به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۹:۲۹
 
۸۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۹۵۱۲۷
شجوني: «اعتدال» را ابو موسی اشعری آورد!

جناب شجونی! اعتدال را قرآن آورد نه اشعری

جناب شجونی! اعتدال را قرآن آورد نه اشعری
گروه سياسي: علی ورسه‌ای در وبلاگش نوشت: حجت الاسلام شجونی که از مخالفان جدی دولت اعتدال به شمار می‌رود، معتقد است واژه «اعتدال» را ابو موسی اشعری آورد تا علی(ع) را خانه نشین کند! وی می کوشد در هر مصاحبه و اظهار نظری، به این مسأله اشاره ای داشته باشد و بر آن تأکید کند؛ برای نمونه، در مصاحبه با روزنامه اعتماد که در تاریخ (۹ خرداد ۱۳۹۴) انجام گرفته، گفت: «اعتدال را ابوموسی اشعری آورد و با لفظ «اعتدال» علی(ع) را خانه‌نشین کرد و گفت علی تندرو است!»

و اخیراً (۲۹ آبان ۱۳۹۴) در گفت و گوی مبسوط با خبرآنلاین، اظهار داشته است: «اولین کسی که لغت اعتدال را آورد و امام علی را خانه نشین کرد، ابوموسی اشعری بود!» در حالی که همه می دانیم در قرآن کریم و روایات معصومین (علیهم السلام)، اعتدال و میانه روی، از شاخصها و ملاکهای جامعه اسلامی شمرده شده و در جای جای معارف دینی و آموزه های الهی، به اعتدال و میانه روی توصیه و سفارش گردیده است.

صریح آیه قرآن است که مسلمانان را به جهت پیروی از اسلام، به عنوان «امت وسط» و امت معتدل معرفی می کند و می فرماید: «و کذلِکَ جَعلناکُمْ اُمَّةً وَسَطاً»؛ «و این گونه شما را امت میانه قرار دادیم». (بقره: ۱۴) و امیر مؤمنان، علی (ع) در این زمینه فرموده‌اند: انحراف به چپ و راست هر دو غلط و گمراهی است و راه درست، راه میانه است؛ «الْیمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِیقُ الْوُسْطَى هِی الْجَادَّةُ». آن حضرت همچنین ریشه و منشأ افراط‌گری را جهل و جمود شمرده، می فرمایند: «لاَ یرَى الْجَاهِلُ إِلاَّ مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً»؛ «نادان و سطحی نگر را نبینی مگر در آن حال که: کاری را از اندازه فرا‌تر می کشاند و یا به آن حد که باید، نمی رساند.»

و همچنین فرموده است: «... فَمَنْ عَدَلَ عَنِ الْقَصدِ‌ جارَ وَ مَنْ اَخَذَ بِهِ عَدَلَ» «...کسی که از میانه روی روی گرداند، ستم کرده و هر کس به آن چنگ زند، ‌عدالت ورزیده است.» در این زمینه روایات فراوان است و ما در اینجا تنها به سه مورد اشاره کردیم و به جهت پرهیز از تفصیل و رعایت اختصار به همین ها اکتفا نمودیم. وَالسَّلامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى.

محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۱:۰۱
و ایضاً حدیث : خیر الامور اوسطها . (327088)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۳:۰۵
بله ولی معنی عدالت ، حرکت کردن از وسط حق و باطل نیست محمّد آقا . خیرالأمور ، این است که در سپاه امام حسین باشیم نه اینکه وسط امام(ع) و یزید ملعون را بگیریم و بگوییم خیرالأمور أوسطها ! قرار گرفتن در جبهه ی حق ، عین عدالته نه حرکت کردن از وسط حق و باطل ! (327112)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۱:۰۳
به یار دیرین امام خمینی و رهبر انقلاب که شکنجه هایش در زندانهای ساواک زبانزد عام و خاص است و در کسوت روحانیت است ایراد نگیرید.آن اعتدالی که شما مطرح می فرمایید با آن اعتدال ابو موسی اشعری متفاوت است. مهم آن است که در عمل اعتدال را درست بفهمیم و درست پیاده کنیم.
در واقع این انحراف ابو موسی اشعری را که بازبان اعتدال آمد و اسلام را به انحراف کشید مذموم تمام معصومین و مراجع عظام هست. (327089)
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۵:۲۷
پس چطور شما به آقاي منتظري و صانعي و... ايراد ميگيريد ؟!!!!! (327124)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۶:۰۱
پس با این حساب شما کلیت و نفس اعدتدال رو قبول داری و در مصداق و تعریف اعتدال مساله داری
مساله شما این اعتدال و آن اعتدال هست و نظرت متفاوت شجونی (327125)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۶:۰۳
شجونی نه فقط با اصلاح و تغییر مشکل داره که اعتدال و رد میکنه!
عجب... (327126)
شاهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۸:۲۲
ولی ما امروز نیاز به اعتدال را از زبان رهبری هم می شنویم.آقای شجونی و سایر تندروها لطفا به سخن تازه مقام معظم رهبری توجه کنند که فرمودند:بهترین راه خنثی کردن نفوذ و مقابله با وحشی‌گری داعش، تقویت حرکت های فکریِ اسلامیِ معتدل و عقلانی است .
تندروها لابد اعتدال رو فقط برای بیرون مرزها به رسمیت می شناسند. (327131)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۱:۲۸
امیدواریم همه با مطرح کردن نظریه ای ، و یا پاسخ به نظریه دیگران با استناد صحبت کند، چیزی که سیاسیون علاقه زیادی به آن نشان نمی دهند. (327094)
سیمرغ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۱:۳۰
از 1400سال پیش تاکنون بیشترین ضربه ای که دین اسلام متحمل شده از ناحیه افراطی گری وجهل و خرافات و تعصبات جاهلانه و کورکورانه بوده (327095)
شهرام26
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۱:۵۸
هر كسي آزاد هستش نظريات خود را بگويد زيبا كلام، شجوني، مصباح ، هاشمي، شريعتمداري و ...

