کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خانه هنرمندان میزبان بی بی حاضر امیدواری

مادربزرگی که با عروسک‌هایش جادو می‌کند

ایسنا , 25 مهر 1394 ساعت 12:16

گروه فرهنگی: «بی‌بی حاضر» آرام روی صندلی‌اش است و جوان‌ها دورش روی زمین نشسته‌اند و با اشتیاق به قصه‌هایی که با زبان شیرین و محلی‌اش تعریف می‌کند، گوش می‌کنند. مثل دوران کودکی‌شان دوباره با قصه‌های مادربزرگ جادو می‌شوند و دنیاهای دیگری را تجربه می‌کنند.


خانه هنرمندان ایران به‌تازگی میزبان یک مادربزرگ و عروسک‌های دست‌دوزش بود. «بی‌بی حاضر امیدواری» هنرمندی است که همزمان با تولد 89 سالگی‌اش با عروسک‌هایی که هر کدام راوی قصه‌ای از سال‌های دور هستند، به دیدن تهرانی‌ها آمد. قصه‌هایی که در شب‌های کودکی، مادر و مادربزرگش برای او تعریف می‌کردند و او حالا با ساختن عروسک‌هایش به آن‌ها جان بخشیده است.
 «بی‌بی حاضر» خسته نمی‌شود. خبرنگارها و دختر و پسرهای جوان دورش را می‌گیرند و سوال‌های تکراری می‌پرسند، اما او با خوش‌رویی به سوال‌های همه‌ی آن‌ها جواب می‌دهد و داستان زندگی و عروسک‌هایش را بارها و بارها برای آن‌ها تعریف می‌کند. کسانی که به دیدن عروسک‌های بی‌بی می‌آیند، کنار آن‌ها و قصه‌های‌شان می‌ایستند و با بی‌بی و عروسک‌هایش عکس یادگاری می‌گیرند.
 


وقتی به سراغ بی‌بی حاضر رفتیم و از او درباره‌ی عروسک‌هایش پرسیدیم، با مهربانی و خوش‌رویی گفت: من از کودکی با دوستانم عروسک درست می‌کردم. بعد که شوهر کردم و بچه‌دار شدم، این کار را تا چند سال رها کردم. وقتی برای زندگی به شیراز و به خانه پسرم رفتم که مجرد بود و روزها سرِ کار می‌رفت، روزها خیلی احساس تنهایی می‌کردم. با خودم گفتم نمی‌توانم همین‌طور بنشینم و دست روی دست بگذارم.   او ادامه داد: برای همین شروع کردم به درست کردن عروسک، چون عشق این کار را داشتم. عروسک‌هایم را به بچه‌ها هدیه می‌دادم و آن‌ها خوشحال می‌شدند. رفته‌رفته تعداد عروسک‌ها زیاد شد. شاید به اندازه‌ی عروسک‌هایی که اینجا می‌بینید به دیگران هدیه داده باشم. تا به این سن، این کار را دنبال می‌کنم و می‌خواهم باز هم عروسک درست کنم، چون عشق این کار را دارم.
 
بی‌بی حاضر درباره‌ی تأثیر حس‌هایش روی عروسک‌هایی که می‌سازد، گفت: اگر یک روز ناراحت باشم، عروسک‌هایم هم ناراحت و گرفته هستند و اگر خوشحال باشم، آن‌ها را قشنگ درست می‌کنم.   این هنرمند 89 ساله به قصه‌هایی که براساس آن‌ها عروسک درست می‌کند اشاره و اظهار کرد: قصه‌های این نمایشگاه را مادربزرگم، مادرم و خاله جانم برایم تعریف می‌کردند تا خوابم ببرد. خیلی از این قصه‌ها به‌خاطر این‌که پیر شده‌ام از یادم رفته است. برای قصه‌هایی که یادم مانده است، عروسک درست می‌کنم و آن‌ها را برای کسانی که به دیدن عروسک‌ها می‌آیند تعریف می‌کنم.
 
