به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۶ ساعت ۰۰:۲۴
کد مطلب : ۹۵۴۰۸

واكنش تركيه به اقدامات تحریک‌آمیز روسها

گروه بين‌الملل: وزارت خارجه ترکیه پنجشنبه شب اعلام کرد، سفیر روسیه در آنکارا در پی حمله به سفارت و اقدامات تحریک آمیز علیه نمایندگی های رسمی این کشور در مسکو و عملیات ایذایی علیه شرکت های فعال ترک احضار شد.
به گزارش ایرنا، روابط ترکیه و روسیه به دنبال اقدام آنکارا در سرنگون کردن جنگنده روسی با عنوان نقض حریم هوایی ترکیه در مرز سوریه، ملتهب شده و با اظهارات متقابل رهبران دو کشور تنش در همچنان ادامه دارد. یک روز پس از ساقط شدن هواپیمای روسیه توسط ترکیه، روز گذشته عده ای در مسکو به سمت سفارت ترکیه سنگ پرتاب کردند و شیشه های آن را شکستند.

رسانه های ترکیه امروز گزارش کردند صدها معترض که تقریبا همه آنها مردانی 20 تا 30 ساله بودند، در برابر سفارت ترکیه تجمع کردند و شعارهایی علیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه سردادند، اما پلیس مداخله نکرد. وزارت خارجه ترکیه امشب با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد، آنچه که در روزهای اخیر در پوشش تظاهرات علیه نمایندگیهای رسمی این کشور در روسیه انجام می شود و عملیات ایذایی علیه کارکنان شرکت های ترک فعال در روسیه صورت می گیرد، قابل قبول نیست.

در این اطلاعیه با اشاره بر این که براساس حقوق بین المللی در هر شرایطی تامین امنیت نمایندگی های سیاسی کشور ها، به عهده کشور میزبان می باشد، آمده است: همزمان با شروع تظاهرات علیه ترکیه، از مقامات روسیه خواسته شده است تدابیر امنیتی مضاعفی را در حراست از نمایندگی های این کشور اتخاذ کند. اطلاعیه می افزاید: وزارت خارجه ترکیه با دعوت از سفیر روسیه در آنکارا ضمن تبیین غیر قابل قبول خواندن این وضعیت، ناراحتی خود را نسبت حمله به نمایندگی و رفتار علیه شرکتهای ترکیه ای را اعلام کرده است.