به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۴:۰۳
 
۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۹۳۳۲۸
شعار حمایت از تولیدات ملی از اين زاويه؛

حكايت خدمات پس از فروش خودروسازان داخلی

حكايت خدمات پس از فروش خودروسازان داخلی
عطا افشاریان

گروه اقتصادي: حمایت از تولید ملی، این یکی از دغدغه های، البته در ظاهر، مدیران سیاسی کشور در این روزهاست. مدیرانی که پس از سی و پنج سال مدیریت ناکارآمد دولتی، همچنان ساز دو خودرو ساز بی‌کیفیت داخلی را کوک مي‌کنند و البته با شعار حمایت از منافع ملی و کشور. اگر هزینه هایی که این دو خودرو ساز بر ملت تحمیل نموده اند در نظر گیریم، حتما به صرفه خواهد بود که کل پرسنل این دو خودرو ساز را از جیب ملت و با حقوق بالا بازنشسته نماییم.

البته این شامل محصولات ایران‌خودرو به تنهایی نمی‌شود بلکه محصولات خودروسازان داخلی، همه به دلیل انحصار و عدم رقابت بین المللی و در سایه رانت های سیاسی، مشمول همین گزینه مي‌گردند. بد نیست در این راستا خدمات شرکت‌های داخلی و خارجی را نیم نگاهی داشته باشیم. چندی پیش یکی از دوستان، با کارت اعتباری خود نسبت به خرید از شرکت اپل اقدام نمود و ثبت سفارش را به گونه ای انجام داد که در تاریخ مشخصی مورد خریداری شده به دستش برسد. بدلیل عدم ثبت صحیح سفارش، محصول با تاخیر ارسال گردید، طی تماس با شرکت و اعلام وضعیت سفارش، شرکت اپل نسبت به برگرداندن مبلغ 114 دلار بعنوان خسارت به ایشان اقدام نمود. این خسارت ناشی از تاخیر در ارسال کالا بود.

شرکتی با وسعت و بزرگی اپل و شرکتی که در فروش محصولات خود تقریبا مشکل خاصی ندارد، چرا باید به یک شهروند چنین خسارتی پرداخت کند؟ واضح است اپل سرنوشت غولهایی چون نوکیا را دیده است که به راحتی در دنیای آزاد از صحنه رقابت خارج شده اند. این خود موجب مي‌گردد که توجه به مشتری علاوه بر کیفیت ساخت در دستور کار قرار گیرد. جالب آنکه در نمونه ای دیگر از یک شرکت داخلی محصولی را خریداری نمودیم که ساعتها در زمان اعلامی تاخیر وجود داشت و متاسفانه از پرسنل شرکت نیز کسی پاسخگو نبود، تنها دلیل چنین عدم کارایی چه چیز مي‌تواند باشد؟

پاسخ آن را در انحصار دولتی باید جست. اگر انحصار سیاسی و اقتصادی در کشور وجود نداشته باشد، ایران نیز مي‌تواند به سرزمین فرصت‌ها تبدیل گردد. ایران با وجود جمعیت سیصد میلیونی اطراف خود و با وجود امنیت و مواد اولیه و نیروی متخصص مي‌تواند به یکی از قطبها و مناطق مهم سرمایه گذاری در دنیا تبدیل گردد ولی تا زمانیکه دولت‌ها به حمایت از سرمایه گذاریهای دولتی بپردازند و غول‌های بزرگی چون دو خودرو ساز را از جیب ملت حمایت کنند، نمی توان به ایجاد نبوغ در ایرانیان امیدوار بود.

در همین چند روز اخیر، شرکت تویوتا نسبت به جمع آوری چند میلیون خودرو در دنیا اقدام نمود، که البته مشخص نیست این ایران را هم مشمول مي‌گردد یا خیر، دلیل این عملکرد تویوتا چه بوده است؟ وقتی که دولت ژاپن یا هر دولت دیگری از شرکت تویوتا و از جیب مالیات دهندگان حمایت مالی نکند، مسلما این شرکت برای رقابت با غولهای خودروساز دنیا باید نسبت به ساخت خودرو با کیفیت اقدام نمایند و در صورت وجود ایراد، نسبت به برگشت و جبران خسارت اقدام نمایند. آیا این روند در ایران نیز وجود دارد؟ چرا شیعه مسلمان ایرانی نباید از چنین استانداردهایی برخوردار باشد؟ جهان سومی بودن تنها ناشی از عدم رشد علمی و فرهنگی نیست، بلکه مدیریت و نوع مدیریت نیز در کشورهای جهان سوم با جهان توسعه یافته متفاوت است.

رقابت صحیح در کسب و کار توام با رعایت کلیه قوانین داخلی، منجر به توسعه کسب و کارها خواهد شد. انحصار در صنعت خودرو، از ایجاد نبوغ و نوآوری در این صنعت به خوبی جلوگیری به عمل آورده است. زیرا که انحصار و دولتی بودن مانع بهره وری و جذب فارق التحصیلان نخبه خواهد شد. اگر رویکرد دولت فعلی، همچون دولتهای دهه هفتاد و هشتاد باشد، قطعا جامعه به عقب بازخواهد گشت و این فرصتی بدیع برای دولت فعلی است که سرمایه های ملی را از چنگال خودرو سازها رها سازد.

به طور حتم مردم هیچ مشکلی با صنایع داخلی ندارند ولی این هم ظلم در حق مصرف کننده و هم منابع کشور است که وقتی مي‌توانند با در آمد خود محصولاتی با ایمنی بیشتر، آلایندگی کمتر و عمر بیشتر خریداری نمایند، هزینه گزافی بابت محصولات چینی و یا داخلی با استاندارد پایین بپردازند. این قانون در مورد لوازم خانگی و حتی سموم گیاهان و باغات نیز صدق مي‌کند. اگر به این رویکرد توجه ویژه نگردد، پیامدی جز تخریب منابع انسانی، مادی و معنوی کشور نخواهد شد.سالها عدم مدیریت علمی در کشور امروز خود را به خوبی نشان داده است.

کمبود منابع آب و خاک، آلودگی هوا، فوران تورم، اقتصاد دولتی حجیم و بدون بهره وری مناسب و از همه مهمتر عدم تحقق عدالت اجتماعی در کشور، اینها از مهمترین نتایج مدیریت پیچیده و ناکارآمد اقتصادی و سیاسی دولتها بوده است. پس از سالها سعی و خطا، امروز شاید وقت آن رسیده است که بدنه سیاسی کشور واقعا به فکر مردم باشد و با تصحیح نظام مالیاتی و اداری خود، درصدد اصلاح سیستمهای اجتماعی و اقتصادی خود برآید.

عملکرد دولت روحانی در مورد خودرو سازها مي‌تواند وسیله سنجش مهمی برای تحقق دولت تدبیر و امید باشد. اگر این دولت نیز نتواند و نخواهد این خوان گسترده، نه برای کارمندان که برای یک عده خاص، را سامان دهد، باید منتظر تورم، صعود مسکن و مشکلات دیگر در سالهای آتی بود. چرا که دولت شهامت مدیریت آنها را نیز نخواهد داشت، چرا که مبارزه با شبکه های گسترده رانت، فساد اقتصادی و آنان که از سالها تنش ایران و غرب، جنگ و تحریم و تورم، به ثروتهای میلیاردی دست یافته‌اند، شاید حتی خارج از قدرت نظامیان باشد. پول و منابع مالی به دنبال خود قدرت گسترده و کنترل نشده را خواهد آورد و اگر دولت‌ها نتوانند با سیستم‌های دقیق کنترلی نسبت به گردش پول، اخذ مالیات و جهت دهی پول به سمت تولید و سرمایه گذاری اقدام نمایند، تشکیل دولت در سالهای آتی بی مفهوم خواهد بود زیرا گرداننده کشور نه دولت‌ها که مافیاهای اقتصادی خواهند شد.

حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۱۲:۵۴
علیرغم ارادتی که به دولت فعلی داریم ، ولی عملکرد نا صحیح در هر موردی قابل رصد کردن و پر رنگ کردن در جهت تاثیر گزاری بر افکار عمومی خواهد بود، (325834)
یکی از اکثریت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۵ ۱۲:۴۲
میدونید چرا اینهمه سواستفاده از ملت ایران میشه؟چون مردم ایران رو به خوبی میشناسن مردمیکه اغلب راضی به یک چارچرخ و سقفی بالای سرو چندرغاز درآمدن ،اما نمیدونن حق واقعیشون چیه (325916)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۱۲:۵۶
اگرمردم کماکان غیرت کنندو تاکنون که تحمل کردند وبازهم به این صبوری و نخریدن این خودروهای بی کیفیت وفاقد ایمنی و بدترازهمه وضعیت خدمات پس ازفروش افتضاح آن ، نخرند ،مطمئن باشند که دراین مشارکت (نخریدن خودروداخلی) تاوصول نتیجه موفق خواهندبود/ (325836)
علی سیمرغ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۱۳:۰۴
دولت دلش به حال مردم نمی سوزه و اگر فکر نسل جوان بود به جای وام خریدخودرو بی کیفیت این وام رابرای ازدواج جوانان که امری مهم وضروری و حیاتی و شرعی است و جلوگیری میکنه ازهرگونه آسیبهای اجتماعی اختصاص میداد.واقعا"متاسفم (325837)
شسی
Germany
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۱۳:۰۸
حتما کار دلواپسانه البته از نوع اصلاح طلب میانه رو که بیشتر دلواپس جیبشون هستن تا جون مردم وقتی وزیر محترم که طی این دوسال اینهمه صنایعی که باید با مشکلات دست و پنجه نرم کنند رو نمی بینه و هیچ گونه تلاشی برای سامان دادن به وضعیت تولید کننده ها نمی کنه یک دفعه دل سوز صنعت خودرو می شه و دولت هم وام برای خرید خودرو در نظر میگیره اونم خودرو هایی که نبودش صد برابر سودش بیشتره خوب معلومه چه کسایی ذی نفع هستند و تا صد سال دیگه خودرو سازام به فکر کیفیت و تنوع طرح نیستن (325838)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۱۳:۳۱
مردم فقط باید تاوان بی لیاقتی عده ای رو بدهن که فقط به فکر منافع خودشون هستن و اصلا براشون مهم نیست جند هزار نفر در جاده ها کشته میشن یا چند هزار نفر معلول میشن چند خانواده داغدار میشن چند خانوادره از هم متلاشی میشن بعد با گفتن حمایت از تولید ملی خون مردم رو تو شیشه میکنن
مردم ما چی از کشوزهای عربی کمتر دارن که باید سوار این فرغون های داخلی بشن (325839)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۱۳:۳۹
چرا دولت در این زمینه جدی نیست و فکر اساسی نمی کند؟ (325841)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۱۳:۴۵
با سلام لطفا در راستای عملکرد خودروسازان به شرکت کرمان خودرو توجه نمایید. این سرمت نماد دزدی سر گردنه می باشد. در صورت انصراف از خرید خودروهای این شرکت هیچ گونه تعهدی برای بازپرداخت پول شما وجود ندارد. هم اکنون حداقل پول مشتری را دو ماه پس از اتمام یکماه قرارداد انصراف پرداخت می کنند. مسولین این شرکت در جراید اعلام می کنند که پیش پرداخت انصراف را در موقع مقرر پرداخت می کنند که عملا این اتفاق نمی افتد به نظر بنده حرم دروغگویی بسیار زشت از عدم پرداخت به موقع است. (325842)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۱۴:۱۳
ماليات ........متاسفانه در كشور ما فقط كارمندان ماليات پرداخت ميكنن و ثروتمندان و مشاغل آزاد به نسبت درامدشان از پرداخت ماليات شانه خالي مي كنن و دولت هم هيچ قدرتي جهت دريافت ماليات از آنان را نداره .و بدين ترتيب روز به روز اختلاف طبقاتي و فساد بيشتر ميشه پدر من كارمنده جالبه كه مالياتي كه در سال پرداخت ميكنه از مالياتي كه دايي من كه آهن فروشه و 50 برابر درامدش بيشتره ، بيشتر ماليات پرداخت ميكنه !!!!!!! (325845)
