به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۲۱ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب : ۹۴۴۳۸
رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2018

تيم ملي ایران 1–3 ترکمنستان‌را شكست داد

گروه ورزشي: تیم ملی فوتبال ایران موفق شد ترکمنستان را در رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2018 روسیه از پیش رو بردارد و ضمن انتقام تساوی دور رفت به عنوان تیم اول گروه لقب بگیرد.
تيم ملي ایران 1–3 ترکمنستان‌را شكست داد
به گزارش "ورزش سه"، دو تیم ملی ایران و ترکمنستان در حالی در آزادی به مصاف یکدیگر می روند که در بازی رفت در ترکمنستان به نتیجه تساوی رسیدند.

ساعت 15، مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018، ورزشگاه آزادی تهران، تعداد تماشاگران: 30 هزار نفر

داور: کیم دونگ جین - چوی مین بیانگ (کره جنوبی) - بنگ گی یئول (کره جنوبی) - عزیز اسیموف (ازبکستان)

ایران: علیرضا حقیقی، عزت الله پورقاز، مرتضی پورعلی گنجی، رامین رضاییان، احسان حاج صفی، امید ابراهیمی، سعید عزت اللهی(کمال الدین کامیابی‌نیا 81)، اشکان دژاگه، مهدی ترابی ، وحید امیری(جهانبخش 46) و کاوه رضایی(قوچان نژاد 73) سرمربی: کارلوس کیروش

ترکمنستان: مامنت اورازمحمداوف، ماکان ساپاروف، سلیمان موهادوف، سوهرات سویانوف، ارسلان میرات آمانوف، احمد آتایف، سردار گلدایف، سردار آنارازوف، بختیار حاج احمدوف، گوانچ آبیلووف، امیدجان آستانوف سرمربی: آماجیل کوچموف

اخطار: امیدابراهیمی(79) از ایران بختیار احمدف (93) از ازبکستان

شرح گل:
١-٠(ایران): کرنر زیبا و مواج اشکان دژاگه با ضربه سر فوق العاده پورعلی گنجی ،گل اول ایران را منجرشد.
١-١(ترکمنستان)کرنر ترکمن ها با دخالت مدافع پیش تاخته ی این تیم دروازه ی حقیقی را باز کرد.
٢-١(ایران): سعید عزت الهی پس از دریبل فوق العاده گلزن ترکمنستان با یک بغل پای زیبا دروازه ی ترکمنستان را باز کرد.
٣-١(ایران) : دژاگه ضربه پنالتی را درخلاف حرکت دروازه بان حریف به گل تبدیل کرد تا بازوبند برای او خوش یمن باشد.او با این گل بازی خوب خود را کامل کرد.

بهترین بازیکن:
بدون شک اشکان دژاگه که اولین بار بود بازوبند کاپیتانی را به بازو می بندد بهترین بازیکن ایران بود.
او ضمن زدن یک گل و یک پاس گل بازی درخشانی در میانه زمین برای تیم ملی انجام داد.

شرح بازی:

تیم ملی ایران در دقایق ابتدایی این مسابقه خیلی زود برتری خود را بر حریف دیکته کرد. در دقیقه 6 این بازی پورعلی گنجی با ضربه سر و روی کرنر ارسالی اشکان دژاگه گل نخست بازی را به ثمر رساند. برتری محسوس ایران تا دقیقه 15 ادامه داشت و موقعیت های گلزنی زیادی نیز به وجود آمد. در دقیقه ٩ سانتر امیری با ضربه قیچی دژاگه همراه شد اما دروازه بان ترکمنستان این توپ را به کرنر فرستاد.

از دقیقه 15 تا پایان نیمه نخست کیفیت بازی افت کرد و توپ بیشتر در میانه های میدان در جریان بود و در نهایت نیز دو تیم با برتری یک بر صفر ایران به رختکن رفتند. با آغاز نیمه دوم و حضور جهانبخش در میدان، قدرت تهاجمی ایران افزایش یافت و موقعیت های گلزنی بیشتری روی دروازه ترکمنستان ایجاد شد.در دقیقه 56 پاس رضایی به دژاگه رسید اما ضربه این بازیکن به تیرک خورد و در برگشت کاوه رضایی توپ را به آسمان کوبید.

