به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۲۵ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : ۹۴۶۰۷

مرگ حق هیچ بی گناهی نیست

گروه سیاسی-رسانه ها: روزنامه بهار در ستون سخن آخر امروز خود به قلم لیلا واحدی نوشت: فرانسه در سه روز گذشته شاهد بدترین اقدام تروریستی پس از جنگ جهانی دوم در این کشور بود .158 کشته برای پاریسی که قطب گردشگری و هنر و صنعت اروپاست فاجعه بار بود، داعش مسئولیت این فاجعه را برعهده گرفت و از آن به غزوه مبارکه پاریس یاد کرد. غزوه ای که در پاسخ به بمباران مواضع داعش توسط فرانسه انجام شده است. این حجم ترور و انفجار و تیر اندازی در پاریس نشان داد که نا امنی ویروس کشنده ای است که می تواند در هر جای این کره خاکی ملتی را از پای در آورد وتفاوتی نمی کند در بیروت و هنگام اقامه نماز باشد یا در پاریس و هنگام مسابقه فوتبال. مهم این است که ویروس داعش اکنون می تواند در خارج از خاورمیانه هم کشنده باشد.

همه صلح طلبان جهان این حادثه تروریستی را محکوم می کنند. و وجدان های آگاه به این نمی اندیشند که داعش مار آستین فرانسه بوده است؛ یا فرانسه باد کاشته و طوفان درو می کند؛ آنچه از انسان ها در واکنش به این حادثه انتظار می رود محکومیت و همدردی است, واکنشی که البته رئیس جمهور به نام ملت ایران در اولین ساعات این اقدام تروریستی انجام داد و مردم صلح دوست ایران نیز شب قبل با روشن کردن شمع در برابر سفارت فرانسه واکنش انسانی را به این عملیات غیر انسانی نشان دادند. اکثر رسانه ها نیز بر حسب وظیفه اطلاع رسانی خود این حادثه را محکوم و با مردم فرانسه ابراز همدردی کردند، هرچند در این میان نشریه ای که به تیترهای سخیف شهره است تیتر و عکسی آزار دهنده برای این حادثه انتخاب کرده بود؛ اما هدف این نشریه سخیف نیست که پیشینه ای طولانی در"ناپسند و نابجا" نویسی دارد؛ و حتی نماینده افکار اقلیتی از جامعه ایران هم نیست.

هدف این است که تفکر پشت این تیترو عکس را باید جدی گرفت و به این اندیشید که چه نگرشی می تواند شخص یا اشخاصی را به جایی برساند که نسبت به کشته شدن یک انسان بی گناه بی تفاوت باشند یا حتی اعلام خوشحالی کنند و بگویند "حقش بود". رواج این گفتمان "حقش بود" در جامعه ایران خطرناک است. رواجی که هرچند نامحسوس اما ریشه می گیرد. کافی است به پیام ها و مطالبی که در چند ماه گذشته در فضا های مجازی و حقیقی گفته و نوشته شده مراجعه کنیم تا ببینیم در کنار تمام تسلیت ها و ابراز انزجارها درباره حادثه منا؛ یا کشته شدن دختر جوان پولدار؛ یا بیکاری بازیگران تلویزیون؛ یا حتی حادثه پاریس؛ بودند کسانی که با تمام وجود و آشکارا اعلام می کردند که "حقشان بود".

اینکه شرکت کنندگان در یک کنسرت موسیقی یا حج تمتع چرا باید مرگ حق شان باشد سوالی است که قطعا امثال نشریه سخیف دلواپس پاسخی برایش نخواهد داشت اما باید به این نوع نگرش در جامعه پرداخت و در برابر دیدگاه غیر انسانی" حقش بود" ، اعلام کرد که در جهان هیچ بی گناهی حقش نیست کشته شود؛ چه در کنسرت موسیقی و چه در مراسم مذهبی. هیچ ملتی نباید تاوان تصمیمات دولتمردانش را با خون خود بدهد. چه ملت سوریه و چه ملت فرانسه. بی تفاوتی افراد نسبت به درد جامعه, آغاز بحران آن جامعه خواهد بود. باید نشانه های این آغاز بحران را جدی گرفت.