بی‌بی حاضر از این‌که در نمایشگاه خودش حاضر بود و با مخاطبانش می‌توانست رودررو صحبت کند اظهار خوشحالی کرد و گفت: من خوشحال‌تر می‌شوم که جوان‌تر‌ها می‌آیند و این عروسک‌ها را می‌بینند و با من حرف می‌زنند.   بهمن عباس‌پور - نوه بی‌بی حاضر - که در ارتباط برقرار کردن بی‌بی با مخاطبان نمایشگاه به مادربزرگش کمک می‌کند، درباره‌ی برپایی سومین نمایشگاه عروسک‌های این هنرمند به خبرنگار ایسنا گفت: بی‌بی حاضر پیش از این، عروسک‌هایش را در یک نمایشگاه گروهی و یک نمایشگاه انفرادی به‌نمایش گذاشته بود و این نمایشگاه سومین حضور او است.
 
او افزود: بی‌بی اصرار داشت عروسک‌های این نمایشگاه به‌صورت مجانی در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد و می‌گفت هر کس دوست دارد بیاید از عروسک‌ها ببرد، اما ما به او گفتیم که باید این‌ها به‌عنوان یک هنر خاص در موزه‌ها نگهداری شوند و بتوانند فرهنگی را که دارند منتقل کنند. 
عباس‌پور درباره‌ی علاقه‌ی بی‌بی به هدیه دادن عروسک‌هایش، گفت: سیستم عروسک درست کردن در دوره مادربزرگ‌های ما به این شکل بود که مادربزرگ‌ها، خاله‌ها و عمه‌ها، عروسک‌ها را به بچه‌ها هدیه می‌دادند. مادربزرگ من هم کلی عروسک درست کرده است که به فامیل، نوه‌ها، قوم و خویش‌ها و حتی کسانی که آن‌ها را نمی‌شناخت، اما عروسک‌هایش را دوست داشتند، هدیه داده است. مادر بی‌بی و مادربزرگش هم با همین سیستم عروسک درست می‌کردند و برای همین بی‌بی اصرار داشت عروسک‌ها را مردم ببرند. البته ما تا حالا جلوی او مقاومت کرده‌ایم!
 
عباس‌پور همچنین به واکنش علاقه‌مندان و مخاطبان نمایشگاه عروسک‌های بی‌بی‌ اشاره کرد و گفت: یکی از واکنش‌های جالب بازدیدکنندگان نمایشگاه، حسی بود که از عروسک‌ها دریافت می‌کردند. آن‌ها به بی‌بی می‌گفتند بعضی عروسک‌هایت شاد هستند و می‌خندند و بعضی دیگر انگار ناراحت‌اند. ویژگی کار بی‌بی این است که عروسک‌هایش را براساس احساسی که در همان روز دارد و تحت تأثیر آن درست می‌کند. در واقع او خودش و حس آن روزش را در عروسک تخلیه می‌کند.   او در بخش دیگری از سخنانش درباره قصه‌هایی که بی‌بی حاضر براساس آن‌ها عروسک‌هایش را می‌سازد، توضیح داد: وقتی من، برادر و خواهرم خبرنگاران افتخاری روزنامه «آفتابگردان» بودیم، با کمک مادرم همه‌ی قصه‌های بی‌بی حاضر را پیاده کردیم و نگه داشتیم. الان منبع تمام قصه‌های مادربزرگ، خواهر کوچکتر من است که همه آن‌ها را حفظ کرده است. وقتی مادربزرگ بعضی قصه‌هایش را فراموش می‌کند، الهه قصه را برایش تعریف و کاراکترهایش را به او یادآوری می‌کند.
 
عباس‌پور همچنین گفت: خدا را شکر، بی‌بی حافظه‌اش خوب است. امکان دارد به واسطه‌ی گذشت زمان، بعضی قصه‌ها را فراموش کرده باشد، اما خوشبختانه ما آن‌ها را یادداشت کرده‌ایم و کمکش می‌کنیم تا با تمرین کردن، آن‌ها را به خاطر بیاورد.   عروسک‌های بی‌بی حاضر راوی قصه‌ها هستند. آن‌ها به‌صورت مجموعه‌ای برای فروش گذاشته شده‌اند. بی‌بی تا امروز بیش از 600 عروسک ساخته است که تعداد زیادی از آن‌ها به فروش رفته‌اند.


کد مطلب: 92773

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/92773/مادربزرگی-عروسک-هایش-جادو-می-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir