کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیش بینی فناوری بی سیم توسط آسیموف

5 نوآوری‌ داستانی که رنگ واقعیت به خود گرفتند

پژواک , 18 مهر 1394 ساعت 11:25

گروه فناوری: پیش از آن که در دنیای واقعی شاهد پیشرفت چشمگیر فناوری و ارائه نوآوری های جالب توجه در دوران مدرن امروز باشیم با برخی از این قبیل موارد در کتاب ها، فیلم ها، داستان های کوتاه و یا مقالات برخورد داشته ایم.


در ادامه با برخی از این نوآوری ها که از پیش سازهایی داستانی برخوردار بوده اند، بیشتر آشنا می شویم.
درب های اتوماتیک



لو هویت و دی هورتون به صورت رسمی درب های اتوماتیک را در سال 1954 معرفی کردند. اما 55 سال پیش از آن، طرح مفهومی درب ورودی کشویی حساس به حرکت در کتابی با عنوان "زمانی که فرد خواب بیدار می شود" معرفی شده بود. این کتاب به قلم "اچ.جی. ولز" در سال 1899 منتشر شد و البته درهای اتوماتیک معرفی شده در آن به جای این که همانند فناوری امروز به طرفین حرکت کنند به سمت بالا جمع می شدند.

دستگاه های بی سیم



در یکی از مقالات آیزاک آسیموف با عنوان بازدید از نمایشگاه جهانی 2014 که به سال 1964 منتشر شد، این که فناوری و انسانیت در 50 سال بعد چگونه خواهند بود، ترسیم شده بود. آینده بینی آسیموف به طور کامل دقیق نبود اما وی ظهور فناوری بی سیم را پیش بینی کرده و نوشته بود که لوازم الکترونیکی در سال 2014 هیچ گونه کابل برقی نخواهند داشت و از باتری هایی با طول عمر بالا نیرو خواهند گرفت.

اینترنت



طی تاریخ، افراد بسیاری مفهوم یک سیستم ارتباطی جهانی را مطرح کرده اند. با این وجود، مارک تواین در یک داستان کوتاه با عنوان از زمانه لندن 1904 که به سال 1898 منتشر شد، یک نوآوری تخیلی به نام تلکتروسکوپ را توصیف کرد که در قالب یک تلفن جهانی کار می کرد. این گجت به سیستم تلفن متصل می شد و امورات روزانه جهان را در معرض دید عموم قرار می داد.

رادار



هوگو گرنس‌بک نه تنها نخستین مجله علمی تخیلی به نام داستان های شگفت انگیز را تاسیس کرد بلکه نخستین توصیف از رادار را در سال 1911 در رمان رالف 124سی 41+ ارائه کرد. فناوری معرفی شده توسط وی یک موج قطبی ضربانی بود که اگر به شی فلزی برخورد می کرد می توانست به شیوه ای مشابه با بازتاب نور از سطح آیینه منعکس شود.

سفر فضایی



در رمان از زمین به ماه به قلم ژول ورن که در سال 1865 منتشر شد تیمی از مخترعان از یک توپ برای پرتاب فضاپیما به آسمان استفاده کردند. در سال 1926، یعنی 61 سال پس از انتشار این داستان، رابرت گدارد نخستین موشک سوخت مایع جهان را معرفی کرد. 35 سال پس از معرفی این موشک، یوری گاگارین نخستین انسان حاضر در فضا نام گرفت و در سال 1961 گردش در مدار زمین را انجام داد.


کد مطلب: 92399

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/92399/5-نوآوری-داستانی-رنگ-واقعیت-خود-گرفتند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir