به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۱۰ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۹۵۷۱۰
خبرنگاران قصور دارند ولی تقصیر ندارند

طرح اولین موزه آنلاین مطبوعات نوشته شد

گروه فرهنکی: سید فرید قاسمی که به عنوان «حافظه گویای مطبوعات ایران» شناخته می‌شود، از نوشتن طرح موزه و مرکز اطلاع‌رسانی برخط (آنلاین) مطبوعات ایران خبر داد.
طرح اولین موزه آنلاین مطبوعات نوشته شد

این مورخ و پژوهشگر تاریخی که 25 سال پیش طرح موزه و مرکز اطلاع‌رسانی فیزیکی مطبوعات را با توجه به موقعیت و شرایط آن زمان ارائه داد، امروز نیز با در نظر گرفتن شرایط و مقتضیات زمان، طرح برخط موزه و مرکز اطلاع‌رسانی مطبوعات را ارائه می‌دهد.سید فرید قاسمی با بیان اینکه در حال حاضر نیاز به وجود موزه مطبوعات در تمام جوامع احساس می‌شود، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت سریع دنیای مجازی، بیشتر کشورهای پیشرفته جهان موزه برخط مطبوعات را برای خودشان راه‌اندازی کرده‌اند و ما نیز باید به همین سمت پیش برویم.

 

این مورخ و پژوهشگر مطبوعات خاطرنشان کرد: به عنوان رهگذر این وادی نیاز را احساس کردم و به همین منظور طرح آن را نوشتم و برای کاربدستان مرتبط ارسال کردم. اینکه چقدر دنبال آن را خواهند گرفت، به مسوولان این حوزه ارتباط دارد؛ البته پس از سال‌ها دریافته‌ام که ما باید حرف خود را بزنیم و طرح بنویسیم و مسوولان ذی‌ربط هم هیچ توجهی نفرمایند.البته او همه مشکلات را مربوط به مسوولان نمی‌داند و معتقد است، دانشگاه‌ها و جامعه‌ی رسانه‌ای نیز باید احساس نیاز کنند.

 

قاسمی با اشاره به انتقاد برخی از کارشناسان و اساتید ارتباطات و رسانه نسبت به غلط‌های رسانه‌ای، اظهار کرد: به نظرمن قبل از انتقاد کردن اول باید دید که چه امکاناتی برای خبرنگاران جوان تدارک دیده ایم که از آنها انتظار اطلاعات درست و خبر‌های بدون غلط داریم.این مورخ و پژوهشگر مطبوعات با بیان ‌اینکه خبرنگاران ما قصور دارند ولی تقصیر ندارند، ادامه داد: ما باید راه‌های قصور را برای آنها محدود و مسدود کنیم و راه‌اندازی بانک‌های اطلاعاتی مستندسازی شده، راه‌حلی مناسبی برای این کار است. این بانک‌های اطلاعاتی می‌تواند مرجع مناسب و درستی برای یک خبرنگار باشد تا درباره‌ی هر رویداد و هر فردی مستندات تاریخی و پیشینه‌های درستی داشته باشد.

 

او تاکید کرد: ما از خبرنگاران متوقع‌ایم که غلط رسانه‌ای نداشته باشند؛ درحالی که باید نسبت به آن امکاناتی که برای خبرنگاران تدارک دیده‌ایم، از آنها متوقع باشیم. اگر معتقدیم که باید غلط‌های رسانه‌ای کمتر شود باید با توجه به تغییر شیوه ارتقای دانش‌افزایی در دنیا، ما نیز شیوه‌های‌مان را تغییر دهیم.نویسنده کتاب‌های «سرگذشت مطبوعات ایران» و «رویدادهای مطبوعاتی» با بیان اینکه شیوه دانش‌افزایی در آموزش بسیاری از حوزه‌ها از جمله رسانه دگرگون شده است، اظهار کرد: امروز خبرنگاران شبانه‌روز گرفتار مسائل حرفه‌ای و دغدغه‌های معیشتی خود هستند و باید برای آنها کلاس درس و زمینه‌های دانش‌افزایی را در فضای وب تعریف کرد تا با کمترین وقت و بدون هزینه به اطلاعاتی که در حوزه خبر می‌خواهند، دست پیدا کنند.

 

قاسمی که باور دارد اگر به طرح موزه و مرکز اطلاع‌رسانی برخط جامه عمل پوشانیده شود، بزرگترین پژوهشگاه رسانه‌ای کشور خواهد بود درباره ساختار این طرح توضیح داد: تنها بخشی از موزه و مرکز اطلاع‌رسانی برخط مربوط به گالری و جنبه موزه‌ای آن می‌شود و مرادم از ارائه این طرح بیشتر مرکز اطلاع‌رسانی است. این طرح اطلاعات کامل و درستی درباره هر فردی که به نوعی با حوزه رسانه مرتبط است، هر نهاد اداری، صنفی، دانشگاهی ودیگر نهادهای مرتبط با این حوزه و همچنین هر موضوع و هر عنوانی را در اختیار افراد قرار می‌دهد و این امکان را به آنها می‌دهد تا اطلاعات مورد نیازشان را جست‌وجو کنند و به آنها دست پیدا کنند.

مرجع : ایسنا