به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۱:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۰۷ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۹۳۵۱۶

پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی با علم ژنتیک

گروه علمی: رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ایران گفت: عقب ماندگی ذهنی با علم ژنتیک قابل تشخیص و پیشگیری است.
پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی با علم ژنتیک
 حسین نجم آبادی در سمینار مشاوره ژنتیک و عقب ماندگی ذهنی در یزد افزود: هر چه به شدت عقب ماندگی اضافه شود علت ژنتیک آن بیشتر مشخص می شود.
وی اظهار کرد: با پیشرفت سریع علم ژنتیک تعداد بسیار زیادی از بیماریها شناسایی شده و اگر بتوانیم با سرعت جلو برویم می توان براحتی با تشخیص قبل از تولد از بروز آنها جلوگیری کرد.  رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ایران با بیان اینکه در حال حاضر بیماری تالاسمی در کشور قابل پیشگیری است از انجام مطالعات مشترک در زمینه ناشنوایی، اختلالات ذهنی و بیماریهای حرکتی میان این دانشگاه و بهزیستی یزد خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ایران هم در این مراسم به تعامل خوب بهزیستی یزد و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ایران اشاره کرد و افزود: اصل این تعامل همکاریهای ژنتیک، اعتیاد و سالمندان بهزیستی یزد با دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است.
خرم خورشید در خصوص مرکز تحقیقات جنوب شرق کشور در میبد گفت: این مرکز از لحاظ فیزیکی و تجهیزات بستر مناسبی برای کارهای تحقیقاتی و تشخیصی در زمینه های ژنتیک است.  وی تفاهم نامه بهزیستی یزد و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی پیرامون همکاریهای متقابل را یادآور شد و تصریح کرد: ایجاد یک پایگاه مطالعاتی و تحقیقاتی در میبد بعنوان زیر مجموعه مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ایران از جمله این همکاریهاست.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ایران با بیان اینکه تمام رشته های وابسته به توانبخشی در این دانشگاه تدریس می شود گفت: در حال حاضر 1800 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند که 70درصد آنها در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا هستند. خرم خورشید افزود: دانش آموختگان این دانشگاه عمدتا جذب بهزیستی می شوند و از تخصص آنها در گرایش های مختلف توانبخشی بهره برده می شود.  رئیس سازمان بهزیستی استان یزد هم گفت: یکی از برنامه های مهم این سازمان بحث پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی است که در این راستا در کشور بویژه در استان یزد اقدامات خوب و متعددی صورت گرفته است.

جلیل عفتی با اشاره به خدمات مشاوره ژنتیک در استان یزد از سال 76 اظهار داشت: ارائه خدمات آزمایشی نیز از همان سال راه اندازی شد و باید بستر کارهای تحقیقاتی در بدنه ارائه خدمات شکل بگیرد.  وی اضافه کرد: خدماتی که در بخش مرکز تحقیقاتی میبد شکل خواهد گرفت با رویکرد پیشگیری از معلولیت ها در سه بخش عقب افتادگی ذهنی،اختلالات ناشنوایی و اختلالات حرکتی که هدف سازمان است تحقق پیدا می کند. در این سمینار جمعی از پزشکان مشاور ژنتیک استان یزد حضور داشتند که در زمینه عقب ماندگی ذهنی و علت و عوامل ژنتیکی آن بحث و تبادل نظر کردند.
مرجع : ایرنا