به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۱۳ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۹۳۹۴۸

جاده خاطره‌ها پولي مي‌شود؟!

جاده خاطره‌ها پولي مي‌شود؟!
گروه جامعه:
جاده چالوس براي بسياري از ايرانيان جاده خاطره‌هاست. جاده‌اي كه تهران را به مازندران وصل مي‌كند و سابقه ساخت آن به هشتاد سال پيش برمي‌گردد. جاذبه‌هاي توريستي اين جاده آنقدر زياد است كه به عنوان چهارمين جاده زيباي جهان ثبت شده هرچند ثبت ملي آن هنوز به مرحله تاييد نرسيده است. بااين وجود نام اين جاده هميشه در فهرست جاده‌هاي پرخطر و غيراستاندارد كشور به چشم مي‌خورد. چالوس در زمان حاضر به دليل افزايش جمعيت كشور و تردد توريست‌ها با مشكلاتي نظير ساخت‌وسازهاي بي‌رويه، انباشت پسماند‌، ورود‌ فاضلاب و انواع زباله‌ها به آب رود‌خانه و تحليل اكوسيستم گياهي و جانوري مواجه است. براي كاستن از بار ترافيكي و معضلات ناشي از هجوم توريست‌ها به اين جاده، معاون استاندار البرز چندي پيش طرح پولي شدن جاده چالوس را مطرح كرد. طرحي كه روز گذشته از سوي پليس راهنمايي و رانندگي غيركارشناسي خوانده شده و با آن مخالفت شد. 

اين جاده ۱۵۰ كيلومتري در جنوب استان البرز كوير و در شمال، كوه‌هاي سر به فلك كشيده البرز واقع شده است، زماني جايي بكر و سالم قلمداد مي‌شده كه با توجه به جمعيت محدود كشور در هشتاد سال پيش و تردد كم از اين جاده ساخته شده اما در زمان فعلي اين جاده جوابگوي تعداد زياد جمعيت و توريست هايي كه از آن عبور كرده و در برخي موارد با آتش زدن و ريختن زباله آن را تخريب مي‌كنند نيست.  
 
طرحي براي نجات چالوس
ابتداي اين ماه، معاون استاندار البرز و فرماندار ويژه كرج با اشاره به مشكلات ترافيكي جاده چالوس به دليل افزايش حجم تردد خودروها، صدور كارت تردد جاده سبز را براي خودروهاي عبوري از اين جاده پيشنهاد كرد. محمدتقي ايراني گفت: طرح هاي بسياري با مشورت كارشناسان مدنظر بوده، اما صدوركارت تردد جاده سبز، در روزهاي پايان هفته و ايام تعطيل مي‌تواند در حل اين مشكل به صورت جدي اثرگذار باشد. او افزود: در اين طرح پيشنهادي، در روزهاي پايان هفته تعداد محدودي كارت تردد جاده سبز به شهروندان متقاضي ورود به اين جاده فروخته مي‌شود و هر خودرو قبل از ورود به جاده چالوس، با پرداخت مبلغي حدود 20 هزار تومان، اقدام به تهيه كارت تردد مي‌كند. فرماندار كرج گفت: دراين صورت تنها تعداد مشخصي كارت تردد فروخته مي‌شود كه متناسب با ظرفيت جاده است و كساني كه بدون كارت وارد محدوده طرح شوند، توسط پليس و دوربين هاي ترافيكي، ممانعت يا جريمه خواهند شد.

به گزارش ايرنا، ايراني، درباره نحوه هزينه‌كرد مبالغ دريافتي از شهروندان، گفت: در سال هاي اخير جاده چالوس با آسيب‌هاي زيادي از لحاظ زيست محيطي مواجه شده كه اجراي اين طرح مي‌تواند سبب برطرف شدن بسياري از مشكلات زيست محيطي اين منطقه، از جمله پاكسازي محيط زيست، نگهداري و محافظت از جنگل ها و مراتع و رودخانه ها شود. طرح پولي شدن جاده چالوس و خريد كارت سبز براي تردد در جاده در حالي با مخالفت پليس راه كشور مواجه شده كه اين طرح مي‌توانست بخشي از مشكلات زيست محيطي و ترافيكي اين جاده را حل كند. از سويي مي‌شد اميدوار بود با اجرايي شدن اين طرح از ترددهاي غيرضروري و بي‌مورد در آن تا حدودي كاسته شود و از سوي ديگر مي‌شد با درآمد حاصل از اين كار براي جبران خسارت‌ها و تخريب‌هايي كه تا پيش از اين درباره اين جاده اتفاق افتاده برنامه‌ريزي كرده و درآمد حاصل از اين كار را صرف حفظ و نگهداري جاده كرد. اين طرح روز گذشته با مخالفت پليس راه كشور مواجه شد.  