اما يك مطلبي هست و آن اينكه اين مردم ، اين جوانان ديگر آن مردم در دهه هاي قبل نيستن منظور كه شعور و آگاهي بسيار بالاتر بوده و بيشتر هم خواهد شد ممكن هست كسي با شعار براي 4 يا هشت سال ْآنهارا گول بزند اما قطعا بازنده نهايي خواهد بود ، تاريخ خود بهترين گواه خواهد بود. (327098)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۲:۰۴
آقایان زرنگ!
کاری به درست یا غلط بودن نظر شجونی ندارم . ولی برام جالبه که شما حقیقت رو طور دیگه ای جلوه میدید و خیال هم می کنید زرنگید! منظور شجونی این بوده که نیّت ابوموسی از طرح عدالت، خانه نشینی حضرت بوده. حرف شجونی روی نیّت منافقانه ابوموسی بوده نه اون تفسیری که شما میکنید! بله همه میدونند که عدالت چیز خوبیه و از مهمّات دین هست. کشف تازه ای نکردید! البتّه شما هم منظور اصلی شجونی رو میدونید امّا خودتون رو میزنید به اون راه و سفسطه گری میکنید! (327099)
رضایی
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۲:۳۳
شیر مادر حلالت!
امثال سایت بهار و غیره و ذالک !! تصور می کنند مردم گول این حرف های مثلا مذهبی اینها رو میخورن. دیگه دوره بازی با کلمات گذشته!
دیگه دوره ای که بگی هوا گرمه ولی ملت از سرما بمیرن گذشته!!! (327104)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۴:۱۲
آقای نازرنگ!
عدالت با اعتدال دو تاست، اعندال یعنی: [ اِ ت ِ ] (ع مص ) میانه حال شدن در کمیت . (ناظم الاطباء). میانه حال شدن در کمیت و کیفیت . (منتهی الارب ).
و عدالت یعنی:[ ع َ / ع ِ ل َ ] (ع مص ) عدالة.دادگری کردن.عدالت کردن جرجانی گوید: عدالت در لغت استقامت باشد و در شریعت عبارت از استقامت بر طریق حق است به اجتناب از آنچه محظور است در دین.
ایشون اعتدال رو گفته نه عدالت! و با احدیث زیر حرفش در تضاد!
لاَ یرَى الْجَاهِلُ إِلاَّ مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً
و کذلِکَ جَعلناکُمْ اُمَّةً وَسَطاً (327118)
فرزند میهن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۶:۰۶
به تندرو هایی مثل خوارج نسبت اعتدال دادن مثل اينكه بگی داعش مردمسالار و دموکراته! (327127)
مردم
Romania
۱۳۹۴/۰۹/۰۳ ۰۰:۳۷
اتفاقا ایشون و امثالهم سعی دارن حقیقت رو جور دیگه ای جلوه بدن و کلمات خاص رو به مسائل خاص ربط بدن مثل استفاده از کلمه نفوذ که این روزها بازارش گرمه... (327149)
فاطما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۲:۰۸
این آقای شجونی سواذ حسابی ندارد چرا اظهار نظر میکند (327100)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۲:۳۳
ن فقط جناب زیبا کلام آمریکایی سواد داره (327105)
عامری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۹:۵۹
چطور فهمیدی که زیبا کلام امریکائیه؟؟ دست از این تهمت زنی ها و خراب کردن های کینه توزانه و تمامیت خواهانه بردارید . شاید فکر میکنید که فقط همین دنیا است و دیگر هیچ؟؟ (327139)
جابری
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۲:۳۶
از کجا میدونی؟!
هر کی انتقاد کنه سواد نداره؟!!!
جل الخالق! (327108)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۳ ۰۱:۵۱
هر کی انتقاد کنه سواد نداره
شجونی بیسواد بی شناسنامه تازه به دوران رسیده کجا بودی وقتی اعضای دولت اعتدال شکنجه میشدند ؟ لندن درس حوزه میخوندی ؟ (327150)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۳:۴۷
سواد دارد خوب هم دارد اما مردم را بی سواد فرض می کنند .
اینها سیاست زده شده اند سیاستشان را در لفافه دین می پیچانند . نه بفکر خانه نشینی علی ع هستند نه ال علی ع بفکر منافع باند و گره خود هستند . (327116)
نادر
Anonymous Proxy
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۲:۱۵
با یک شناخت مختصر از امام علی به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود که امام علی با حرف یک سطحی نگر مثل اشعری تصمیم به خانه نشینی بگیرد و جفا به امام علی میباشد که دلیل و فلسفه تاریخ ساز سکوت و خانه نشیتی وی را به نظر مردی مثل اشعری مرتبط بدانیم. (327102)
محمود
