به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۲۲ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب : ۹۲۵۸۳

پیش‌بینی هوش انسان با اسکن مغزی

گروه علمی: دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه ییل با استفاده از اسکن‌های اف‌ام‌آر‌آی توانسته‌اند دقیقا هوش افراد را پیش‌بینی کنند.
پیش‌بینی هوش انسان با اسکن مغزی
اگر اثر انگشت می‌تواند افراد را به صورت فردی شناسایی کند، تصور کنید که اثر مغز چه کارهای را می‌تواند انجام دهد، مثلا انسان شما چطور فکر کرده و چه میزان باهوش است.دانشمندان اسکن اف‌ام‌آر‌آی 126 بیمار را در «پروژه کانکتوم بشر» که کنسرسیومی برای کمک به طراحی نقشه مغز انسان است، بررسی کرده و اتصالات استواری را شناسایی کردند که دقیقا "هوش سیال" یا استدلال انتزاعی را پیش‌بینی می‌کردند.

محققان دریافتند که هر چه نواحی خاصی در مغز بیشتر با یکدیگر گفتگو کنند، احتمال این امر که فرد با سرعت بیشتری اطلاعات را پردازش و استنتاج کند، بیشتر است. به عنوان مثال، ارتباط قوی بین لوب‌های پیشانی و آهیانه‌ای که هر دو با عملکردهای سطح بالا ارتباط دارند، بطور دقیقی نمره هوش بالا را پیش‌بینی می‌کرد.دانشمندان این ارتباطات مغزی منحصر بفرد را به اثر انگشت تشبیه کرده و متذکر شدند که این شبکه‌ها، افراد را در بسیاری از موارد با دقت نسبتا کاملی شناسایی می‌کردند. این نقشه‌های ارتباطات ذهنی ممکن است در آینده برای پیش‌بینی رفتار و یا برنامه‌های آموزش و پرورش و بهداشت مناسب برای هر فرد به کار گرفته شوند.

مغز هر انسان نقشه اتصالات منحصر بفردی را تولید می‌کند و شفاف نمودن این ارتباطات، یک امر پیچیده و مرموز است که دانشمندان علوم اعصاب تازه شروع به درک آن کرده‌اند. این یافته‌ها در مجله Nature منتشر شده است.
مرجع : ایسنا