به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۳:۲۴
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۴ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۹۵۲۶۳
تایید کشته شدن خلبان‌هـای روسی

ارتش آزاد سوریه: بالگرد روسیه را ساقط کردیم

گروه بين‌الملل: ارتش آزاد سوریه (مخالفان بشار اسد) با انتشار ویدئویی اعلام كرد بالگرد روسیه را در سوریه ساقط کرده اما رسانه روس از احتمال نقش ترکیه به این بالگرد خبر داده است.
ارتش آزاد سوریه: بالگرد روسیه را ساقط کردیم
به گزارش فارس، «ارتش آزاد سوریه» با انتشار ویدئویی مدعی شده یک فروند بالگرد روسیه را با موشک «تاو» در نزدیکی محل سقوط جنگنده‌های سوخو 24 ساقط کرده است. ویدئویی که ارتش آزاد روز سه‌شنبه منتشر کرده‌ شبه‌نظامیان این گروه ضد سوریه را در حال شلیک به بالگردهای روسیه نشان می‌دهد. گفته می‌شود این بالگرد به منظور جستجو برای یافتن خلبان‌های جنگنده‌های ساقط شده روسیه، به سوریه اعزام شده بود.

ترکیه، روز سه‌شنبه با جنگنده‌های اف‌16 دو فروند جنگنده روسیه را ساقط کرد. آنکارا مدعی است جنگنده‌های سوخو 24، حریم هوایی این کشور را نقض کرده بودند. مسگو می‌گوید حاضر است اثبات کند جنگنده‌های این کشور داخل حریم هوایی سوریه در حال پرواز بوده‌اند. در همین حال، شبکه خبری راشاتودی، گزارش داده بالگرد روسی هم هدف حمله ترکیه واقع شده است. این رسانه هنوز به جزئیات بیشتر اشاره نکرده است.

پیش از این شبکه خبری «العربیه» گزارش داده بود که که اخبار تایید نشده نشان می‌دهد که یک بالگرد روس در منطقه «جبل اکراد» واقع در ریف «لاذقیه» سوریه سقوط کرده است. گفته می‌شود مأموریت این بالگرد، جستجو برای یافتن خلبان‌های دو جنگنده سوخو 24 بودند که ترکیه ساعاتی قبل‌تر آنها را ساقط کرده بود.

تایید کشته شدن خلبان‌هـای روسی


از سوي ديگر فرمانده شورشیان ترکمن در شمال سوریه تأیید کرد که نیروهای تحت امر وی 2 خلبان روسی را هنگامی که با چتر نجات در حال فرود بودند، کشتند. به گزارش رویترز به نقل از رویترز، فرمانده شورشیان ترکمن فعال در شمال سوریه تأیید کرد نیروهای تحت امر وی 2 خلبان روسی جگنده ساقط شده سوخو-24 را هنگامی که با چتر نجات در حال فرود بودند را کشتند. شبکه‌های اجتماعی روسیه عکس خلبان کشته شده جنگنده سوخوی – 24 روسیه که جنگنده ترکیه آن را بر فراز سوریه هدف قرار داد، انتشار دادند.

روسیا الیوم گزارش داد؛ برخی از کاربران شبکه های اجتماعی مطالبی منتشر کرده و مدعی شده اند که بر اساس تحقیقات، خلبان جان باخته، سرگئی رومیانتسیف از شهر چیلیابینسک روسیه است. یک فایل ویدیویی امروز در شبکه اینترنت منتشر شد که گفته می شود، جسد یکی از خلبانان روس را نشان می دهد که پس از سرنگون شدن جنگنده اش در حومه لاذقیه از آن بیرون پرید. مسکو تا کنون خبر مرگ خلبان خود را به طور رسمی اعلام نکرده است. وزارت دفاع روسیه خاطرنشان کرد که برای برای مشخص شدن سرنوشت دو نظامی این کشور و موارد مبهم این حادثه تحقیق خواهد کرد.

آمریکا: خلبانان ترکیه‌ 10 بار به جنگنده روس هشدار دادند
ارتش آمریکا نیز با دفاع از ادعای ترکیه گفت که خلبانان ترکیه‌ای 10 بار به جنگنده روسیه هشدار دادند اما پاسخی دریافت نکردند و از آنجا که این جنگنده اندکی وارد حریم هوایی ترکیه شده بود، ساقط شد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کلنل استیو وارن، سخنگوی ارتش آمریکا مستقر در بغداد در تماسی ویدیویی با خبرنگاران گفت: ما تمام ارتباطات را می‌شنویم و این ارتباطات روی کانال‌های باز انجام می‌شود.

وی تاکید کرد که هنوز مشخص نیست جنگنده روسیه که روز سه‌شنبه ساقط شد، در کدام طرف مرز ترکیه – سوریه پرواز می‌کرده است و تجزیه و تحلیل آن و رسیدن به نتیجه گیری اندکی زمان بر خواهد بود. یاشار هالیت چویک، نماینده ترکیه در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت گفت که دو هواپیمای جنگی روسیه کمی برای 17 ثانیه بیش از یک مایل وارد حریم هوایی ترکیه شدند.

یک مقام دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، این مدت زمان را تایید کرد اما گفت که هنوز مشخص نیست که آیا ترکیه زمانی که جنگنده روس در حریم هوایی آن بوده، اقدام به شلیک کرده و یا زمانی که جنگنده مذکور به حریم هوایی سوریه بازگشته بود. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هم گفت که هیچ نیروی آمریکایی در ساقط کردن جنگنده روس به دست ترکیه مشارکت نداشته است.

در جریان حادثه روز سه‌شنبه، ارتش ترکیه اعلام کرد که جنگنده ساقط‌ شده پس از آنکه حریم هوایی ترکیه را 10 بار ظرف مدت پنج دقیقه نقض کرد، از سوی دو جنگنده اف 16 هدف شلیک قرار گرفت. روسیه تاکید دارد که این جنگنده در داخل حریم هوایی سوریه بوده و ساقط کردن آن را به عنوان یک "حادثه بسیار جدی" محکوم کرده است.