نظیر چنین اتفاقی کمتر از دو دقیقه بعد تکرار شد. در دقیقه 58 شوت جهانبخش با دخالت دروازه بان ترکمنستان به تیرک خورد و در ادامه ترابی توپ را به آسمان هدایت کرد. با وجود بازی برتر ایران، این ترکمنستان بود که به گل رسید. در دقیقه 62 اشتباه عجیب علیرضا حقیقی در خروج از دروازه هنگام ارسال کرنر ترکمنستان باعث شد بازیکن حریف توپ آماده را در آستانه دروازه به گل تبدیل کند. اما این گل کمتر از دو دقیقه بعد پاسخ داده شد.

سعید عزت اللهی در دقیقه 64 در شلوغی پشت محوطه جریمه حریف به زیبایی بازیکن حریف را دریبل کرد و سپس با یک ضربه بغل پای فنی توپ را وارد دروازه کرد. در دقیقه 82 رضا قوچان نژاد بازیکن تازه وارد ایران در محوطه جریمه حریف سرنگون شد تا داور یک ضربه پنالتی به سود ایران اعلام کند. دژاگه کاپیتان تیم ملی ایران در این مسابقه این پنالتی را به گل سوم کشورمان تبدیل کرد. در نهایت نیز همین نتیجه سه بر یک تا پایان مسابقه پا بر جا ماند.

حاشیه:
*هواداران در دقیقه ٢٤ یاد هادی نوروزی را زنده نگه داشتند و پس از او ناصر حجازی وا تشویق کردند.
*سهراب بختیاری زاده مدافع سابق تیم ملی و یکی از منتقدین اصلی کیروش بازی را از نزدیک تماشا می کند.
* سید جلال حسینی از وی آی پی بازی هم تیمی هایش را از نزدیک تماشا می کند.
*تعدادی از داوران لیگ برتری تماشاگر بازی ایران ترکمنستان هستند.
* این اولین دیداری است که اشکان دژاگه کاپیتان تیم ملی است.

اولین برد کی روش
کارلوس کیروش تا کنون دوبار برابر تیم ملی ترکمنستان قرار گرفته بود و بعد از تساوی در بازی رفت توانست این تیم را در آزادی شکست دهد.


اولین برد 3-1 در اولین دیدار رسمی در تهران
تیم ملی ایران در دو برد قبلی 2-1 بازی را به نفع خود تمام کرده بود و این اولین برد با نتیجه 3-1 تاریخ تیم ملی برابر تیم ترکمنستان بود، تیمی که 22 سال برابر ایران مقاومت کرده بود.این اولین دیدار رسمی دو تیم در ایران بود.دوبازی قبلی که این دوتیم انجام داده بودند به عنوان بازی رسمی به حساب نمی آمد و آن بازی ها در جام اکو انجام شده بود.

اولی کاپیتانی دژاگه و اولین گل با بازوبند
کازلوس کیروش که با لشکری مصدوم و غایب به دلیل ویزا به مصاف ترکمنستان رفته بود ، اشکان دژاگه را کاپیتان تیم تیم خود انتخاب کرد.این اولین تجربه دژاگه به عنوان کاپیتان تیم ملی بود که توانست در اولین بازی کاپیتانی اش نیز گل بزند و بازی درخشانی از خود به جای بگذارد.

اولین بازی پورقاز و کمال
دیدار برابر ترکمنستان اولین بازی ملی کمال کامیابی نیا و عزت الله پورقاز به حساب می آمد.عزت پورقاز از ابتدا و درکنار پورعلی گنجی به عنوان دو مدافع میانی انجام وضیفه کرد و کمال در دقیقه 80 به جای عزت الهی به میدان آمد.

 

اولین گل ملی عزت الهی
سعید عزت الهی توانست در این بازی پس از چند تجربه ملی اولین گلش را فوق العاده به ثمر برساند.او پس از این گل به آغوض کارلوس کیروش رفت و شادی اش را با او تقسیم کرد.

 

اولین گل پورعلی گنجی درآزادی
مرتضی پورعلی گنجی که در بازی با عراق آن گل زیبا و دیدنی را در مسابقات جام ملت های آسیا زده بود بازهم به همان سیک و این بار در برابر ترکمنستان گلزنی کرد.این اولین گل پورعلی گنجی در آزادی بود.



عکس ها: امیرحسین خیرخواه- ورزش3

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۲۱ ۲۰:۱۷
همه چیز خوب بود فقط حقیقی خوب کار نکرد (326705)
دو..ست
Romania
۱۳۹۴/۰۸/۲۱ ۲۱:۳۴
هورا....ترکمنستان را با تفاضل دو گل در آزادی بردیم..هورااااا. تا عمر داریم این افتخارو فراموش نمی کنیم.!!!! (326710)