به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۱۲ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب : ۹۳۹۰۲

«آدیچی» بهترینِ بهترین‌ها شد

گروه فرهنگی: جایزه ادبیات زنان «بیلیز» از میان برندگان یک دهه گذشته‌اش، «چیماماندا نگوزی آدیچی» را به عنوان "بهترین بهترین‌ها" برگزید.
«آدیچی» بهترینِ بهترین‌ها شد
چیماماندا نگوزی آدیچی نویسنده نیجریه‌ای رمان «نیمی از خورشید زرد» موفق شد با کنار زدن 9 چهره سرشناس دیگر، عنوان برترین برنده را از سوی برگزارکنندگان جایزه ادبیات زنان «بیلیز» دریافت کند.
جایزه ادبیات داستانی زنان بیستمین سالگرد برگزاری‌اش را پشت سرگذاشته و به همین مناسبت بهترین نویسنده را از میان 10 برنده سال‌های گذشته انتخاب کرده است. «آلی اسمیت»، «ایمیر مک‌براید» و «زادی اسمیت» از نام‌های سرشناسی هستند که در این رقابت از آدیچی جا ماندند.

«رز ترمین»، «مریلین رابینسون»، «باربارا کینگزاولور»، «تی اوبرت»، «مادلین میلر» و «ای.ام هومز» از دیگر زنان نویسنده‌ای هستند که طی سال‌های 2006 تا 2015 توانسته‌اند جایزه «بیلیز» را از آن خود کنند. آدیچی سال 2007 برای نگارش «نیمی از خورشید زرد» موفق به کسب این جایزه شد.

جایزه ادبیات داستانی زنان نویسنده، اولین‌بار در سال 1992 از سوی «کیت ماس» رمان‌نویس راه‌اندازی شد. در آن زمان تنها 10 درصد نامزدهای نهایی جایزه «بوکر» را زنان تشکیل می‌دادند و در سال 1991 حتی یک زن هم به فهرست نهایی برگزیدگان این جایزه مهم بین‌المللی راه پیدا نکرد. جایزه ادبی «بیلیز» تا سال 2012 با نام «اورنج» برگزار می‌شد.
مرجع : ایسنا