به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۱ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۹۵۰۷۶
تایید بازداشت فرزند یکی از مسئولان پیشین

کسی حق ندارد به سخنرانی ها تعرض کند

گروه سیاسی: سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری گفت: صدور قطعنامه غیرالزام‌آور علیه ایران به بهانه عدم رعایت حقوق بشر، شرم‌آور است.
کسی حق ندارد به سخنرانی ها تعرض کند
محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در هشتاد و هشمتین نشست خبری خود، ضمن گرامیداشت هفته بسیج گفت: این روزها قطعنامه غیر الزام اور علیه ایران به بهانه عدم رعایت حقوق بشر صادر کردند که این اقدام شرم آور است. سخنگوی قوه قضائیه بیان داشت: در اتفاق فرانسه که از نظر ما محکوم است می بینیم که بدون حکم قضایی به صرف مظنون بودن مردم را دستگیر و بازداشت می کنند و اقداماتی انحام می دهند که قبلا مدعی بودند عیر قانونی است.

اژه‌ای افزود: امثال آمریکا و رژیم صهیونیستی ادعا کنند که دذر ایران حقوق بشر رعایت نمی شود، به دلیل مجازات قاچاق چیان مواد مخدر اما همین مدعیان کارهای غیر انسانی انجام می دهند. وی گفت: در آبان ماه ٣٥٠ کیلو هروئین و دو هزار کیلوگرم تریاک ضبط شده است، که این افراد باید محازات شوند؛ اما مدعیان حقوق بشر این اقدام را غیرانسانی می دانند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: مردم توقع دارند که با وعده هایی که دولت به مردم داده با حصول توافق هسته‌ای گشایشی در معاش مردم ایجاد شود. اژه‌ای یادآور شد: در سال ٩٤ بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش یافته که آثار خوبی در اقتصاد ندارد، این نهادها (بانک ها و دولت) باید قدم های اصلی را بردارند، قوه قضائیه هم کمک های لازم را انجام می دهد.

معاون دستگاه قضا با اشاره به مصوبه شورای انقلاب فرهنگی، مبنی بر عدم ورود دیوان عدالت به مسائل چون موضوع بورسیه‌ها، تصریح کرد: تعدادی از اعضای شورای انقلاب فرهننی به آیت الله آملی نامه داده‌اند که باید تجدیدنظر در این مصوبه صورت گیرد، رئیس قوه قضاییه هم به رهبری نامه نوشتند و پیشنهاد دادند، در دیوان اگر کسی اعتراض داشت شعب دیوان بررسی می کنند، که ایشان موردی اجازه دادند، پس به هرصورت موردی در خصوص بورسیه ها اجازه دادند. وی با بیان اینکه باید در کشور بستری فراهم شود که انتخابات آرام و سالم برگزار شود ادامه داد: همه دستگاه‌ها، مردم، احزاب، رقبا، کاندیداها، ملزم به رعایت اخلاق باشند، نتیجه هم هرچه مردم رای دادند، تمکین شود و اگر دستگاه مربوط، ببیند ممکن است کسی این امنیت را برهم زند باید تدبیر لازم را داشته باشد تا خدشه‌ای به انتخابات وارد نشود، تجمع‌ها باید بر اساس قانون صورت گیرد.

اژه‌ای اظهار داشت: سخنران ها و مدعوین مراقب سخنان خود باشند و سخنرانی ها و میتینگ‌ها بر اساس مجوز باشد؛ وزارت کشور، نیروی انتظامی و دستگاه قضا باید در تامین این آرامش تلاش کنند. معاون دستگاه قضا در مورد انفاق تجمع ورامین در مورد حجت الاسلام موسوی لاری گفت: همه باید قانون را در جمع‌ها و سخنرانی رعایت کنند و اگر سخنرانی طبق قانون باشد کسی حق ندارد تعرض کند، در مورد موضوع قرچک هنوز بررسی‌ها تمام نشده است، هرچنده نماینده این شهر و مردم ادعایی دارند اما به صورت رسمی این مجموعه به قوه قضاییه گزارش نشده است.

سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: همه باید قانون را رعایت کنند هم دعوت کننده و هم سخنران و هم حضار در یک مراسم باید قانون را رعایت کنند اگر جایی سخنران دعوت می شود که از پیش معلوم است می خواهند فضا را به هم بریزند بهتر است دعوت نکنند و منظور من فقط اتفاق اخیر ورامین نیست. وی گفت: در مورد موضوع دستگیر شدگان میدان هروی و کارتن خوابها گزارشی ندارم.

