به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۱ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب : ۹۵۰۳۷
روابط بین نهادهای بین‌المللی را درک کنیم

حضور زنان فضای سیاسی را تلطیف می‌کند

گروه سیاسی: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مردم ثابت کردند که راهی کم هزینه‌تر از حضور پای صندوق‌های رای برای تغییر در کشور وجود ندارد.
حضور زنان فضای سیاسی را تلطیف می‌کند
الهه کولایی در مراسم «از شعار انقلابی تا دیپلماسی شعاری» که در تالار شریعتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: ایران از چنان امکاناتی برخوردار است که کمتر کشوری این امکانات را در اختیار دارد و اگر به خوبی این ظرفیت‌ها را بشناسیم؛ شرایط برای تحولات تاثیربخش هم برای جامعه ایران و هم برای کشورهای منطقه فراهم می‌شود.وی خاطرنشان کرد: ما اولین ملتی هستیم که در منطقه برای مهار کردن استبداد و رهایی از بندهای سلطه حرکت‌هایی را همچون انقلاب مشروطه و صنعت ملی شدن نفت انجام دادیم. این استکبارستیزی بعد از انقلاب اسلامی نیز ادامه یافت. انقلاب اسلامی، انقلابی بود برای حاکم کردن انسان‌ها بر سرنوشت‌شان براساس معیارهای دینی. وی خاطرنشان کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در چهارراه حوادث قرار گرفته است. در واقع، موقعیت جغرافیایی ما را در معرض تحولات مطقه‌ای و فرامنطقه ای قرار داده است.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: رویکرد انقلاب 57 مبتنی بر یک رویکرد ایدئولوژیک بود. دوره دفاع مقدس نیز کاملا با این دیدگاه تطبیق پیدا می‌کند. در دوره سازندگی نیز ما به دنبال تعامل با جهان بودیم و در واقع، خسارت‌های ناشی از جنگ ما را به یک دیدگاه عمل‌گرایانه در سیاست خارجی سوق داد. در دوره سازندگی، ما با واقعیت‌های محیط بین‌المللی سعی کردیم ارتباط برقرار کنیم. این سیاست در دوره اصلاحات نیز ادامه پیدا کرد و اوج آن مطرح کردن بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها بود که باعث شد ایران به بلندگوی ارزش‌های بشری تبدیل شود.وی خاطرنشان کرد: به دلیل تقابل ایران با نظام سلطه بین‌المللی، چهره‌ای که از ما به جهان عرضه شد با بزرگ‌نمایی نقاط منفی همراه بود. اما تجربه ثابت کرده است که بسیاری از کسانی که ایران نیامده‌اند وقتی در محیط جامعه ایرانی قرار می‌گیرند و واقعیت های آن را می بینند شگفت‌زده می‌شوند. تصویری که برخی از ایران در این سال ها در جامعه بین‌المللی به نمایش درآوردند به خصوص در مورد زنان ایرانی، تصویری کاملا سیاه بود اما در دو دهه اخیر به دلیل گسترش شبکه‌های اجتماعی و اینترنت این نگرش تغییر کرده است.

 

وی تصریح کرد: در نیمه دهه 70 و در اوایل دهه 80 سعی کردیم با سیاست گفت‌وگوی تمدن‌ها چهره‌ای واقعی از ایران نشان دهیم که در آن به برابری و ارزش های انسانی و رعایت حقوق احترام گذاشته می‌شود و به دلیل این‌که این نیاز در داخل کشور وجود داشت و مردم هم به دنبال تعامل با جهان بودند در آن دوره موفق شدیم قراردادهای امنیتی و دیپلماتیک بسیار مهمی که مبتنی بر اعتمادآفرینی بود با کشورهای مختلف امضا کنیم. اما با پایان دوره اصلاحات، شاهد فضای توهم‌گرایی بودیم و روش‌هایی اتخاذ شد که نه تنها به نفع ما نبود بلکه منافع دیگر کشورها را تامین می‌کرد و کشوری همچون اسرائیل که نیازش در تهدیدهای بین‌المللی است به خوبی از این شرایط استفاده کرد.

