به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب : ۹۵۱۵۸
«ایران مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان»

یونسی: کوروش به پیروان ادیان امنیت داد

گروه سیاسی: دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران همواره بر تقویت زندگی مسالمت آمیز اقلیت های دینی تاکید دارد گفت: راه نجات جامعه بشری بازگشت به اخلاق دینی است.
یونسی: کوروش به پیروان ادیان امنیت داد
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام علی یونسی روز دوشنبه در آیین رونمایی از کتاب ' ایران مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان' در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: خطری که امروز جوامع را تهدید می کند ترور و خشونت است. وی تاکید کرد: راه نجات جامعه بشری و اصلاح آن برگشت به اخلاق دینی و اسلامی و همچنین راه و روش حضرت محمد (ص) و حضرت مسیح (ع) است.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: همه صاحبنظران و محققان در خصوص تاریخ ایران معتقدند که ایرانیان در برخورد با ادیان و فرهنگ های مختلف بردبار و صبور بودند و اکنون نیز به این ویژگی پایبند هستند و در طول تاریخ به رغم تحولات بزرگ همواره این خصوصیت را حفظ کرده اند. یونسی تصریح کرد: قدیمی ترین ادیان توحیدی در ایران بوده است مانند دین زرتشت و همچنین ایران فضای مناسبی برای ادیان یهودیان و مسیحیان از قدیم الایام بوده است.

وی ادامه داد: در ابتدای شکل گیری حکومت هخامنشیان وقتی که بابل بدون خونریزی و کشتار فتح شد از کوروش نقل شده است که با بزرگواری و بزرگمنشی همه ادیان را به امنیت و زیستن دعوت کرد. یونسی اضافه کرد: بعد از فتح بابل تعدادی از پیامبران به ایران آمدند که در ایران نیز مدفون هستند. ایرانیان و دولت ایران همواره ویژگی زندگی مسالمت آمیز با اقلیت های دینی را حفظ کرده اند.

وی اضافه کرد: در عهد عتیق که از کوروش بعنوان پیامبر یاد شده گفته شده است که به یهودیان که بسیاری از علما، فرهیختگان و تجار آن ها اسیر بودند گفت: مختار هستند که در بین النهرین یا بابل بمانند یا به فلسطین بروند یا اینکه در ایران به زندگی خود ادامه دهند. یونسی تاکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران نیز این سنت که ریشه در مبانی ما دارد حفظ شده است.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی با تاکید بر مشترکات دینی ادیان توحیدی گفت: ادیان توحیدی بر رابطه انسان با خدا و همچنین انسان با انسان تاکید دارند. وی بیان کرد: رشد جوامع انسانی از این دو رهگذر ممکن است و پیامبران نیز از این دو رهگذر به مردم خدمت کرده اند و برای اصلاح جامعه مبعوث شده و انسان را با روابط اجتماعی آشنا کردند. یونسی با اشاره به آموزه های زرتشت مبنی بر رفتار نیک و گفتار نیک تاکید کرد: پیامبران انسان ها را به خداگونه بودن سفارش می کنند.

یونسی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر واژه ایمان در فرهنگ اسلامی گفت: از این واژه امنیت استنباط می شود، مسلمان و مومن کسی است که خلق خدا از دست و زبان او در امان باشد و نسبت به او احساس امنیت کنند. دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی با اشاره به شرایط جهانی تاکید کرد: خدایا از تو معذرت می خواهیم که گروهی به نام دین تو با خلق تو چگونه رفتار می کنند چرا که به تعبیر پیامبر(ص) بدترین خلق خدا کسی است که مردم از آنها بترسند.

کتاب ایران مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان با همکاری رهبران اقلیت های دینی کشورمان به زبان انگلیسی تهیه شده و به معرفی مراسم مذهبی و فعالیت های اجتماعی پیروان ادیان الهی در ایران می پردازد. دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی همچنین در حاشیه آیین رونمایی از کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان» در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره بر تقویت زندگی مسالمت آمیز اقلیت های دینی تاکید دارد.  حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی افزود: بردباری دینی و زندگی مسالمت آمیز ادیان الهی از قدیم الایام در ایران وجود داشته است و ایرانیان به این ویژگی پایبند بودند.

یونسی تصریح کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین در بیانات مقام معظم رهبری همواره بر زندگی مسالمت آمیز اقلیت های دینی و رعایت حقوق آنها از جنبه عملی تاکید شده است. وی با اشاره به رونمایی از کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان» که امروز با حضور آیت الله تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و همچنین رهبران اقلیت های دینی و مذهبی انجام شد، گفت: این کتاب یک سند مکتوب برای اثبات همزیستی مسالمت آمیز ادیان توحیدی در ایران است و نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران همواره بر این امر تاکید دارد.