به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۲۸ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۹۲۹۸۸

طراحی سقف رباتیک برای سالن های نمایش

گروه فناوری: متخصصان دانشگاه صنعتی شریف، سقف رباتیکی را طراحی کرده اند که می تواند شکل خود را برای کسب بهترین شرایط صوتی در سالن نمایش تغییر دهد.
طراحی سقف رباتیک برای سالن های نمایش
سالن چند منظوره نمایش باغ صبای تهران به زودی با همت متخصصان صنعتی شریف به این سقف رباتیک مجهز خواهد شد.   ین سقف که با سفارش سازمان توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ساخته شده است، می تواند متناسب با برنامه در حال اجرای داخل سالن نمایش شکل خود را به گونه ای تغییر دهد که بهترین کیفیت صوتی حاصل شود.
 دکتر محمد دورعلی مجری بخش الکترومکانیکال این پروژه گفت: در سالن های نمایش، برنامه های متنوعی از جمله تئاتر، تکنوازی، ارکستر، خوانندگی و یا سخنرانی اجرا می شود که کیفیت صوت در جذابیت آنها بسیار تاثیر گذار است، اما کیفیت صدا تنها به سیستم های صوتی مربوط نمی شود و شکل و جنس سقف نقش بسیار مهمی در توزیع صدا دارد.
 
وی افزود: سقف مثل یک آینه امواج صوتی را بازتاب می دهد و جنس و شکل آن تعیین می کند که صدا با چه کیفیتی به حضار برسد و در واقع تعیین شکل سقف هم خود بخشی از کار هنری است.   با وجود اهمیت شکل و جنس سقف سالن نمایش در کارهای هنری، به دلیل آن که امکان تغییر آن تاکنون وجود نداشت، مورد توجه نبود اما متخصصان دانشگاه شریف در دو پروژه جداگانه توانستند این امکان را برای هنرمندان فراهم کنند تا با تغییر شکل سقف، بهترین کیفیت ممکن را در اجراهای هنری خود کسب کنند.
 
پژوهشگران یکی از مراکز رشد وابسته به دانشگاه صنعتی شریف ابتدا با انجام پروژه ای، شکل و جنس مناسب برای سقف را تعیین کردند و سپس متخصصان یکی از واحدهای مستقر در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف طی 12 هفته با استفاده از امکانات موجود در کشور، موفق به طراحی و ساخت یک واحد نمونه از این سقف رباتیکی شدند که صفحات متحرک و ارتفاع عملکردی آن تماما توسط رایانه قابل کنترل است.
 
این سقف از تعداد زیادی واحد تشکیل شده و هر واحد متشکل از چهار صفحه آکوستیکی مشبک بزرگ است که می توانند از طریق مکانیزمی که سوراخ های هر صفحه را در دو وضعیت باز یا بسته قرار می­دهد، جاذب یا دافع صوت باشند. این صفحات با کمک عملگرهای مکانیکی تا چهار و نیم متر بالا و پایین رفته و هر کدام می توانند تا 45 درجه در دو جهت زاویه خود را تغییر دهند، به این ترتیب هر واحد از -11درجه آزادی برخوردار است که با کمک برنامه رایانه ای کنترل می شود.   چنین مجموعه ای امکان کنترل بی نظیری را روی شکل سقف فراهم می آورد که کیفیت کارهای هنری انجام شده در سالن نمایش را تا حد زیادی افزایش می دهد.
مرجع : ایرنا