به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۶۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۱۹ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۹۴۳۱۹
توقف جمع‌آوری سانتریفیوژها با یک تذکر

شمخانی:برای پاسخ به‌رفع‌حصر قاطی می‌کنم

گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه این شورا به موضوع بازداشت اخیر خبرنگاران ورود پیدا کرده است، گفت: این اقدام به شکلی برای صیانت از سلامت خبرنگاران است.
شمخانی:برای پاسخ به‌رفع‌حصر قاطی می‌کنم
علی شمخانی در نشست خبری در نمایشگاه مطبوعات به پرسش‌های متعدد خبرنگاران در خصوص بازداشت اخیر برخی از خبرنگاران پاسخ داد و تاکید کرد که این موضوع تعیین تکلیف خواهد شد. دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص نظرش برای شرکت ایران در نشست وین 2 در مورد سوریه و همچنان اظهارات اخیر وزیر دفاع آمریکا در مورد حضور زمینی ایران در سوریه، گفت: ایران در اجلاس وین به منظور دفاع از حقوق ملت سوریه از راهبرد همیشگی‌اش دفاع می‌کند که راهبرد همیشگی ایران برای حل معضلات منطقه از جمله سوریه راه‌حل سیاسی است. معضلاتی به منطقه تزریق شده که ذاتی و بومی نیست.

شمخانی ادامه داد: ایران در طول سه سال و نیم و یا چهار سال گذشته با توجه به برخی حوادث رخ داده از جمله بحث بحران پناهندگان آواره و احساس تهدید نسبت به تروریسم تکفیری در غرب اروپا همواره بر لزوم راه‌حل سیاسی تاکید می‌کرد و تازه انگار حرف‌های جمهوی اسلامی شنیده می‌شود. وی با تاکید بر اینکه باید مشخص شود تروریسم کیست، گفت: داعش جبهه النصره و جیش‌الحرام گروه‌های تروریستی هستند که 95 درصد از مبارزه مسلحانه در سوریه را تشکیل می‌دهند. جمهوری اسلامی به دنبال این است که ترورسیم کیست، چطور باید با آن مقابله شود و چطور می‌توان بستری را فراهم کرد تا مردم سوریه برای خودشان تصمیم‌گیری کنند.

به گفته شمخانی، تنها راه‌حل مشکل سوریه کمک و ایجاد تمهیداتی برای امنیت سوریه است تا اینکه مردم این کشور برای آینده‌شان تصمیم‌گیری کنند. وی ادامه داد: فکر نمی‌کنم وزیر دفاع آمریکا چنین چیزهایی را گفته باشد چرا که قدرت جمهوری اسلامی ناشی از نیروی زمینی نیست. حضور نیروی زمینی جمهوری اسلامی به معنای حضور ارتباطی با مردم منطقه و نه ارتباط تشکیلاتی به اسم نیروی زمینی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: از ابتدای انقلاب یعنی 22 بهمن 57 جمهوری اسلامی به دلیل شعار ضداستکباری‌اش پایگاهی میان مردم پیدا کرد که از استبداد و استکبار داد و فغان می‌زدند. این موضوع با پول و ریال و دلار به دست نمی‌آمد، این با خون شهید همدانی و دفاع صادقانه از تئوری‌های ضداستکباری به دست می‌آید لذا اینطور نیست که کسی به کشوری برای حضور نظامی توصیه کند تا با این نسخه درمان درد کند. شمخانی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص تدابیر اندیشیده شده در مورد هشدار مقام معظم رهبری در خصوص نفوذ در دوران پسابرجام و راهبردهای اندیشیده شده، گفت: نفوذ چیز جدیدی نیست. دشمنی استکبار با ما یک دشمنی امپریالیستی و غیرقابل حل است. به طور قطع غرب به مفهوم آمریکا به دلیل عدم حضور در ایران باید به شکلی خلاء حضورش را پر کند و در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای شناخت واقعیت جامعه ایران و تدوین برخی اقدامات علیه ایران حضور پیدا کند.

وی افزود: حتما این موضوع مدنظر تمام مسئولان جمهوری اسلامی است یعنی همه مسئولان اینکه موضوع نفوذ موضوع ترکیبی و دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است را باور دارند و منطقی برای آن تنظیم می‌کنند که چطور می‌شود با آن مقابله کرد و چطور می‌شود از جامعه ایران صیانت کرد که در راس این صیانت، صیانت از خبرنگاران است. دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسشی در خصوص تشکیل کمیته صیانت از برجام، گفت: قرار شد فردا شب جلسه‌ای در شورای امنیت ملی برای بررسی و به نتیجه رسیدن این موضوع تشکیل شود.

