به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۴:۴۸
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۲۹ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب : ۹۴۹۳۶

تصویب قطعنامه علیه جمهوری‌اسلامی‌ایران

گروه سیاسی: کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل موسوم به کمیته حقوق بشر با تصویب قطعنامه‌ای، درباره نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد.
پیش‌نویس این قطعنامه غیرالزام آور را کانادا تنظیم کرده بود که دیروز با 76 رأی موافق، 35 رأی مخالف و 68 رأی ممتنع به تصویب رسید و چند هفته دیگر در مجمع عمومی نیز مطرح و به رأی گذاشته خواهد شد. غلامحسین دهقانی، سفیر و معاون نماینده جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل، در واکنش به این قطعنامه آن را «خصمانه» و «کوته بینانه» دانست که «تهدیدهای واقعی ناشی از افراط‌گرایان خشونت طلب به اساسی ترین حقوق» را نادیده می‌گیرد.

سفیر ایران در سازمان ملل همچنین تصریح کرد: «ایران هراسی که بانیان این پیش نویس سعی دارند در این کمیته و فراتر از آن ترویج کنند، به این روند کمک می‌کند.» وی همچنین افزود: «رأی گیری درباره قطعنامه ضد ایرانی در زمانی صورت گرفته است که توافق اتمی اخیر دری به روی افق جدیدی از همکاری بین ایران و جامعه بین‌المللی درباره دیگر موضوعات گشوده است.» دهقانی در ادامه از دولت جدید جاستین ترودو در کانادا خواست به اقدام سالانه خود در تنظیم پیش نویس قطعنامه «غیر منصفانه و غیر سازنده» درباره پیشینه حقوق بشر ایران پایان دهد و به برگزاری مذاکرات برای رسیدگی و حل و فصل نگرانی‌ها بپردازد.

متن قطعنامه یاد شده بر مبنای گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران است که بر اساس همان گزارش حاکی از افزایش اعدام ها از سال 2005 تا کنون است. بانی قطعنامه ضد جمهوری اسلامی ایران کانادا است. کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل علاوه بر تصویب قطعنامه ای ضد ایران دو قطعنامه دیگر درباره نقض های حقوق بشر در سوریه و کره شمالی را نیز تصویب کرد.