به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۲۰ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۹۴۳۶۹
226 ايراني هر سال در سيل مي‌ميرند!

ركوردزني در قرباني دادن سيل

گروه جامعه: سال 91 اعلام شد آمارها نشان مي‌دهد در 53 سال گذشته بيش از 12 هزار شهروند ايراني بر اثر سيلاب جان خود را از دست داده‌اند.
ركوردزني در قرباني دادن سيل
بر اثر سيلاب‌هاي اخير يك نفر ديگر به بيش از 12هزار قرباني سيل در 55 سال گذشته اضافه شد. آن‌طور كه سازمان امداد و نجات اعلام كرده است: در روزهاي اخير چهار استان درگير سيل و آبگرفتگي بودند.
 اين درحالي است كه بارش باران در بيش از 11استان كشور گزارش شده و پليس راهور نيز مي‌گويد: جاده‌هاي 17 استان كشور باراني است. سناريوي جاري شدن سيل و قرباني شدن شهروندان در حالي براي چندمين بار طي ماه‌هاي سپري شده از سال جاري تكرار مي‌شود كه در 25 سال اخير به‌طور ميانگين هر ساله 75 نفر قرباني سيل شده‌اند. اضافه شدن يك نفر ديگر به قربانيان سيل امسال اين هشدار را به وجود مي‌آورد كه تعداد شهرونداني كه جان خود را بر اثر بلاياي طبيعي از دست مي‌دهند از ميانگين بيشتر شود.
 
سخنگوي سازمان امداد و نجات هلال احمر، عنوان كرد: سيل و آب گرفتگي در چهار استان كشور 28 حادثه ديده، سه مصدوم و يك فوتي برجاي گذاشت. مصطفي مرتضوي درباره سيل و آب‌گرفتگي امروز در چهار استان هرمزگان، كرمان، كرمانشاه و لرستان، گفت: طي حادثه اخير 6 شهرستان پارسيان، رودان، ساردوئيه، پاوه، قصر شيرين و خرم آباد دچار آسيب ديدگي شدند. به گزارش آنا، مرتضوي عنوان كرد: در استان هرمزگان، اداره راهسازي در حال تعمير بود كه هفت خودرو مجبور به انتخاب مسير جايگزين مي‌شوند كه مسير از كنار رودخانه فصلي عبور مي‌كرده كه بر اثر بارندگي شديد رودخانه طغيان كرده و هفت خودرو در راه مي‌مانند كه اين امر 28حادثه‌ديده و سه مصدوم بر جاي گذاشت و يك نوجوان 14 ساله در خودرو محبوس مي‌شود و به دليل اينكه امكان نجات آن فراهم نبود متاسفانه جان خود را از دست مي‌دهد.
 
 باران در جاده‌هاي 17 استان
 سرپرست مركز اطلاعات و كنترل ترافيك پليس راهور ناجا نيز از بارش باران در جاده‌هاي 17 استان كشور خبر داد. به گزارش ايسنا، نادر رحماني درباره وضعيت جوي جاده‌هاي كشور اظهار كرد: هم‌اكنون برابر گزارش‌هاي دريافتي از مراكز كنترل ترافيك سراسر كشور در اكثر محورهاي استان هاي تهران، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، ايلام، اردبيل، البرز، چهارمحال و بختياري، خوزستان، فارس، لرستان، كرمان، كردستان، كرمانشاه، گيلان، مازندران، مركزي و هرمزگان بارش باران گزارش شده است.
 
 دوباره سيل در ايلام جاري شد
 مديركل مديريت بحران استانداري ايلام همچنين اظهار داشت: بارش رگباري باران از ساعات پاياني شب دوشنبه در ايلام آغاز شده و همچنان ادامه دارد. احمد كرمي‌ افزود: شدت بارندگي در اوايل بامداد روز سه‌شنبه به حدي بود كه در مناطق مختلف شهر ايلام به ويژه در محلات چاليمار و بلوار پژوهش آبگرفتگي معابر و ورود آب به منازل برخي از مردم را به دنبال داشت. مديريت آموزش و پرورش شهرستان ايلام نيز در اطلاعيه‌اي از مديران مدارس خواسته شده است دانش‌آموزان را به طبقات فوقاني مدارس هدايت نمايند.
 
 سيل در فارس
 بارش باران در برخي از شهرهاي استان فارس نيز موجب جاري شدن سيل و آبگرفتگي معابر شد. به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، بارش باران و تگرگ شديد در شهرهاي كازرون، نورآباد، مصيري، مرودشت و فسا موجب جاري شدن سيل و آبگرفتگي معابر شد. همچنين برق شهرهاي سده و فسا قطع شده است.
 