 

این استاد علوم سیاسی معتقد است: در دولت‌های نهم و دهم ایران به اسم یک رویکرد شجاعانه، به هدف تهدیدهای گسترده بین‌المللی تبدیل شد و سازمان ملل که وظیفه‌اش ایجاد صلح و جلوگیری از جنگ‌افروزی است به اهرمی برای اعمال فشار بر ملت ایران تبدیل شد. دولت نهم و دهم با سیاست مبتنی بر رویاپردازی کمک کرد سیاست یکجانبه‌گرایانه آمریکا به سیاست جهانی تبدیل شود و ایران در کنار کشورهایی همچون عراق و افغانستان و کره شمالی قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: این ورق در خرداد 93 برگشت و مردم با رشادت و تجربه ارزشمندشان باز هم به پای صندوق‌های رای آمدند و ثابت کردند که راهی کم هزینه تر از حضور پای صندوق‌های رای برای تغییر در کشور وجود ندارد. انتظار می‌رود که دانشگاه‌ها به دستگاه‌های اجرایی کمک کنند تا بار دیگر در تصمیم گیری‌ها دچار اوهام نشویم و در دستگاه دیپلماسی شعارها و اهدافی را طراحی کنیم تا به راهکارهایی عملی و اجرایی دست یابیم. اگر روابط بین نهادهای بین‌المللی را درک نکنیم امکان تحقق برنامه‌های‌مان وجود ندارد. در واقع، اگر شعارها و برنامه ها با واقعیت‌های داخلی و منطقه ای یک کشور تناسب نداشته باشد اهداف نیز قابل حصول نخواهند بود.

 

وی در مورد مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی نیز گفت: ضمن این‌که باید دغدغه افزایش تعداد کمی زن‌ها در عرصه‌های مختلف را داشته باشیم، باید مردانی را تربیت کنیم که حقوق برابر زن و مرد را قبول داشته باشند. بسیاری از این تغییرات به خودمان برمی‌گردد. جامعه ایران نیز با توجه به تجربیات سال‌های اخیر به خوبی نشان داده است که به زنان و عملکرد زنان اعتماد دارد چون زنان کمتر وارد بازی فساد می‌شوند.کولایی خاطرنشان کرد: ما نیازمند مردان و زنانی هستیم که با هم و در کنار هم برای تحقق شعارهای جامعه تلاش کنند. در انتخابات آتی نیز امیدواریم که تعداد خانم‌هایی که به عنوان نامزد ثبت نام می‌کنند آن‌قدر زیاد باشند که بتوانیم در همه حوزه‌ها ظرفیت 30 درصدی را داشته باشیم.

 

این عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران در مورد نقش زنان در عرصه‌های مختلف نیز گفت: کشورهایی که سهم بالاتری را برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف اختصاص داده‌اند، بهتر توانسته‌اند از ظرفیت‌های انسانی خودشان استفاده کنند.وی در مراسم «جمعیت زنان مسلمان و نو اندیش (شاخه اصفهان)» اظهار کرد: تامین قدرت یک کشور با استفاده از یک نیروی انسانی است که می‌تواند به اهرم‌های عظیم قدرت، فعلیت ببخشد و همه این‌ها می‌تواند روی توسعه و افزایش ظرفیت انسانی متمرکز شود.

 

وی افزود: جریان اصلاحات، تلاشی برای اجرای ارزش‌هایی بود که در انقلاب شکل گرفت اما برای تغییر و اصلاح تمام ساختارهای یک جامعه نیازمند صبوری و پایداری و آگاهی هستیم. در واقع، تغییر در نقش، نگرش و باورهای انسانی، مهمترین نقطه عزیمت یک جامعه است. یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تحول هر جامعه، نقش زنان است که ما تاثیر این عامل را در مقاطع مختلف تجربه کرده‌ایم.نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زنانی که در پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت داشتند مدل‌هایی را که در متن واقعیت‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی که در جوامع دیگر رخ داده و به جامعه ما انتقال پیدا کرده بود پس زدند و از الگوهای متعالی دینی استفاده کردند. زنان ایرانی، سیره پیامبر(ص) و رفتار ایشان با دخترشان حضرت فاطمه (س) و همسرشان حضرت خدیجه(س) را به عنوان الگوهای پیش روی خود برای تحول اجتماعی قرار دادند و در انقلاب اسلامی نیز برعکس دیگر جوامع اسلامی که حیات اجتماعی زنان را منحصر به محیط خانگی می‌دانند، امام خمینی (ره) می گوید زنان باید در مقدرات اصلی کشور شرکت کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای کمتر توسعه یافته هنوز قدرت نظارتی که از حق مردم دفاع کند قوام لازم را پیدا نکرده است. در واقع، اگر قانون اساسی دموکراتیک داشته باشیم، قدرت به نفع مردم توزیع می‌شود و سازوکارهای کارآمد برای به کاربردن قدرت نیز وجود دارد. مردم باید قدرتمند شوند و فرهنگ مدنی شکل بگیرد و باور به برابری انسان‌ها به وجود بیاید چون تا زمانی که برابری انسان ها را باور نداریم قانون هم برای اشخاص مختلف به صورت متفاوت اجرا می‌شود.

