به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۲۷ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۹۴۷۹۶

تولید گیاهان مقاوم به ویروس

گروه علمی: محققان با استفاده از فناوری CRISPR موفق به تولید گیاهانی شدند که نسبت به عفونت با DNA ویروس از خود مقاومت نشان می‌دهند.
تولید گیاهان مقاوم به ویروس
سیستم CRISPR/Cas9 می‌تواند موجب ایجاد ایمنی مولکولی پایدار در برابر DNA ویروس‌هایی شود که گیاهان را مورد حمله قرار می‌دهند.  براساس مطالعه‌ای که این هفته در مجله Genome Biology به چاپ رسیده، محققان این ابزار دستکاری ژنتیکی را تا به حال در گیاه Nicotiana benthamiana که یکی از اعضای خانواده تنباکوست مورد آزمایش قرار داده‌اند .
 این گیاه معمولا در مطالعات بیماری‌های گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که این روش در محصولاتی همچون گوجه فرنگی کاربرد داشته باشد، مقاومت ویروسی حاصل از آن می‌تواند میزان از دست رفتن محصول و ضرر و زیان‌های اقتصادی را به حداقل برساند.  این مطالعه نشان می‌دهد که تکنولوژی CRISPR/Cas9 می‌تواند برای تخریب DNA ویروس‌ها و متوقف کردن عفونت‌های ویروسی و ممانعت از پیشرفت بیماری در گیاهان کاربرد داشته باشد.
 
این گروه تحقیقاتی در حال حاضر به دنبال این است که با دستکاری‌های ژنتیکی مبتنی بر CRISPR، خط گیاهی ایجاد کند که نسبت به ویروس‌ها مقاوم بوده و این ویژگی را به نسل‌های بعدی انتقال دهد. محققان همچنین بیان مکانیزم CRISPR/Cas9 را در دیگر گیاهان مورد بررسی قرار داده‌اند و به دنبال استفاده از این تکنولوژی در محصولات کلیدی همچون گوجه فرنگی هستند.  این روش می‌تواند میزان تولید را افزایش داده و ضرر و زیان ناشی از نابودی محصولات را میلیاردها دلار کمتر و به این ترتیب منابع غذایی پایداری برای مردم سراسر جهان فراهم کند.
مرجع : ایسنا