36
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۵ ۱۵:۲۵
خرده فروش جزء هم شغلش ازاده نباید مالیات دهنده ها رو دو بخشی کرد ازاد و کارمند خیلی کارمند های عالی رتبه هستند و خیلی شغل های ازاد کم درامد هم وجود دارند دو تا مغازه کنار هم مگه میشه یک درامد داشته باشند (325920)
اذر
Romania
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۱۴:۳۵
حمایت از تولید داخلی در کنار ننگ بر تولیدکننده بی کیفیت داخلی امروزه مد نظر جامعه ایرانی می باشد. (325848)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۱۴:۳۵
دولت روحانی باید فکری به حال کاهش قیمت خودرو بکند و گرنه مردم بسیار به دولت بدبین می شوند.در حال حاضر تلاش دولت برای رفاه حال ملت نیست حداقل در صنعت خودرو سازی (325849)
اندر حکایت خودروسازان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۱۶:۰۴
القصه دیواری کوتاه تر از دیوار ملت وجود نداره (325859)
عوضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۱۶:۴۳
البته که دولت بایدچترحمایتش روازسرخودروسازها برداره حتما یه بچه اگربسیارنازی باربیادهیچوقت نمیتونه مستقل باشه ولی اگربه نوع قراردادهادرکشورنگاه کنیم میبینیم بسیاریکطرفه هست واین منحصربه خودروسازهانیست اگرقوه قضائیه دراین مسئله ورودکند واجازه انعقاداین قراردادهای یک طرفه رونده ووقتی مشکلی پیش میادازحقوق مصرف کننده دفاع کنه شایدشرکتها هم بابت خدمات پس ازفروش کالای بی کیفیت ضررکنندیه قسمت ازکاردرست میشه (325861)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۱۷:۰۹
دروغ وشعاردرکشورمانهادینه شده وآنچه که برای مسوولان مهم نیستند مردمند. مرد م رافقط برای انتخابات وراهپیماییهامی خواهند. (325862)
ابوذر
Romania
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۲۱:۳۳
احسن به اين حرف حساب كه حرف دل همه آزادمردان و زنان ايران است. (325896)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۱۸:۱۱
من طی دو سال از دوران گارانتی شرکت سایپا به شدت ناراضی و پس پیگیریهای مکرر هیچ نتیجه ای نگرفتم و همشه مرا سر میگردانند تا کلا خسته شدم (325867)
م.ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۱۸:۳۰
بهار نیوز
متاسفانه شما دارین خیلی ضعیف عمل میکنید.
الان خبر گذاشتید از فاجعه جنایت قزوین اما اجازه اظهار نظر مخاطبانتون رو نمیدید ، شاید باورتان نشه اما وقتی این متن رو خوندم به آخرش رسیدم کلی حرف واسه نوشتن داشتم اما اجازه اظهار نظر ندادید ، بهار به عنوان یک مخاطبت که پروپاقرص طرفدارتم و شما را به کلی آدم معرفی کردم از شما انتظار دارم بزارید برای اغلب پستها اظهار نظر کنیم (325869)
م.ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۱۸:۳۷
بهار جان یکی دیگه از مشکلاتت این روزا اینه که در روز اخبار کمی منتشر میکنید ، اینجوری باعث میشه مخاطبا دلزده بشن و برن سراغ رسانه های دیگه ، اخبارتون رو بیشتر کنید ، این یه ضعف خیلی بزرگ برای بهار نیوز محسوب میشه . لطفا فعال تر و بروزتر باشید.
به عنوان یک مخاطب که از روز اول با شما بودم ازتون توقع دارم که برای پیشنهاداتم ارزش قایل شوید و توجه کنید ، چون بنده خوبه بهار نیوز رو میخوام (325870)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۱۸:۵۰
روحانی به جای استفاده از کلید در صنعت خودروسازی درب این صنعت را با قفل هایی بزرگ تخته کرد.یکی از این قفل هاوام25میلیونی است (325876)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۱۹:۲۷