خبرنگاری از شمخانی پرسید که دشمن در برجام برای محدود کردن توان موشکی ایران تلاش‌های زیادی کرد که نتوانست به نتیجه برسد، اکنون نیز به دنبال محدود کردن برنامه دفاعی ایران است. اگر دشمن باز هم مجدد بخواهد این کار را کند مقابله با دشمن چطور است؟ شمخانی پاسخ داد: جمهوری اسلامی در طول 37 سال گذشته توان دفاعی‌اش را توسعه داده و هیچ نقص و کاهش سرعت نسبت به تولید قدرت بازدارندگی به مفهوم دفاع از جمهوری اسلامی در حوزه نیروهای مسلح از طرف هیچ کسی نباید مورد تهدید قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ورود شورای عالی امنیت ملی به موضوع خبرنگاران بازداشتی و اظهارنظر اخیر رییس قوه قضاییه در واکنش به صحبت‌های رییس‌جمهور در این رابطه، گفت: این موضوع در حال مدیریت شدن است. این اقدام به شکلی صیانت از سلامت خبرنگاران است. شاید برخی از اقدامات ناخواسته توسط برخی افراد صورت گرفته که در گردابی افتادند که این گرداب مفید نیست. شمخانی تاکید کرد: کسی قصد انهدام و یا خدای نکرده تضعیف کس دیگری را نخواهد داشت. این خط مشی جمهوری اسلامی ایران نیست ولی به طور قطع جامعه گسترده، شریف و زحمت‌کش و کم خواه خبرنگاری ما نیازمند به صیانت است.

وی در پاسخ به سوال این خبرنگار که آیا این بازداشت‌ها برای صیانت از خبرنگاران بوده که راه نفوذی برای دشمن نباشد، گفت:‌ قطعا همین‌طور است. کسی قصد انهدام هیچ کسی را ندارد، مطمئن باشید. خبرنگاری از شمخانی پرسید مباحثی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه فرآیند جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو و نطنز شروع شده بود که جلوی آن با یک تذکر گرفته شده است ، آیا چنین چیزی درست است که شمخانی در پاسخ گفت: همین‌طور است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسش دیگر در خصوص اینکه آیا شورای عالی امنیت ملی به موضوع خبرنگاران بازداشتی ورود پیدا می‌کند؟ گفت: ما به این موضوع ورود پیدا کردیم.شمخانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اربعین گفت: اربعین مانور باشکوهی از بیان هیهات من‌الذله امام حسین (ع) است که ضداستکبار آن زمان یعنی یزید و معاویه بود. امروز این حرکت به عنوان یک عبرت و پند قابل اتکا به منظور مبارزه خون بر شمشیر در جامعه و منطقه ما جا افتاده است. مطمئنا اربعین امسال باشکوه‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود.

وی گفت که حتما مردم برای حضور در مراسم اربعین حسینی در عراق باید روادید بگیرند.دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به پرسش مجدد خبرنگاران در مورد زمان آزادی خبرنگاران بازداشتی و تعیین تکلیف آن گفت: قطعا این موضوع تعیین تکلیف خواهد شد و آزادی خبرنگاران زمان زیادی نخواهد برد.وی گفت: به نظر می‌آید این دوستان مشکل ندارند و بعد از آنکه به آنها گفته شد کارشان غلط بوده به این موضوع اذعان داشتند البته برخی از آنها گفته‌اند که مطلع نبودند.شمخانی تاکید کرد: قصد این نیست که اگر کسی دستگیر شد او را از حیز انتفاع بیندازند. قصد این است که آژیر خطری کشیده شود مبنی بر اینکه دوستان ما در مرحله حساسی قرار داریم و زیرکی‌ها و معماگونه وارد شدن استکبار در جامعه ما با بزک کردن خود را بدانند و این که جامعه ما بیشترین آسیب را از ایالات متحده آمریکا دیده است.

وی افزود: قصد بر این است که این دوستان بدانند که آمریکا به شکل مرموزی به دست‌های خواسته و یا ناخواسته خبرنگاران وارد عمل می‌شود. آنها هم چنین چیزی را باور کردند. حال باید این موضوع را به دیگران گفت تا بقیه خبرنگاران مراقب باشند. این موضوع به برخی خبرنگاران گفته شده و پیامک داده شده که مراقب این مشکل باشند تا در این گرداب نیفتند.شمخانی ادامه داد: به نظرم آن دوستانی که از این موضوع آگاهی یافتند با توجه به اینکه برخی از آنها آشنا به این شگرد نبودند موضوع‌شان قابل حل خواهد بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه سیاست ایران در مورد حمایت از مردم عراق و سوریه به معنای حمایت از قومیت‌های مختلف چگونه است، گفت: تمامیت ارضی عراق و سوریه برای ما یک اصل است.وی توضیح داد: تمامی مردم سوریه از کرد، عرب، سنی، شیعه برای ما یکسان هستند و ما از بخشی که اعمال قدرت استکبار را نمی‌پذیرد حمایت می‌کنیم.

شمخانی در واکنش به پرسشی در مورد اقدام شورای عالی امنیت ملی برای رفع حصر،‌گفت: اجازه دهید یک لیوان آب بخورم!وی ادامه داد: با توجه به شرایط سنی‌ام و خستگی از صبح تاکنون ایجاب می‌کند که به این سوال پاسخ ندهم چون قاطی خواهم کرد!

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد انتخابات خبرگان و مجلس گفت: انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی به عنوان دو سد ضدنفوذ خواهد بود و به طور قطع همان‌طور که 37 انتخابات گذشته در امنیت کامل بوده است انتخابات امسال اسفند ماه نیز انتخاباتی با سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت خواهد بود.
مرجع : ایسنا