به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۱۶ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۹۴۱۰۹

میکروسکوپ پرنده برای مشاهده جزئیات ابرها

گروه فناوری:محققان آمریکایی ابزار تصویربرداری هولوگرافیک جدیدی به نام Holodec ساخته‌اند که می‌تواند تصاویر دو بعدی از قطرات میکروسکوپی که ابر را تشکیل می‌دهند، ثبت کند. این ابزار شیوه جدیدی برای مشاهده ابرها ارائه می‌دهد.
میکروسکوپ پرنده برای مشاهده جزئیات ابرها
این وسیله که توسط محققان دانشگاه فنی میشیگان و مرکز ملی تحقیقات جوی و دانشگاه ماینز، شبیه یک میکروسکوپ هوایی پرنده عمل می‌کند، راهی برای بزرگنمایی جزئیات بسیار ریز ساختار و رخدادهای درون ابرها به دست می‌دهد.
 در بین ابزارهای مختلفی که پیش از این برای بررسی ابرها اختراع شده‌اند، این وسیله یکی از معدود ابزارهایی است که در سطح میکروسکوپی به بررسی ترکیب ابر می‌پردازد. علاوه بر این تصاویر دو بعدی ثبت شده توسط این دستگاه می‌توانند بعدا در آزمایشگاه به مدل‌های سه‌بعدی از ابر تبدیل شوند.  Holodec در حقیقت به یک هواپیما متصل شده و در ارتفاع بالا حمل می‌شود. این وسیله شبیه به چنگال‌های خرچنگ است. قطرات میکروسکوپی ابر بین دو انتهای چنگال جمع می‌شوند و در این قسمت سیستم هولوگرافی تصاویری از قطرات آب ثبت کرده و امکان مشاهده ساختار میکروسکوپی این قطرات را برای محققان فراهم می‌کند.
 
اطلاعات جمع‌آوری شده توسط Holodec به محققان امکان می‌دهد که میزان نور بازتابش شده به فضا را اندازه بگیرند و طول مدت زمان باقی مانده تا بارش‌های بعدی و میزان بزرگی قطرات در ابرهایی که بعدا تشکیل می‌شوند را تخمین بزنند.  مطالعه مربوط به طراحی و ساخت این وسیله میکروسکوپی جدید به تازگی در مجله Science به چاپ رسیده است.
مرجع : ایسنا