به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۱۳ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۹۵۸۳۹
گزارش آژانس با دلار چه می‌کند؟

آل‌اسحاق: دلار باید 3 هزار تومان شود

گروه اقتصادي: یک عضو باسابقه اتاق بازرگانی ایران، با ارزیابی خود از وضعیت نرخ ارز در روزهای آینده عنوان کرد: بانک مرکزی باید این نرخ را به سمت سه هزار تومان بیاورد؛ یعنی هرچقدر به سمت سه هزار تومان نزدیک‌تر شود، تعادل و آرامش اقتصادی کشور بیشتر خواهد شد.
آل‌اسحاق: دلار باید 3 هزار تومان شود
به گزارش اقتصادنیوز، درحالی‌که در روزهای اخیر بازار ارز شاهد نوساناتی بود و نرخ دلار وارد کانال سه هزار و 600 تومان شد، یحیی آل‌اسحاق اعتقاد دارد اگر نرخ دلار به نرخ سه هزار تومان نزدیک‌تر شود، به نفع اقتصاد کشور است، وگرنه آثار تبعی آن برای اقتصاد خوب نخواهد بود. یحیی آل‌اسحاق، درباره وضعیت نرخ ارز گفت: وضعیت نرخ ارز بستگی دارد به این‌که بانک مرکزی چه تصمیمی بگیرد. چون بقیه امور خیلی تغییری نکرده است. جز اینکه شاید گزارش آژانس در جو روانی جامعه مقداری اثر کند، به نظر می‌رسد بقیه امور چندان تغییری نکرده است. می‌ماند اینکه بانک مرکزی چقدر عرضه ارز داشته یا نداشته باشد. به نظرم فعلا خیلی تغییر نخواهد کرد.

او در پیش‌بینی نرخ ارز اظهار کرد: برای اینکه نرخ ارز تغییر کند باید کمی منتظر شد، ولی من فکر می‌کنم به نفع کشور است که نرخ دلار مقداری به سمت سه هزار تومان برود؛ یعنی قیمت سه هزار و 500 تا سه هزار و 600 تومانی نرخ ارز آزاد نرخِ تعادلی اقتصاد کشور نیست. تعادل اقتصاد کشور روی همان سه هزار تومان است. نرخ دلار دولتی را بالا آوردند، ولی الآن باید سعی دولت بر این باشد که نرخ دلار آزاد (دلار سه هزار و 600 تومانی) را به سمت سه هزار تومان بیاورد که اگر می‌خواهند دلار را تک‌نرخی کنند، هرقدر به مبدأ سه هزار تومان نزدیک‌تر شود، به نفع اقتصاد کشور است، وگرنه آثار تبعی آن برای اقتصاد خوب نخواهد بود.

آل اسحاق همچنین بیان کرد: بارها مطرح شده نرخ ارز به عرضه و تقاضای آن بستگی دارد. ممکن است تقاضای ارز به دلیل نیازهای تجاری بالا برود یا سوداگران ارز بخواهند خرید و فروش ارز را به عنوان یک معامله‌گر بیشتر کنند. همچنین ممکن است مثلاً در مقطعی مسافرت‌ها بیشتر شده و تقاضا برای ارز مسافری یا ارز دانشجویی بیشتر شود. در مورد عرضه ارز هم این موضوع به شرایط کشور برمی‌گردد؛ یعنی هر قدر شرایط کشور عادی‌تر شود، عرضه ارز به داخل کشور بیشتر خواهد شد؛ چه با سرمایه‌گذاری خارجی، چه ارز حاصل از صادراتی که صادرکنندگان صادر می‌کنند و چه با امکاناتی که دولت می‌تواند فراهم کند، دسترسی دولت به ارز بیشتر می‌شود و عرضه را بیشتر می‌کند. بنابراین این دو شاخه عرضه و تقاضا مقداری تابع اقتضائات زمانی و مکانی و تصمیم‌های تصمیم‌گیرندگان است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق سپس گفت: به نظر من تغییر عمده‌ای در شرایط نیست، مگر اینکه جامعه به دلیل مسائل برجام و مسائل آژانس، برداشت مثبتی داشته باشند که در این صورت ممکن است این بازار به سمت عادی شدن برود. در این صورت عرضه و تقاضا به صورت نرمال خودش بازی می‌کند ولی الآن اصلی‌ترین تصمیم‌گیری به دست بانک مرکزی است که چقدر اراده کند که نرخ ارز را پایین بیاورد. چون عرضه عمده در شرایط موجود دست بانک مرکزی است.

او خاطرنشان کرد: اگر بانک مرکزی به هر دلیل امکان داشته باشد یا عزمش بر این باشد که نرخ را پایین بیاورد، به نظر من باید این نرخ را به سمت سه هزار تومان بیاورد؛ یعنی هرچقدر به سمت سه هزار تومان نزدیک‌تر شود، تعادل و آرامش اقتصادی کشور بیشتر خواهد شد و هر قدر تلاطم داشته باشد، تصمیم‌گیری‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور با تأمل و تأخیر همراه می‌شود؛ یعنی کسانی که می‌خواهند مواد اولیه، قطعات یا کالا وارد کنند یا درباره روابط خارجی تصمیم‌گیری کنند تأمل می‌کنند. حتی درباره صادرات اگر تصور بر این باشد که تغییرات نرخ ارز به صورت دیگری است، مقداری تأمل می‌کنند. هر قدر ما به سمت آرامش و ثبات برویم، اقتصاد کشور امن‌تر و متعادل‌تر می‌شود.