  مخالفت پليس  
رئيس پليس راه كشور با تاكيد بر ضرورت تصميم‌گيري ملي درباره جاده چالوس و پرهيز از برنامه‌هاي شتاب‌زده و استاني براي اين جاده، از مخالفت پليس با طرح پيشنهادي پولي شدن جاده چالوس خبر داد. محمدحسين حميدي، در واكنش به برخي اخبار مبني بر پولي شدن تردد در جاده چالوس و ممانعت از تردد خودروهايي كه داراي كارت تردد سبز در اين جاده نيستند، اظهار كرد: بايد به اين موضوع توجه داشت كه بخشي از محور چالوس در استان البرز، بخشي در استان مازندران و بخش ديگري در محدوده شمشك به ديزين در استان تهران قرار دارد. لذا نمي‌توان براي اين جاده به صورت استاني تصميم‌گيري كرد. او با تاكيد بر اينكه هر اقدامي‌درباره اين جاده بايد با در نظر گرفتن تمام جوانب ملي و استاني انجام شود، گفت: با توجه به اين مطالب، پليس به هيچ‌وجه با طرح پيشنهادي برخي از مسئولان درباره جاده چالوس هماهنگي ندارد و با آن موافق نيست. به گزارش تسنيم، حميدي در پايان خاطرنشان كرد: تا زماني كه بررسي همه‌جانبه و دقيقي درباره اين طرح انجام نشود، پليس هيچ حمايتي از طرح مذكور نخواهد كرد.  
 
پولي كردن جاده چالوس غيرقابل‌توجيه است
نماينده مردم چالوس و نوشهر در مجلس با بيان اينكه تعريض جاده كرج- چالوس از وظايف حاكميتي دولت محسوب مي‌شود، به «آرمان» مي‌گويد: بحث پولي كردن استفاده از جاده چالوس غيرقابل‌توجيه است. قاسم احمدي لاشكي ضمن بيان اين مطلب ادامه مي‌دهد: اينكه عنوان شده براي عبور و مرور ازجاده چالوس 20هزار تومان هزينه از خودروهاي عبوري اخذ شود، يك اظهارنظر غيركارشناسي است. نماينده مردم چالوس، نوشهر و كلاردشت در مجلس با انتقاد از مسئولاني كه بحث اخذ عوارض از جاده چالوس را مطرح كرده‌اند، مي‌افزايد: نبايد برخي از مسئولان با اظهارات غيركارشناسي مردم را نگران كنند. احمدي لاشكي با بيان اينكه تعريض جاده چالوس يكي از وظايف حاكميتي دولت محسوب مي‌شود، تاكيد مي‌كند: روزانه بسياري از مردم بومي‌منطقه از جاده چالوس رفت و آمد مي‌كنند كه در صورت اخذ هزينه، فشار اقتصادي ناشي از اين كار به معيشت آنان وارد مي‌شود. او با بيان اينكه مطرح‌كردن بحث پولي‌كردن استفاده ازجاده چالوس غيرقابل توجيه است، مطرح مي‌كند: درحال حاضرجاده كرج - چالوس مشكلات خاص خود را دارد؛ بنابراين نبايد برخي‌ها با اظهارات غيركارشناسي مشكلات مردم را بيشتر كنند. نماينده مردم در مجلس نهم مي‌افزايد: درصورت تكرار اظهارات غيركارشناسي مبني بر پولي شدن استفاده از جاده چالوس، بحث آن را از طريق وزير مربوطه پيگيري خواهم كرد.

 احمدي لاشكي عنوان مي‌كند: در تذكر شفاهي كه امروز در مجلس مطرح كردم اين مساله را يادآور شدم و از وزير كشور خواستم به اين مسأله ورود كرده و جلوي اظهارنظرهاي غيركارشناسي در اين حوزه را بگيرد. نماينده چالوس و نوشهر با بيان اينكه يك فرماندار نمي‌تواند براي ورود و خروج از شهر عوارض تعيين كند، مي‌گويد: اين جاده يك جاده بين‌المللي مربوط به 80 سال پيش است و تنها براي جاده هاي جديد مي‌توان عوارض تعيين كرد. از سوي ديگر گذاشتن عوارض بي‌دليل روي جاده ها باعث ايجاد مشكلات متعدد براي ساكنان آن شهرها و تردد آنها مي‌شود، زيرا اگر توريست سالي يك بار به اين جاده پا مي‌گذارد مردم بومي‌آنجا هر روز از اين مسير تردد مي‌كنند و اگر قرار باشد هر دفعه 20 هزار تومان عوارض بدهند عقلاني نيست. احمدي لاشكي افتتاح بزرگراه تهران- شمال را راه حل برون رفت از گره ترافيكي چالوس مي‌داند و مي‌گويد: در حالي كه مسئولان دولت يازدهم اين جاده را با 37 درصد پيشرفت از دولت قبل تحويل گرفتند در دولت فعلي پيشرفت اين جاده به 61 درصد رسيده است و تا پايان سال 95 قطعه يك آن تحويل داده خواهد شد.  
مرجع : روزنامه آرمان