اژه‌ای در مورد حکم جیسون رضائیان گفت: حکم پرونده صادر شده اما به صورت رسمی به متهم و وکیل وی ابلاغ نشده است. بنده نیز جزییات حکم را نمی‌توانم بیان کنم فقط اجمالا وی محکومیت به حبس را دارد و فعلا حکم قطعی نیست. سخنگوی قوه قضاییه در خصوص بازداشت پسر عطاالله مهاجرانی اظهار داشت: هنوز بررسی‌ها ادامه دارد اما وی در بازداشت و در زندان است.

وی در مورد جلسات دادگاه بابک زنجانی و ادعای وی در مورد زنگنه گفت: در این مورد از وزیر نفت بازجویی نشده است. معاون دستگاه قضا خاطر نشان کرد: اگر کسی بخواهد از وی حمایت کند طی این ٢٠ ماه انجام می‌داد، اما اگر کسی اطلاعاتی دارد که برای پیشبرد پرونده به قوه قضاییه بدهند، زیبنده یک مسول نیست که بر اساس حدس و گمان حرف بزند.

اژه ای با بیان اینکه متهم و طرف دیگر حق ندارد در دادگاه توهین کنند گفت: اما متاسفانه در جلسات دادگاه بابک زنجانی شاهد این موضوع بودیم. وی خاطر نشان کرد: علنی بودن دادگاه طبق قانون است و در قانون جدید این اجازه داده شد.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد قانون اعلام شدن مجرمین اقتصادی بالای ١٠٠ میلیون و عدم انتشار اسامی آنها گفت: حکمی که صادر شود اعلام می‌شود، اگر اعلام نشده قطعی نشده بوده است. سخنگوی قوه قضاییه در مورد ادعای مطرح شده در مورد سعید مرتضوی گفت: من از حقوق گرفته شده توسط سعید مرتضوی اطلاعی ندارم؛ رها بودن وی نیز ناصحیح است و مرتضوی در حال محاکمه است، اگر کسی مدعی حمایت وی از بابک زنحانی است با ارائه مدرک حرف بزند و اعتماد مردم را بر هم نزند.

اژه ای افزود: شورای پول و اعتبار سقفی را تعیین کرده که موسسات باید خود را با آن تطبیق دهد و اگر آنها جرم کرده باشند با آنها برخورد می‌شود. وی در خصوص برنامه‌های قوه قضائیه در مورد سیاست های ابلاغی رهبری درباره محیط زیست گفت: باید این ایلاغیه قانونش نوشته شود و جرم نگاری شود، قوه قضاییه به عنوان مدعی العموم در مورد تخریب کنندگان محیط زیست وارد شده است و به جرائم رسیدگی می‌کند، پرونده‌های محیط زیستی به افرادی مشخص داده می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص لیست منتشر شده از بدهکاران بانکی گفت: آخرین اخبار را در این مورد ندارم، اما آن لیست و انتشار آن تاثیر زیادی داشت و تعدادی از افرادی که معوقات بانکی دارند به صورت توافقی به تدریج معوقات خود را به بانک‌ها می‌دهند، تعدادی از بدهکاران هم بازدشت شده‌اند و تعدای هم آزاد شدند اما پرونده انها بسته نشده و اما اموال انها مصادره شده، برخی هم تسویه شده، وی خاطر نشان کرد: لازم است نظارت قوه قضاییه و بانک‌ها بیشتر شود و دقت عمل باید افزایش یابد.

معاون دستگاه قضا در خصوص تحولات اخیر منطقه و دستگیری برخی عوامل ترویستی گفت: امنیت کشور خوب است اما به این معنا نیست که مراقب نباشیم، سیستم امنیتی ما هوشیار است، قرارگاه‌های مرزی مراقب هستند اما دشمن را نباید کوچک شمرد. وی در در مورد دستگیری‌های اخیر گفت: این افراد از یک گروه نیستند و از شاخه‌های تکفیری‌ها هستند؛ این افراد دستگیر شده‌اند و در حال بررسی و تحقیقات اولیه در مورد آنها هستیم.

