کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بهزیستی:

جمعیت معلولان کشور رو به افزایش است

ایرنا , 3 آذر 1394 ساعت 11:37

گروه جامعه: رییس سازمان بهزیستی گفت: جمعیت جامعه معلول کشور به سه دلیل بیماری ها به ویژه دیابت، حوادث و سوانح و اختلالات ژنتیکی رو به افزایش است.


انوشیروان محسنی بندپی در دومین کنگره علمی توانبخشی مبتنی بر جامعه و مراقبت در منزل در مجموعه فرهنگی و ورزشی آدینه افزود: هم اکنون یک میلیون و 200 هزار معلول در کشور شناسایی شده و تقریبا 300 هزار معلول نیز در نوبت شناسایی قرار دارند، بنابراین ایران یک جامعه یک و نیم میلیون نفری از معلولان را دارد.

وی خاطرنشان کرد: این معلولان نیاز به خدمات تخصصی، آموزشی و ارائه لوازم کمک تجهیزاتی دارند.وی ادامه داد: 420 هزار نفر از معلولان در دورترین نقطه کشور قرار دارند؛ 5 هزار معلول نیز در جامعه عشایر کشور زندگی می کنند که به مراکز مجهز تخصصی دسترسی ندارند.

رییس سازمان بهزیستی گفت: 8 درصد جامعه مبتلا به بیماری دیابت است که بی توجهی و کم توجهی به این بیماری منجر به قطع عضو و نابینایی می شود.وی خاطرنشان کرد: ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین حوادث جاده ای را دارد و علاوه بر آن سالانه چند هزار نوزاد معلول در کشور بدنیا می آیند.

وی یادآور شد: سازمان بهزیستی در رابطه با معلولان سه رویکرد پیشگیری، استانداردکردن خدمات و جلب مشارکت مردم به عرصه های خدمات اجتماعی را در پیش گرفته است.رییس سازمان بهزیستی گفت: به طور مثال 90 درصد نوزادان را تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار دادیم و در برخی از استان ها تا این غربالگری انجام نشود، شناسنامه ای نیز برای کودکان صادر نخواهد شد.

محسنی بندپی افزود: ثبت نام در مدرسه بدون شرکت در طرح بینایی سنجی و ثبت ازدواج نیز بدون آزمایش ژنتیک میسر نخواهد بود.
وی تصریح کرد: تلاش می کنیم در برنامه ششم توسعه تمام این برنامه های غربالگری به صورت اجباری لحاظ شود.وی اضافه کرد: امیدواریم جشن پوشش کامل توانبخشی مبتنی بر جامعه را در کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: در لایحه حمایت از معلولان که دولت به مجلس تقدیم کرده، یک نگاه کارشناسانه وجود دارد تا همه مشکلات معلولان برطرف شود و اولین جلسه بررسی این لایحه نیز دیروز تشکیل شده است.


کد مطلب: 95204

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/95204/جمعیت-معلولان-کشور-رو-افزایش

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir