به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۱۸ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۹۲۳۸۴
آبستراكسيون نقشه جدید در برابر برجام

خواب پایداری‌چي‌ها برای یکشنبه مجلس

خواب پایداری‌چي‌ها برای یکشنبه مجلس
گروه سیاسی-رسانه‌ها: روزنامه آرمان در گزارشي نوشت: فردا مجلس شورای اسلامی شاهد به رای‌گذاری طرح یک‌فوريتي «اقدام متناسب و متقابل ايران در اجراي برجام» است؛ طرحي كه به دولت اجازه مي‌دهد در چارچوب مصوبات شوراي عالي امنيت ملي به شكل داوطلبانه برجام را اجرایی كند. اما ظاهرا يكشنبه‌ها روزهايی معمولی براي بهارستان نيست؛ يكشنبه‌ها بايد با عينك ديگري به مجلس نگاه كرد؛ عينك بيم و اميد. 15 بهمن 91 را نمي‌توان به فراموشي سپرد، همان يكشنبه‌اي كه قرار بود شيخ الاسلام وزير كار دولت احمدي‌نژاد استيضاح شود اما در بخشي از اين مراسم فيلمي به درخواست رئیس دولت وقت پخش شد كه ارتباطي باموضوع استيضاح نداشت و برخي آن را اقدامی ناپخته از سوي وی ارزيابي كردند اما اين يكشنبه با آن يكشنبه هم شباهت و هم تفاوت‌هایی دارد.

قرار است روز يكشنبه تصميم نهايي درباره برجام در مجلس اتخاذ شود. چند روزي است كه نسبت به احتمال رای منفی بهارستان به برنامه جامع اقدام مشترک گمانه‌زنی می‌شود و در صدر آن از اعضاي جبهه پايداري گفته مي‌شود اما مخالفان توافق هسته‌اي به چند طيف تقسیم می‌شوند. بخشي از آنها موفقيت تيم مذاكره دولت يازدهم را به معني ناتواني تيم مذاكره‌کننده دولت احمدي‌نژاد ارزيابي مي‌كنند و از آنجا كه از حاميان آن دولت بودند نمي‌خواهند شاهد موفقيت دولت يازدهم باشند پس مخالفت مي‌كنند. برخي ديگر كه نگاهی دیگر به تحريم دارند و به‌خوبي واقف هستند بايد به قول رئیس‌جمهور به فکر کار ديگري باشند چون اصلي‌ترين نتيجه توافق، رفع تحريم‌ها و بيكاري كاسبان اين حوزه است پس طبيعي است كه آنها نیز تمايلي به توافق هسته‌اي و تاييد برجام در مجلس ندارند. برخي ديگر نه براي پذيرش ضعف‌هاي دولت قبل و نه براي شرایط اقتصادي ناشي از تحريم بلكه براي مخالفت با دولت يازدهم است كه مي‌خواهند برجام در مجلس تاييد نشود و توافق هسته‌اي اجرایی نشود. از جمله اين دسته مخالفان مي‌توان به اعضای جبهه پايداري اشاره كرد که سال91 نقش پررنگي در خلق يكشنبه یادشده مجلس داشتند و چند روزي است زمزمه نقش‌آفريني آنها در جلسه فردا به گوش مي‌رسد.

دلواپسان يكشنبه اي
آنها كه احتمالا براي فردا (يكشنبه) برنامه‌ دارند از جنس همان تفکری هستند كه مقابل مجلس برای عدم‌تایید برجام تحصن کردند، از جنس همان‌ها كه پشت‌سر ظريف در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) شعار دادند. مي‌گويند باز از همان جنس تفکر هستند كه مي‌خواهند يكشنبه ديگري رقم بزنند كه به يكشنبه دوم معروف شود. نخستين بار كمال‌الدين پيرموذن نماينده اردبيل بود كه در گفت‌وگویی کوتاه به آرمان گفت: «برخي اخبار منابع موثق از اين حكايت دارد كه برخي نمايندگان، قصد نصاب‌شكني مجلس را در جريان بررسي طرح اجراي برجام در روز يكشنبه دارند.» وي اعتقاد دارد كه ممكن است اين اقدام نمايندگان تبعات زيادي به جا بگذارد. اما نكته جالب اينجاست كه رسانه‌هاي نزديك به تفکر پايداري هم در اين زمينه فعال هستند. سايت باشگاه خبرنگاران ضمن دور از احتمال ندانستن اجرای برنامه نمایندگان منسوب به جبهه پايداري براي آبستراكسيون، انجام اين عمل در دولت قبل براي حمايت از احمدي‌نژاد را يادآور شده و نوشته است: «نخستين باري نيست كه نمايندگان عضو جبهه پايداري از آبستراكسيون سخن مي‌گويند. آنها پيش از اين هم در ماجراي نخستين طرح سوال از محمود احمدي‌نژاد (اسفندماه 90) تهديد به آبستراكسيون كرده بودند، تهديدي كه آن موقع رنگي از واقعيت به خود نديد. 9 ماه بعد اما در جلسه علني روز يكشنبه 14 آبان ماه و در جريان اعلام وصول دومين طرح سوال از احمدي‌نژاد آنها تهديد خود را عملي كردند.»

آرامش تيم مذاكره
«مجيد تخت‌روانچي» از اعضاي تيم مذاكره‌کننده هسته‌اي کشورمان، با اشاره به آرامش خود در برابر احتمال آبستراكسيون اعضاي پايداري در روز يكشنبه (فردا) مجلس مي‌گويد: ما در كار مجلس هيچ دخالتي نمي‌كنيم و البته هيات‌رئيسه و نمايندگان مجلس قطعا بر اساس مقررات تصميماتي خواهند گرفت و مساله را مديريت خواهند كرد. وي تاکید می‌کند: بنده اميدوارم هر چه سريع‌تر تكليف برجام در مجلس مشخص شود تا بتوانيم بقيه مسير را دنبال كنيم.

منتقدان چه گفتند؟
اما واكنش اعضاي جبهه پايداري به احتمال آبستراكسيون قابل تامل است. باشگاه خبرنگاران جوان از چند عضو جبهه پايداري در اين باره سوال كرده كه هيچ يك از آنها جواب كامل نداده‌اند كه براي اين امر چند گمانه را مي‌توان پيش‌بيني كرد. نخست اينكه رسانه پرسشگر با هدف از پيش طراحي شده و هماهنگ با نمايندگان موردنظرش از آنها خواسته تا پاسخ دقيقي ندهند تا منتظران تایید برجام در روز يكشنبه، از تصميم جبهه پايداري‌ها بدون اطلاع بمانند يااينكه هنوز اعضاي جبهه پايداري به نتيجه نهايي براي آبستراكسيون در روز يكشنبه نرسيده‌اند يا شايد تصميم جبهه پايداري چنين باشد كه درباره آبستراكسيون روز يكشنبه سكوت كند. در ادامه واكنش اين نمايندگان را مي‌خوانيد: «ابراهيم كارخانه‌اي، نماينده همدان در رابطه با زمزمه‌هاي ترك جلسه علني مجلس از سوي مخالفان تصويب طرح يك فوريت طرح اقدام متقابل دولت در اجراي برجام گفت: "نمي‌توانم در اين رابطه حرفي بزنم." اين پاسخ كارخانه‌اي به نحوي است كه مي‌توان حدس زد تصميمي گرفته شده و او تمايلي به بيان آن ندارد. همچنين مجتبي رحماندوست نماينده تهران هم در اين زمينه گفت: "خبري از اين موضوع ندارم." حميد رسايي نیز در اين رابطه تنها به اين سخن اكتفا كرد كه؛ "بنده مصاحبه نمي‌كنم." موضوع را از مهدي كوچك‌زاده نماينده تهران هم پيگيري كرديم و وي اينگونه پاسخ داد: "حال شما خوب است؟" براي شفافيت بيشتر تلاش كرديم تا از عليرضا زاكاني رئيس كميسيون ويژه برجام ماجرا را جويا شويم اما متوجه شديم كه وي به سفر رفته و نمي‌تواند پاسخگوي ما باشد. احمد شوهاني نماينده ايلام هم در رابطه با ترك جلسه علني از سوي مخالفان برجام گفت: "ممكن است كه نمايندگان مخالف برجام پيشنهاداتي را كه در كميسيون مطرح كرده و راي نياورده را روز يكشنبه به صحن بياورند و ممكن است براي آن روز برنامه‌اي را از قبل تدارك ببينند تا طرح تصويب نشود كما اينكه در جلسه كميسيون هم گفتند كه شما اينجا پيشنهادات ما را تصويب نمي‌كنيد و ما ديگر اينجا با شما بحث نمي‌كنيم و پيشنهاداتمان را به صحن مي‌بريم."»

فقط 24ساعت
اكنون بايد 24ساعت ديگر صبر كرد تا تصميم نمایندگان مخالف تصویب برجام مشخص شود. اگر آنها تصمیم به آبستراكسيون بگيرند به طور طبيعي تایید برجام در مجلس به جلسات بعدی موکول می‌شود که این امر منجر به طولانی‌تر شدن روند بررسی و تایید یا حتی رد آن می‌شود و این یعنی تلاشی که تیم مذاکره‌کننده ‌دولت یازدهم برای رفع و لغو تحریم‌های ظالمانه که کارشناسان آنها را از دلایل عمده مشکلات اقتصادی کشور عنوان کرده‌ بودند همچنان ناکام باقی مانده و مصالح ملی به‌طور آشکار پشت سد منافع جناحی گیر خواهد کرد.