به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۰۷
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۶ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۹۵۴۶۹
روس ها در فروش نفت داعش به اسد دست دارند؛ مدارکش هم موجود است

اردوغان: روسیه با آتش بازی نکند

گروه بین‌الملل: رئیس جمهور ترکیه در سخنانی در مراسم افتتاح چند پروژه در استان بایبورت گفت: گروه موسوم به داعش در «جبل الترکمان» در حومه لاذقیه حضور ندارد و دلیلی ندارد که روسیه این منطقه را هدف قرار دهد. خطرها از همه طرف ما را احاطه کرده است.
اردوغان گفت: دلایل و مدارک موثقی درباره دست داشتن شرکت های روسی در فروش نفت داعش به نظام اسد وجود دارد. وی افزود: به روسیه توصیه می کنیم که با آتش بازی نکند. به هیچ کس اجازه نخواهیم داد به امنیت ملی ما آسیب وارد کند. اجازه نخواهیم داد هیچ اقدام تروریستی انجام شود.

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: برخی تلاش کردند مشکل ایجاد کنند اما با شکست مواجه شدند. اردوغان گف: اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از دیدار روز گذشته او با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه، غیرقابل قبول است و ترکیه عمدا هواپیمای روسیه را سرنگون نکرده است.

حمله به سفارت روسيه در دمشق
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد سفارت این کشور در دمشق پایتخت سوریه بار دیگر هدف گلوله قرار گرفته است. لاوورف در آغاز دیدار با ولید المعلم همتای سوری خود گفت این حمله روز 23 نوامبر (دوشنبه گذشته) رخ داد و یکی از گلوله های شلیک شده در محوطه سفارت فرود آمد.

وی خواستار اقداماتی برای حفظ امنیت سفارت روسیه و اتباع این کشور در دمشق شد. لاوروف همچنین با اشاره به هدف قرار گرفتن هواپیمای بمب افکن سوریه به دست نیروهای ترکیه نیز گفت سران ترکیه از خطوط قابل پذیرش عبور کرده اند و اقدامات آنها ممکن است این کشور را در موقعیت خطرناکی قرار دهد. وی افزود: «اقدامات سران ترکیه ممکن است این کشور را به لحاظ منافع بلند مدت ملی و موقیت منطقه ای در پیچیده ترین حالت ممکن قرار دهد».

لاوروف ضمن تشکر از سوریه برای نجات خلبان این هواپیمای روسی گفت: «فکر نمی کنم اکنون دلیلی برای گفتگو در مورد برداشت ما از این اقدام تحریک آمیز ترکیه وجود داشته باشد زیرا نظرات روسیه پیش از این به طور دقیق و به ویژه از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور ما بیان شده است».