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۲:۳۴
نادر جان!
اشعری جزء خواص آن زمان بود و مردم بی بصیرت آن زمان به دلایل مختلف حضرت علی (ع) را تنها گذاشتند و شد آنچه نباید می شد. (327107)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۲:۲۲
آقای شجونی که کی جدی میگیره آخه ؟ (327103)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۲:۳۴
آقا يا خانم ايراني توجه داشته باشند که جناب آقاي شجوني گفته اند: «اولین کسی که لغت اعتدال را آورد و امام علی را خانه نشین کرد، ابوموسی اشعری بود!» واقعاً شما اين حرف را درست مي دانيد؟! در حالي که قرآن کريم در آيه 14 سوره بقره فرموده است: ««و کذلِکَ جَعلناکُمْ اُمَّةً وَسَطاً»! (327106)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۳ ۰۰:۰۰
کسی روی کلمه وسط یا اعتدال بحثی نداره. بلکه برداشتی بحث روی برداشت آن است. یعنی ابوموسی بحث از اعتدال کرد و با برداشت خودش از این کلمه، امام را خانه نشین کرد. (327148)
انسانم آرزوست.ایمانم آرزوست .انصافم آرزوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۳:۲۲
اخیرا برخی علمای دین یا از روی غفلت ویا با تز هدف وسیله را توجیه می کند .بعضا برخلاف متون واحکام فقهی نظر می دهند واین رویه خطر است برای دین ومردم دیندار!؟ (327113)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۳:۲۶
شجونی که تکلیفش معلومه اینو در اظهار نظراش میشه فهمید . اما از این مردمی که صبح مگن مرده باد بعد بعدا لظهر میگن زنده باد چه انتظاری میشه داشت؟ (327115)
خوراسگانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۲۰:۰۱
باید به این آدم هائی که از روی غیظ به همه تهمت میزنند و هدف نهائی شان کسب قدرت است گفت که سلام (327140)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۳:۵۲
اگه اشعری الان زنده بود، از عملکرد خودش دفاع میکرد و خودش رو معتدل،و امیرالمومنین هم فردی تندرو میدونست و شاید به همین آیه قرآن استناد میکرد. (327117)
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۲۳:۵۸
احسنت.
تا زمانی بهار به مشی بی منطق و ژورنالیستی خودش ادامه بده، هیچ سودی به کسی نمی رسونه. (327147)
سخوتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۴:۲۳
پس با گفته های اقای شجونی حضرت علی اعتدال نداشته (اولین کسی که لغت اعتدال را آورد و امام علی را خانه نشین کرد، ابوموسی اشعری بود) نمیدونم چرا بحث میکنید کلام مشخصه (327119)
------
Romania
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۷:۴۸
اقای شجونی کاشف بزرگ (327129)
ربیعی قادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۸:۳۱
جناب آقای شجونی این ظلم ناروا به علی (ع) بیشتر از خوارج است علی مظهر عدل و عدالت است چی از خودتون فلسفه میبافید برای بدر کردن رقیب تا کجا میروید (327133)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۸:۵۴
احتمالا اقای شجونی اگه زمان حضرت علی بود در جنگ با خوارج از دنیا میرفت و کارش به درک ابوموسی اشعری نمیرسید (327135)
محسن
Germany
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۹:۲۴
منظور شجونی اینه که آقای روحانی مثل ابو موسی اشعری ساده لوح هستند که البته مردم بهتر میدونند قضاوت کنند این دوسال همه چیز مشخص شده برا مردم (327136)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۱۹:۳۱
برادران چه ربط داره اونا گفتن میانه روی
بابا اعتدال مصدر عدل هست.عدل یعنی عین حقیقت و راستی منظور از میانه روی هم عین حقیقت و راستی هست.متاسفم برای دوستانی که احادیث معصومین رو در راستای منافع حزبی خود معنی میکنند!!!حالا سوال اینجاست کسی که دارد حرف از اعتدال میزند چه ابوموسی چه روحانی عین عدل هست. وای بر ما اگه اعتدال این باش تمام کنیم دروغگویی به مردم رو.کشور رو با عملکردشون دارن به قهقرا میبرن اونوقت نگران شعار اعتدالشون هستن که کسی بهش بد نگه (327138)
سردار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ۲۰:۲۹
این همونی نیست که گفته بود اگر خوزستان رو بدیم سوریه رو نمیدیم؟ (327141)