به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۲۸ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۹۴۸۳۸

نژاد ایرانی در خطر ابتلا به این بیماری

گروه علمی:یک فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم با اشاره به تاثیر نوع نژاد در ابتلا به دیابت نوع دو، اظهار کرد: نژادهای غیر سفید پوست که نژاد ایرانی را هم شامل می‌شود در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.
نژاد ایرانی در خطر ابتلا به این بیماری
دکتر کارون شاه‌ابراهیمی  دیابت را بیماری متابولیکی شایع دانست و اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر حدود پنج میلیون ایرانی مبتلا به این بیماری هستند. وی افزود: این تعداد بیمار در حالیست که برآورد می‌شود نزدیک به یک سوم این تعداد یعنی حدود 1.5 تا دو میلیون نفر دیگر هم باشند که از بیماری خود اطلاع ندارند. دیابت، نوعی اختلال در متابولیسم قندها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌هاست. این بیماری به دو صورت نوع یک و دو وجود دارد.  این فوق تخصص غدد، دیابت نوع یک را نوعی بیماری خود ایمنی عنوان کرد و افزود: در این بیماری به علت ناشناخته‌ای سلول‌های ترشح کننده انسولین از بین می‌روند و فرد برای کنترل قند خون خود نیازمند تزریق انسولین می‌شود.
 
شاه ابراهیمی دیابت نوع دو را نیز شایع‌ترین نوع دیابت دانست و عنوان کرد: بیش از 90 درصد موارد بیماری دیابت از دیابت نوع دو است که ابتلا به آن علاوه بر زمینه‌های ارثی، با نوع تغذیه و میزان تحرک هم ارتباط مستقیمی دارد.  وی اظهار کرد: این نوع دیابت عمدتا از سن 40 تا 45 سالگی به بعد بروز پیدا می‌کند که متاسفانه در حال حاضر با توجه به افزایش بی‌تحرکی در جامعه و از طرفی افزایش مصرف کالری، شاهد بروز این بیماری در سنین پایین‌تر هستیم.  این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه چاقی، بی‌تحرکی، فشار خون بالا و چربی خون را از جمله ریسک فاکتورهای این بیماری عنوان کرد و افزود: همچنین در زنانی که نوزادانی با وزن چهار کیلو به بالا به دنیا آورده‌اند، یا تخمدان پلی کیستیک داشته یا سابقه دیابت بارداری داشته‌اند نیز احتمال ابتلا به این نوع دیابت بالاست.
 
وی همچنین ارث را یکی از عوامل موثر در ابتلا به این بیماری عنوان کرد و افزود: افرادی که یکی از بستگان درجه یک آنها مبتلا به دیابت هستند، در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.  شاه‌ابراهیمی، دیابت را شایع‌ترین علت قطع عضو غیرتصادفی و نیز شایع‌ترین علت کوری و کاهش دید در دنیا عنوان کرد و افزود: عوارض دیابت بسیار خطرناک است و چنانچه این بیماری کنترل نشود، می‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای فرد داشته باشد.  این فوق تخصص غدد با بیان اینکه در افراد مبتلا به هر دو نوع دیابت با رعایت رژیم غذایی و مصرف مناسب دارو هیچگاه کنترل قند به وضعیت نرمال نخواهد رسید، گفت: مهم آن است که با دارو، رژیم و داشتن تحرک می‌توان تا حد زیادی از عوارض دیابت پیشگیری کرد و زندگی عادی داشت.

شاه‌ابراهیمی، تشخیص به موقع و مصرف دارو را در کنترل بیماری دیابت بسیار موثر دانست و اظهار کرد: در همین راستا توصیه می‌شود افرادی که ریسک فاکتورهای ابتلا به این بیماری را دارند از سنین جوانی حتما هر ساله آزمایش تشخیص دیابت دهند. افرادی هم که ریسک فاکتورهای خطر دیابت را ندارند نیز از 40 سالگی هر دو تا سه سال یکبار آزمایش تشخیص دیابت دهند.
مرجع : ایسنا