 226 ايراني هر سال در سيل مي‌ميرند!
 سال 91 اعلام شد آمارها نشان مي‌دهد در 53 سال گذشته بيش از 12 هزار شهروند ايراني بر اثر سيلاب جان خود را از دست داده‌اند. اين در حالي است كه بر خلاف ادعاي سازمان مديريت بحران مبني بر انجام 1200 برنامه مقابله با سيلاب همچنان سيل جان شهروندان را تهديد مي‌كند. آمارها حاكي از آن است كه در ايران‌ طي ‌53 سال يعني از سال 1330 تا 1383 تعداد چهار هزار و 185 مورد سيل حادثه خيز رخ داده است. در اين مدت پنج هزارو 821 شهر و 245 هزار واحد مسكوني بر اثر سيلاب‌خسارت‌ ديده‌‌اند و 12 هزار نفر تلفات ‌انساني اين حوادث بوده‌اند. همچنين471 هزار رأس دام قرباني و يك ميليون هكتار از اراضي كشاورزي هم تخريب شده است. از سوي ديگر بر اساس آخرين آمارها 13 درصد تلفات انساني در ايران بر بلاياي طبيعي بر اثر سيل بوده است. به گزارش مهر، آمارها نشان مي‌دهد از سال 1350 تا 1375 در مدت 25 سال، سيل 916 ميليارد تومان خسارت و جان 1882 نفر را گرفته است يعني سالانه 75 نفر در اين 25 سال جان خود را بر اثر سيل از دست داده‌اند.
 
 آمار كشته‌شدگان سيل سال 90 تا 94 
 هرچند بررسي اين آمارها نشان مي‌دهد در سال‌هاي اخير و تا پيش از امسال تعداد كشته‌شدگان ناشي از سيلاب پايين‌تر از ميانگين سالانه 75 نفر بوده است اما آمار كشته‌شدگان امسال نشان‌دهنده اين است كه در حال ركوردزني در اين زمينه هستيم و قرار است تعداد كشته‌شدگان سيل از ميانگين سالانه آن نيز بيشتر شود. سيلاب اواخر تير امسال در تهران و به‌ويژه در منطقه امامزاده داوود خسارات زيادي بر جاي گذاشت. آمارهاي متناقضي از كشته‌شدگان سيلاب تاكنون اعلام شد اما در آخرين اظهارنظر سازمان پزشكي قانوني اعلام كرد 15 نفر از شهروندان تهراني جان خودرا در اين سيل از دست دادند. در همين سيلاب تهران شهرهايي مانند چالوس نيز قرباني داشته و تعداد آنها هشت نفر عنوان شده بود. يك ماه بعد يعني در اواخر مهر و اوايل آبان بار ديگر بارش باران در 10 استان خسارات سنگيني بر اين شهرها وارد كرده و اعلام شد هشت نفر از هموطنان در اين حادثه كشته شدند. و حالا يك ماه بعد يعني در نميه دوم آبان ماه باز هم سيل قرباني گرفته است. اين در حالي است كه در سال‌هاي 90 تا 93 سيل در شمال كشور و فقط در ابتداي فصل بهار رخ مي‌داد و تعداد كشته‌شدگان نيز از مرز پنج نفر تجاوز نمي‌كرد.
 
 وقوع بارش‌هاي غيربومي ‌در ايران
 مسئولان وزارت نيرو مي‌گويند الگوي بارش‌ها در ايران تغيير كرده به نحوي كه شاهد بارش‌هاي يك‌باره در برخي مناطق هستيم. ويژگي اين نوع بارش‌ها مدت زمان كوتاه آن است كه بلافاصله نيز فرايند تبخير آب شكل مي‌گيرد؛ بنابراين چيزي به ذخاير سدها و سفره‌هاي زيرزميني كشور افزوده نمي‌شود. فارغ از وقوع پديده ال‌نينو و نسبت دادن بارندگي‌هاي اخير به اين امر فعالان محيط زيست عامل نابودي پوشش گياهي را اصلي‌ترين عامل وقوع سيل در سال اخير مي‌دانند. با نگاهي به نقشه‌هاي ماهواره‌اي شهرهايي كه سيل در آنها رخ داده و مقايسه آن با سال‌هاي قبل مي‌توان به آساني نابودي پوشش گياهي در آنها را تشخيص داد. ابتدا در مازندران و بعد در مركز و و پايتخت كشور جنگل و باغ از بين رفته و جاي خود را به خانه و ويلا داد و بعد به همين نسبت در شهرهاي شمالي و مركزي كشور بارش باران منجر به وقوع سيل شد. از جنگل به عنوان مادر ابر و باران نام مي‌برند. اين مادر مهربان، نقش حفاظت و ذخيره كردن آب را دارد و علاوه بر توليد اكسيژه خالص، جذب‌كننده گازهاي سمي‌و توليد‌كننده خاك است و با نابودي جنگل و قطع درختان، سيل‌هاي ويرانگر فرصت جولان پيدا مي‌كنند و خرابي به بار مي‌آورند.
مرجع : آرمان