به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۰۶ ساعت ۰۱:۴۵
کد مطلب : ۹۳۴۳۶
یک مقام شرکت تسلیحاتی روسیه مدعي شد:

صرفنظر ايران از شكايت‌عليه‌روسيه درباره اس۳۰۰

گروه بين‌الملل: یک مقام شرکت تسلیحاتی روسیه اعلام كرد كه تهران از شکایت چهار میلیارد دلاری خود به خاطر امتناع روسیه از تحویل سامانه موشکی «اس- ۳۰۰ » به ایران صرف نظر کرده است.
صرفنظر ايران از شكايت‌عليه‌روسيه درباره اس۳۰۰
به گزارش خبرگزاری دولتی اسپوتنیک روسیه، آناتولی ایسایکین رییس شرکت «روس آبارون اکسپورت» اعلام کرد که دو کشور مسئله شکایت ایران از روسیه به خاطر تاخیر در تحویل سامانه موشکی دفاعی «اس- ۳۰۰» را «به شکل مثبت» حل کرده‌اند و ایران از ادعای غرامت چهار میلیارد دلاری خود دست کشیده است. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که شرکت دولتی صادرات و واردات تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه، «روس آبارون اکسپورت»، هم اکنون در حال تکمیل سامانه‌های موشکی «اس ۳۰۰» برای تحویل به ایران است.

ایران و روسیه در سال ۲۰۰۷ قرارداد تحویل سامانه‌های پدافند هوایی «اس ۳۰۰» را امضا کردند که بر اساس آن شرکت روس آبارون اکسپورت بایستی پنج آتشبار از این سامانه را به قیمت ۸۰۰ میلیون دلار به ایران تحویل دهد. ولی در سال ۲۰۱۰ و با تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، دمیتری مدودیف رییس جمهوری وقت روسیه اعلام کرد که بر اساس این قطعنامه، روسیه نمی‌تواند به ایران سامانه «اس ۳۰۰» تحویل دهد.

روسیه در معامله خود حالت «فورس ماژور» اعلام کرد و در دسامبر همان سال این معامله را لغو کرد. ایران نیز متعاقبا با این استناد که موشک‌های یاد شده جنبه دفاعی دارند، علیه روسیه در دیوان داوری بین‌المللی که مقر آن در ژنو است، شکایت کرد و خواستار چهار میلیارد دلار غرامت شد. ولادیمیر پوتین، در ماه آوریل امسال فرمان لغو ممنوعیت صادرات اس ۳۰۰ به ایران را صادر کرد و تاکنون مقامات دولتی و نظامی دو کشور چندین بار درباره تحویل این سامانه‌ها مذاکره کرده‌اند. ایسایکین همچنین گفت که هم اکنون مذاکرات تجاری برای تحویل این سامانه‌ها میان تهران و مسکو ادامه دارد.
موشک‌ ضدهوایی اس۳۰۰ قادر است هواپیماها را در فاصله ۱۵۰ کیلومتری هدف قرار دهد و قابلیت رهگیری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد.