به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۳۶
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۲۶ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۹۴۷۰۶
نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران:

خودرو‌ ایرانی توان رقابت باچینی‌هاراهم ندارند

گروه اقتصادی: نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران ضمن انتقاد از اینکه خودرو‌های ایرانی قدرت رقابت با خودروهای چینی‌ها را هم ندارند، گفت: وام 25 میلیون تومانی برای خرید خودرو نمی‌تواند راهکار موثری برای این صنعت باشد و بهترین راهکار برای صنعت خودروسازی داخلی، واگذاری آن به خودروسازان خارجی است.
خودرو‌ ایرانی توان رقابت باچینی‌هاراهم ندارند

نیما بصیری تهرانی اظهار کرد: وام خودرو یک آرام بخش موقت برای صنعت خودروسازی است و نمی‌تواند باعث به حرکت درآمدن چرخ این صنعت شود و با شرایط فعلی کیفیت خودروهای داخلی امکان رقابت با خودروهای خارجی، حتی خودرو‌های چینی را ندارند. وی افزود:‌ بهترین راهکار برای صنعت خودروی داخلی این است که شرکت‌های خودروسازی داخلی که در حال حاضر به هر نحوی به دنبال بقا هستند به خودروسازی‌های خارجی واگذار شوند، چراکه وضعیت فعلی صنعت خودرو به نفع صنعت کشور نیست.

 

بصیری تهرانی با بیان اینکه اصول درست صنعت خودروسازی در داخل کشور رعایت نمی‌شود، ادامه داد: خودروهای داخلی کیفیت لازم را ندارند به دلیل اینکه قطعه ساز یا خودروسازان به درستی عمل نمی‌کنند. در حال حاضر که بیش از 100 هزار خودرو برای واگذاری ثبت نام شده است که باید پرسید آیا قطعات این خودرو‌ها برای تحویل موجود است؟ قطعه سازی که ورشکست شده است و از شرکت‌های خودروسازی طلب زیادی دارد با چه موجودی و درآمدی می‌تواند قطعه تولید کند؟

 

نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه باید برای تعیین استراتژی صنعتی نگاه بلند مدت داشت، ادامه داد: این پولی که برای صنعت خودروسازی در نظر گرفته شده می‌توانست وارد چرخه صنعت شود. آیا واقعا برای هفت سال آینده برای خودرو‌هایی که فرسوده می‌شوند برنامه ریزی شده است؟

 

وی با اشاره به تجربه‌های کشور‌های دیگری که در بخش خودروسازی با مشکل روبرو شده‌اند، گفت: برخی اقدامات نمی‌تواند راهکار موثری برای اقتصاد باشد، چراکه راهکار‌های موقتی است که صحیح و خطا خواهد بود. در دنیا چنین تجربه‌هایی وجود دارد؛ به عنوان نمونه زمانی که کشور رمانی در صنعت خودرو با مشکل روبرو شد با رنو فرانسه وارد مشارکت شد.

مرجع : ایسنا