با اینکه هیچ ارادتی به این دولت ندارم. موضوع شارلاتانيسم خودرویی را در همه دولتهای قبل و حاضر میدانم و برای این نوع رویکرد ضد مردمی و جانبدارانه را از هیچ کسی درک نمیکنم. گویا همانطور که در آمریکا لابی اسلحه علیرغم تغییر دولت همچنان آدم می کشد. در اینجا نیز لابی خودرو همراه با آدم کشی با ریشخند مردم را تحقیر میکند. (325879)
ن
Romania
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۲۰:۳۹
از ماست که برماست و البته از ناآگاهی ملت به حقوقشون که این همه سال کلاه بر سرشون رفته و خواهد رفت.تو این کشور همه چیز را باید تحریم کرد تنها و تنها راه به نظر بنده همینه (325883)
asad
Canada
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۲۱:۱۳
بهش گفتند ........ کچه گفت کجام راسته ؟ شما فکر فقط وضع خود رو فلاکت بار است اگر در این مملکت سرو سامانی وجود داشت برج های فرشته ساخته نمی شد (325892)
رضا
Romania
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۲۱:۵۹
تجربه دنیا در تمامی امور نشان داده است که اقتصاد دولتی و رانتی توانایی رقابت و سرامدی را ندارد. کشور استرالیا در حدود ۶۰ سال مثل ما با پول مردم از صنعت خودرو در این کشور حمایت کرد ولی سرانجام تسلیم رقابت برای رشد گردید. (325903)
مخسن
Romania
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۲۲:۰۳
صنعت خودروسازی ایران : سر کوچک , بدن بسیار بسیار چاق و فربه البته با پول مردم و پاهای بسیار لاغر. ایا به نظر شما این صنعت می تواند چالاک باشد و رقابت کند (325904)
ایران داد عمارلویی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۵ ۰۰:۰۱
ماشین 94 از ایران خودرو خریدم برای همه جا و همه کس از جمله سایت های نان به نرخ روز خور؛؛و... داستان بدبختی خود را البته مستند نوشتم البته نون و اب و باد و مال مردم بسی خوشمزه و از شیر مادر/ببخشید/شیر خشک حلال تر میباشد تنها جوابی که از امداد و...گرفتم ما را حوالت دادند به کیلومتر14 جاده قدیم کرج.بماند بنده خر شدم و خر شدم؛که پژو پارس خریدم خواهشن و لطفن شما مردم عزیز.....نشوید؛ (325907)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۵ ۰۹:۲۳
مردم خودروی صفر نخرد همین
دولت هم با حمایت از خودروسازا یه جوری جلوی مردم ایستاده که این باعث کاهش محبوبیت دولت میشود (325908)
عليرضا رييس زاده
۱۳۹۴/۰۸/۰۵ ۰۹:۳۷
گاهي در كشور ما برخي مسايل را هر چه بالا پايين مي كني نمي تواني هضم كني نمونه آن همين صنعت خودرو سازي است
بابا جان توي كشور هاي ديگر بنزين گران و ماشين ارزان اون موقع مردم ضرر نمي كنند و دولت پول خوبي هم به جيب مي زنه. آْلودگي بشدت كم مي شود (بخاطر گراني بنزين) شهر ها خلوت تر مي شوند قاچاق بنزين وجود نخواهد داشت و ....صدها مزيت ديگر (325909)
مردم
۱۳۹۴/۰۸/۰۵ ۱۰:۳۷
من هرچه این کامنتها را می خوانم یک نمره منفی داده نشده است واقعا می فهمیم که حق با مردم است. (325915)
تورا به خدا نخرین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۵ ۱۳:۵۵
امروز تو اخبار شنیدم پژو قصد افشا گری داره یاد ضرب المثل معروف کرم از چوبه افتادم اگه خود خودرو سازها گند نزنن نه پژو ونه هیچ شرکت دیگه ای نمیتونه بزاره بره (325918)
نن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۵ ۱۵:۳۱
امیدوارم مقاومت مردمی در هم شکسته نشه. مطمئنا اگه این پیروزی به دست بیاد نقش مردم در اقتصاد بعد از مدتها بهشون برمیگرده. اطمینانی که مردم ایران تا پایان جنگ به خودشون داشتندو ازشون گرفته شد. از این دست حرکتای انقلابی خیلی وقته فراموش شده. (325921)