به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۹
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۸ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب : ۹۵۵۹۳

پسر عموی اعدامی بخشیده شد

گروه حوادث: برادرزاده قاتل که پس از درگیری با عموی خود او را کشته بود، پس از گذشت ١١‌ سال توانست رضایت دخترعمو و پسرعمویش را جلب کند. این مرد که قرار بود یک ماه دیگر اعدام شود، به‌زودی از جنبه عمومی جرم محاکمه و به احتمال زیاد از زندان آزاد می‌شود.
پسر عموی اعدامی بخشیده شد
ماجرای این جنایت به ١١‌ سال پیش برمی‌گردد. سوم شهریور ‌سال ٨٣ بود که جنایتی مقابل یک خانه در سرآسیاب ملارد، پرونده جنایی را پیش روی پلیس قرار داد.
کارآگاهان پس از اطلاع از این حادثه راهی محل شدند و تحقیقات خود را دراین‌باره آغاز کردند. با حضور ماموران مشخص شد که مرد جوانی با ضربه چاقو به قتل رسیده است. این ضربه مرگبار را یک آشنا به مقتول وارد کرده بود. آشنای ١٨ ساله که از روی کینه و انتقام دست به اقدامی مرگبار زد. پسر جوان در همان محل جنایت دستگیر شد و جسد نیز به پزشکی قانونی انتقال یافت.
 
اعتراف به جنایت
قاتل ١٨ ساله پس از دستگیری بلافاصله تحت بازجویی‌های پلیسی قرار گرفت و به ماموران گفت: «مادر من ٩ ماه بود که فوت کرده بود و من هنوز عزادار بودم. مرگ مادرم باعث شده بود که به‌شدت افسرده و ناراحت باشم. در این میان پدرم تصمیم گرفته بود که دوباره ازدواج کند. وقتی این موضوع را شنیدم به‌شدت عصبانی و ناراحت شدم. اصلا نمی‌توانستم تحمل کنم که زن دیگری به جای مادرم پای در خانه ما بگذارد. برای همین به‌شدت مخالفت کردم. در این میان که من عصبانی بودم، یک روز قبل از حادثه عمویم به خانه ما آمد تا مرا برای ازدواج پدرم راضی کند. من باز هم به‌شدت مخالفت کردم که عمویم عصبانی شد و یک سیلی به صورتم زد. من که ناراحت شدم، حرفی نزدم و آن روز تمام شد. فردای همان روز عمویم باز هم به خانه ما آمد. او قصد داشت با پدرم صحبت کند که من چاقو را برداشتم. آن‌قدر عصبانی بودم که هیچ چیزی نمی‌توانست مانعم شود. می‌خواستم انتقام بگیرم. برای همین تا جلوی در رفتم و در یک لحظه ضربه‌ای به عمویم زدم. آن لحظه کنترلی بر رفتارم نداشتم. کینه عجیبی در دلم بود و می‌خواستم، انتقام بگیرم. برای همین تصمیم به انجام این‌کار گرفتم»
 
صدور حکم قصاص
با اعترافات این پسر جوان، وی صحنه قتل را هم بازسازی کرد و پرونده‌اش برای رسیدگی به شعبه ٧٤ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. متهم در این شعبه محاکمه شد که باز هم اظهارات خود را تغییر داد. در این جلسه محاکمه خانواده اولیای دم درخواست قصاص متهم را کردند. بنابراین هیأت قضائی نیز وارد شور شدند و پسر جوان را به قصاص محکوم کردند. با صدور این حکم هیأت قضائی شعبه ٢٨ دیوان‌عالی کشور پرونده را بررسی کردند و درنهایت حکم قصاص را تأیید کردند. پرونده چندین‌بار بررسی شد و درنهایت قرار شد حکم اعدام اجرا شود. خانواده اولیای دم نیز به هیچ عنوان حاضر به رضایت نشدند. در این میان زمانی‌که پرونده به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد، جلسات صلح و سازش زیادی برگزار شد؛ ولی باز هم خانواده اولیای دم رضایت خود را اعلام نکردند.
 
بخشش بعد از ١١ سال
تا این‌که صبح دیروز دخترعمو و پسرعموهای متهم، با حضور در شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران درنهایت پس از گذشت ١١‌ سال از جنایت، اعلام کردند که از خون پدرشان می‌گذرند و حاضر به رضایت هستند. آنها پسرعموی خود را بدون هیچ قید و شرطی بخشیدند و به این ترتیب پسر ٢٩ ساله توانست از مجازات اعدام رهایی یابد. دختر مقتول در باره رضایت خود به «شهروند» گفت: «زمانی‌که پدرم کشته شد، من و برادر و مادرم در شهرستان بودیم و اصلا خبر نداشتیم که چه اتفاقی افتاده است. آن زمان من تنها ٧‌ سال داشتم که یک روز به ما اطلاع دادند پدرمان کشته شده است.

متهم هم در این مدت اظهارات زیادی داشت که همین موضوع باعث می‌شد تا ما رضایت ندهیم. دوست داشتیم که او حقیقت را بیان کند. ولی حالا که این همه‌ سال از جنایت می‌گذرد، تصمیم گرفتیم در آستانه اربعین حسینی و به خاطر امام حسین(ع) از جنایت بگذریم. من خودم حالا صاحب فرزند شده‌ام و می‌خواهم به‌خاطر عمویم و در آستانه اربعین رضایت بدهم. برادرم هم موافقت کردند.»  بنابراین پسر جوان که تاریخ اجرای حکم اعدامش مشخص شده و قرار بود یک ماه دیگر اعدام شود، از مرگ نجات یافت و پرونده برای رسیدگی به جنبه عمومی جرم، به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد و به احتمال زیاد این پسر پس از برگزاری جلسه محاکمه به‌زودی از زندان آزاد خواهد شد.
مرجع : روزنامه شهروند