اژه ای در خصوص بازداشت اخیر خبرنگاران اظهار داشت: اطلاعات جدیدی نیست، همه این افراد باداشت شده خبرنگار نیستند؛ تحقیقات برخی از این افراد تمام شده است که اگر اتهام برخی از این افراد امکان جدا شدن داشته باشد، به صورت جدا بررسی می‌شود.

وی در مورد اخرین وضعیت منا گفت: اتفاق جدیدی نیافتاده است، دادستان کل کشور و وزارت امور خارجه دنبال کار شکایت کنندگان هستند که برخی از افراد هم نیز گفته‌اند افرادی در این حادثه زنده و ربوده شده‌اند و از این بابت نگران هستند که وزارت امور خارجه پیگیر این موضوع است. سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه همه باید در جهت آرامش برای انتخابات تلاش کنیم گفت: اگر کسی اهل فتنه بوده و بخواهد دوباره فتنه کند نباید به او اجازه فعالیت دهد و معاونت پیشگیری قوه قضائیه به کمک وزارت کشور و نیروی انتظامی در این زمینه انجام وظیفه می‌کند.

اژه ای با اشاره به اینکه از جمله وظایف بنیاد تعاون این است که به خانواده ای که سرپرستش زندانی است کمک کند گفت: تعدادقابل توجهی از خانواده‌های زندانیان از این طریق کمک می‌شوند، بخشی هم برای ایجاد شغل زندانیان تلاش می‌کند که اگر در داخل زندان امکان داشته باشد خوب است.

وی خاطر نشان کرد: صرف نظر از اینکه بنیاد تعاون چقدر سرمایه دارد و کجا هزینه می‌شود، معتقدیم بیناد تعارن و سازمان زندان‌ها و ... باید تلاش کنیم که زندانیان طولانی مدت برای حبس کار و اشتغال ایجاد شود، متاسفانه ما نتوانستیم برنامه ریزی داشته باشیم که از این ظرفیت برای اشتغال زندانیان استفاده کنیم. سخنگوی قوه قضاییه در مورد استخدام‌های غیر قانونی گفت: برای استخدام عای غیرقانونی باید گزارش بدهند و در دیوان عزالت اداری بررسی شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص ادعایی گم شدن ٤٨ هزار سند تاریخی گفت: برای گم شدن اسناد تاریخی باید گزارش شود تا بررسی شود، اگر هم اطلاع داشتند و گزارش ندادند مرتکب جرم شده‌اند.

اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار «نسیم»، مبنی براینکه برخی معتقدند بعد از برجام و توافق هسته‌ای برای اینکه "نکند غرب تحریک شود و یا غربی‌ها از رفتار ما نگران شود" ما نباید هر حرفی بزنیم و هرکاری بکنیم که برای مثال همین مسائل حقوق بشری و یا احکام اسلامی و یا برخورد با مجریمین سیاسی هم میتواند مصداق آن باشد، ارزیابی شما در این باره چیست؟ گفت: این حرف‌ها صحیح نیست، دشمن ما شناخته شده است و هر کاری که از دستش بر بیاید انجام می‌دهد، ارزش های الهی و غیره ... ملاک است؛ نباید ملاحظه آمریکا و اسرائیل را داشته باشیم و این ادعاها و صحبت‌ها غلط است. وی در خصوص انتشار عکس های منتشر شده در تلگرام و وفور این مسائل گفت: مردم و رسانه‌ها حواسشان به انتشار عکس‌ها و مطالب باشد؛ این اتفاق کار زشت و قبیح است و جرم بوده که عواقب برخی از این کارها تا حکم مفسد فی الارض پیش‌بینی شده است.

اژه ای در مود ادعای بابک زنجانی مبنی بر رشوه یک سردفتر گفت: موضوع رشوه در رابطه با پرونده زمین بابک زنجانی در خیابان ایران زمین بود و مبلغ رشوه نیز ٨ میلیارد نبوده که سر دفتر مربوطه نیز بازداشت شد اما اینکه محاکمه شده یا خیر اطلاع ندارم. وی در پایان خاطر نشان کرد: این زمین حدود ٧٠٠ و خورده هزار میلیارد قیمت‌گذاری شده که بابک زنجانی نسبت به آن اعتراض کرد؛ این سند به صورت سوری برای وثیقه و غیره به مبلغ ٨ هزار میلیارد ثبت شده که سر دفتر آن بازداشت شد.
مرجع : ایسنا