 

وی با اشاره به برابری زن و مرد در قرآن نیز گفت: در جامعه‌ای که قرن‌ها قوانین مردسالاری وجود داشته، برابری حقوقی زنان نادیده گرفته می‌شود و زمانی در این جوامع تغییری به وجود می‌آید که تحولات همه جانبه‌ای در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی رخ دهد.عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: در مورد نقش و ارزش و جایگاه زنان زیاد صحبت می‌شود اما در عرصه واقعی زنان از مزایای اجتماعی محروم می‌مانند و سهمی از این مزایا ندارند.

 

وی با اشاره به تبعیض‌هایی که بین زنان و مردان در گذاشته می‌شد، خاطرنشان کرد: هزینه نوسانات در جامعه را نباید زنان بدهند. نقش زن این نیست که فقط رای بدهد و بعد به خانه برگردد و بچه به دنیا بیاورد یا به عنوان نمونه وقتی برای ایثارگران امتیازاتی را قرار می‌دهیم زنان ایثارگر که حماسه‌سازان رخدادهای مهمی بودند سهمی از این امتیازها ندارند.

 

وی با انتقاد از عملکرد مجلس هفتم در اصلاح قانون خانواده گفت: این موضوع با گسترش چند همسری و صیغه، اساس خانواده را هدف و بی‌وفایی را گسترش داد و در برخی موارد هم آمار زنان مبتلا به ایدز افزایش یافت. اکنون جامعه بشری به دلیل مشکل ایدز، روی عنصر وفاداری تمرکز کرده است اما ما در کشورمان به راحتی اجازه می‌دهیم که مردان چندین بار ازدواج کنند.این نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: هیچ وقت در مجلس درصد حضور زنان از پنج درصد فراتر نرفته است و زنان در تصمیم گیری‌های اقتصادی و سیاسی دخالتی نداشتند؛ بنابراین نسبت به نقشی که دارند جایگاه مناسبی به آن‌ها داده نشده است. کشورهایی که سهم بالاتری را برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف اختصاص داده‌اند بهتر توانسته‌اند از ظرفیت‌های انسانی خودشان استفاده کنند.

 

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته، برخی از افراد گفتند که اگر زنان برای کار بیایند سهم مردان کم می‌شود اما در واقع این نهادهای قدرت هستند که باید فضای کار و اشتغال و تعامل با خارج را فراهم کنند تا مردم بتوانند سهمی در رشد و تعالی کشورشان داشته باشند. د کشورهای شمال اروپا با وجود مشارکت بسیار بالای زنان در عرصه های مختلف، نرخ بیکاری پایین است اما در کشورهای جنوب بر خلاف شمال اروپا، سهم زنان در بازار کار پایین اما نرخ بیکاری بالاست؛ بنابراین ارتباط مستقیمی بین سهم زنان در بازار کار و بیکاری وجود ندارد.وی اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) برابری انسانی و نفی برتری نژادی را به جامعه بشری عرضه کرد، در کنوانسیون‌های حقوق بشری نیز برابری زنان و مردان به رسمیت شناخته شده است. تشکل های سیاسی و غیرسیاسی نیز باید به این موضوع بپردازند. شواهد بسیاری نشان داده است که نقش زنان در تخلفات اقتصادی و سیاسی بسیار کم است و می‌توان گفت که افزایش مشارکت زنان می تواند به کاهش فساد کمک کند. زنان به دلیل نگرش مادرانه‌ای که دارند بیشتر به سیاست‌های رفاهی توجه می‌کنند اما مردان بیشتر روی مسائل مربوط به قدرت متمرکز شده اند. در واقع، حضور زنان در عرصه سیاسی می تواند به تلطیف فضا کمک کند.

 

کولایی تصریح کرد: زنان و کودکان قربانیان اصلی منازعات مسلحانه در جهان هستند و ما شاهدیم که تجاوز سیستماتیک در جهان متمدن رشد زیادی پیدا کرده است. به همین دلیل، سازمان ملل متحد باید به زنان در گفت‌وگوهای مربوط به صلح و پرهیز از خشونت توجه ویژه‌ای کند.

مرجع : ایسنا