوابط و مقررات زیستی و جغرافیایی و اقلیمی این‌گونه مناطق جمعیتی باعث استفاده از اراضی خواهد شد که باید برای حفظ و صیانت از آن به عنوان بزرگترین سرمایه در این بخش از بستر مطالعاتی و پژوهشی کوشید تا برای نسل‌های آینده کشور مورد استفاده قرار گیرد.

بنابراین لازم است مقامات و مسؤولان ذیربط در حفظ و نگهداری از آن کوشا باشند و نهادهای تهیه‌کننده طرح‌های توسعه روستایی نظیر بنیاد مسکن برای حفظِ آن به تهیه و توسعه طرح‌ها و پروژه‌های خاص مبادرت کنند و مدیریت زمین به ویژه در بخش منابع طبیعی محیط زیست و سرجنگل‌داری و ... در این زمینه همکاری‌های لازم معمول دارند. خاطرنشان می‌شود، جلوگیری نکردن از ساخت و سازهای خلاف ضوابط و مقررات و استفاده نامعقول از اراضی و منابع طبیعی به خصوص دست‌اندازی به حاشیه‌های کویر تا به عمق آن‌، مقوله زمین‌خواری (کویر خواری) را در این‌گونه نقاط زیستی افزایش داده و در یک پروسه زمانی کوتاه و میان‌مدت جلوگیری از آن بسیار مشکل و چالش‌زا خواهد شد.»

مشاور وزیر راه و شهرسازی در ادامه از دبیر شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی درخواست کرده است، «با توجه به مراتب فوق و موضوعات مشابه دستور فرمایید از شروع این‌گونه تصرفات و تملک غیرقانونی اراضی ملی و دولتی جدا جلوگیری به عمل آمده تا در آینده بتوان با مطالعه طرح‌ها و پروژه‌های خاص کویر و به خصوص شهرهای حاشیه کویری بستر مناسب توسعه برای استفاده عموم فراهم شود.»